Diff på BMW 750 E32

Lhmattsson
24 januari 2010 · 6 Inlägg

Har en liten fundering på att köpa en billig 750 till o leka lite drifting med precis som den är.
Frågan är hur diffen fungerar på den? vet att den är full med elektronik så det kanske är svårt att "bonndiffa"?

dawwe ...has left the building...
24 januari 2010 · 4 474 Inlägg

Bönder är de enda som kan "bonndiffa" då ALLA bilar har differential men endast vissa differentilaSPÄRR (det är oftast det man menar med "diff"). Hur som en 750 E32 borde rimligvis ha 25% diffspärr, men jag är osäker, sitter ingen elektronik där mer en hastighetsgivaren... Ett bättre val om du nu ska "drifta" är att skaffa en 535i E34 med manuell låda...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Lhmattsson
24 januari 2010 · 6 Inlägg

Ja med "bonndiffa" menar jag att göra en ständig "diffentialspärr" tex svetsdiff. funderade på vad för sorts differential det sitter i den? hur man enklast får den att diffa mer än org 25% som du säger.

Anledningen till att jag har kollat på en 750 är att jag hittat en för ca 5k och då är det bara o gasa tills det rasar, och en 12a är ju alltid ballt, om det inte är nåt med 750 som gör den olämplig till drifting?

ekelund88
24 januari 2010 · 2 656 Inlägg

Lhmattsson skrev:
Ja med "bonndiffa" menar jag att göra en ständig "diffentialspärr" tex svetsdiff. funderade på vad för sorts differential det sitter i den? hur man enklast får den att diffa mer än org 25% som du säger.

Anledningen till att jag har kollat på en 750 är att jag hittat en för ca 5k och då är det bara o gasa tills det rasar, och en 12a är ju alltid ballt, om det inte är nåt med 750 som gör den olämplig till drifting?

att den väger 2 ton och bara finns med automat kanske e att den e olämplig som drifting kära :p + att växellådan e lite halvkänslig pga den massiva motorn

Koop
24 januari 2010 · 1 867 Inlägg

Det är en helt vanlig 25% BMW lamelldiff, den kan enkelt "spännas upp" genom shimsning.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.
dawwe ...has left the building...
24 januari 2010 · 4 474 Inlägg

Sitter en "vanlig" (lamell??) "diff" i den om den nu har diffspärr. En 750 för 5" måste vara ett obesiktigat lik. Skall man sen börja "plåga" bilen med drift mm så skulle jag gissa att reparationerna kommer som ett brev på posten, om än inte lika snabbt...Hardyskiva samt övriga transmissionsdelar i gummi-aktiga material lär vara rätt slitna...Tolvan i 750 är känd för att ha lite problem med avgasvärdena men jag antar att du skall köra obesiktigat så då spelar det mindre roll...Eftersom 750 är en stor, tung bil så får du räkna med att den är sävlig o kanske inte det bästa valet för drift. För 5" kan man även hitta en manuell 535i E34 (obesiktigad så klart samt mindre smickrande skick...), denna anser jag klart lämpligare för ändamålet...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Lhmattsson
24 januari 2010 · 6 Inlägg

Jaja, men det är ju bara fränt smile Bara tänkt o köra en tävling på hemmaplan för skoj.
Så växellådan är också en klen punkt?

Lhmattsson
24 januari 2010 · 6 Inlägg

Ok, så bara att shimsa lamelldiffen då.
Ang kostnaderna så vet jag att den är ruskigt dyr o krånglar mycket, men är tänkt o vara obesiktad utan o lägga några pengar alls.

Germax
24 januari 2010 · 12 086 Inlägg

Vad får dig o tro att de är lamelldiff på den?

I vilket fall, är de lamelldiff säljer du den till mig så kan du få en svetsad dito i delikvid. ^^

Lhmattsson
24 januari 2010 · 6 Inlägg

Det tror jag av dom svar jag fått smile Har själv ingen erfarenhet av BMW alls förutom en 525tds så jag har ingen aning.
Fanns det olika diffar?

Falth_82
24 januari 2010 · 40 Inlägg

He he ska du ha den på söndag ??tongue

Opel Omega 3000 "Driftingbilen" (1988)
Volvo V70N (2004)
Toffe10 Lastbils Mekaniker
24 januari 2010 · 357 Inlägg

Läst i någe BMW forum förut att alla 750 är utrustade med diff spär...Om du har planer på att drifta med en orginal 750 så är de nästan så du kan lägga ner de direkt, 2 tons bil med en motor som int är rapp visst du kan burna från stilla stående upp ti 70 med dom men svårt att få dom att kasta ut när du har lite fart uppe har ägt 2st själv varav en va en Alpina o den va inga mycket bättre för de ändamålet...Tror int du kommer ha problem med varken motor eller låda är nog snarare frågon om du får ut arslet på den, dom är ju gjorda för att susa runt på autobahn i 200 o int för att sladdas runt en bana : )...

Satsa på en lite mindre model istället som dom andra föreslagit.

Lhmattsson
24 januari 2010 · 6 Inlägg

Är 12an så trött så den inte duger o drifta med?
Tänkte om man kan drifta med en hottad merca 300d så borde väl en 750 duga tongue iofs så ställer väl automaten till det en del.
Är det stor skillnad på 5 och 7serien?

Toffe10 Lastbils Mekaniker
24 januari 2010 · 357 Inlägg

Lhmattsson skrev:
Är 12an så trött så den inte duger o drifta med?
Tänkte om man kan drifta med en hottad merca 300d så borde väl en 750 duga tongue iofs så ställer väl automaten till det en del.
Är det stor skillnad på 5 och 7serien?

Trött är den int men den är väldigt seg alltså den är helt enkelt int lika rapp som en mindre 6 utan har en lugn o fin karaktär o jo automaten gör det int bättre...Sku kanske funka om du sku få en manuell låda på den att du kan trixa med kopplingen så att du får den o dra iväg däcken för kraft till de finns de nog...
Men som sagt väldigt snäll maskin den skuter ju int i varv när du stämplar, känns lite som en vanlig volvo 740 lunkar snällt iväg bara men sen när man kikar på hastighets mätaren så vet man att man int kör en volvo tongue

Stor skillnad skulle jag säga iallfall komfort o storleks mässigt men dom mindre motor alternativen är ju samma....Sen har ju 7-serien speciellt 750 VÄLDIGT mycket elektronik i princip är allt styrt elektroniskt i dom....

Germax
24 januari 2010 · 12 086 Inlägg

Toffe10 skrev:
Läst i någe BMW forum förut att alla 750 är utrustade med diff spär...Om du har planer på att drifta med en orginal 750 så är de nästan så du kan lägga ner de direkt, 2 tons bil med en motor som int är rapp visst du kan burna från stilla stående upp ti 70 med dom men svårt att få dom att kasta ut när du har lite fart uppe har ägt 2st själv varav en va en Alpina o den va inga mycket bättre för de ändamålet...Tror int du kommer ha problem med varken motor eller låda är nog snarare frågon om du får ut arslet på den, dom är ju gjorda för att susa runt på autobahn i 200 o int för att sladdas runt en bana : )...

Satsa på en lite mindre model istället som dom andra föreslagit.

Det har jag läst om 540 oxå, finns verkligen ingen anledning varför 750 skulle ha lamell som standard. Så det vill jag ha starkare bevis på innan jag tror på.

Toffe10 Lastbils Mekaniker
24 januari 2010 · 357 Inlägg

JapMax skrev:

Toffe10 skrev:
Läst i någe BMW forum förut att alla 750 är utrustade med diff spär...Om du har planer på att drifta med en orginal 750 så är de nästan så du kan lägga ner de direkt, 2 tons bil med en motor som int är rapp visst du kan burna från stilla stående upp ti 70 med dom men svårt att få dom att kasta ut när du har lite fart uppe har ägt 2st själv varav en va en Alpina o den va inga mycket bättre för de ändamålet...Tror int du kommer ha problem med varken motor eller låda är nog snarare frågon om du får ut arslet på den, dom är ju gjorda för att susa runt på autobahn i 200 o int för att sladdas runt en bana : )...

Satsa på en lite mindre model istället som dom andra föreslagit.

Det har jag läst om 540 oxå, finns verkligen ingen anledning varför 750 skulle ha lamell som standard. Så det vill jag ha starkare bevis på innan jag tror på.

Kolla lite snabbt på realoem o där fanns mycke riktigt 2 modeller av klumpar varav en hade 25 % diffbroms http://www.realoem.com/bmw/showparts.do … &fg=05 Sen hur många de var som utrustades med vanlig diff kan jag inte svara på smile

vpowa hellre avåkt än frånåkt!
13 mars 2010 · 51 Inlägg

JapMax skrev:

Toffe10 skrev:
Läst i någe BMW forum förut att alla 750 är utrustade med diff spär...Om du har planer på att drifta med en orginal 750 så är de nästan så du kan lägga ner de direkt, 2 tons bil med en motor som int är rapp visst du kan burna från stilla stående upp ti 70 med dom men svårt att få dom att kasta ut när du har lite fart uppe har ägt 2st själv varav en va en Alpina o den va inga mycket bättre för de ändamålet...Tror int du kommer ha problem med varken motor eller låda är nog snarare frågon om du får ut arslet på den, dom är ju gjorda för att susa runt på autobahn i 200 o int för att sladdas runt en bana : )...

Satsa på en lite mindre model istället som dom andra föreslagit.

Det har jag läst om 540 oxå, finns verkligen ingen anledning varför 750 skulle ha lamell som standard. Så det vill jag ha starkare bevis på innan jag tror på.

jadu.. jag kör själv med en 750 diff, är dock osäker på om det är e38 eller e32.. diffar bra gör den iaf, alltid 2 spår efter 2,5k rpm wink

vpowa hellre avåkt än frånåkt!
13 mars 2010 · 51 Inlägg

Toffe10 skrev:

JapMax skrev:

Toffe10 skrev:
Läst i någe BMW forum förut att alla 750 är utrustade med diff spär...Om du har planer på att drifta med en orginal 750 så är de nästan så du kan lägga ner de direkt, 2 tons bil med en motor som int är rapp visst du kan burna från stilla stående upp ti 70 med dom men svårt att få dom att kasta ut när du har lite fart uppe har ägt 2st själv varav en va en Alpina o den va inga mycket bättre för de ändamålet...Tror int du kommer ha problem med varken motor eller låda är nog snarare frågon om du får ut arslet på den, dom är ju gjorda för att susa runt på autobahn i 200 o int för att sladdas runt en bana : )...

Satsa på en lite mindre model istället som dom andra föreslagit.

Det har jag läst om 540 oxå, finns verkligen ingen anledning varför 750 skulle ha lamell som standard. Så det vill jag ha starkare bevis på innan jag tror på.

Kolla lite snabbt på realoem o där fanns mycke riktigt 2 modeller av klumpar varav en hade 25 % diffbroms http://www.realoem.com/bmw/showparts.do … &fg=05 Sen hur många de var som utrustades med vanlig diff kan jag inte svara på smile

oj där ser man, såg inte du skrev det tongue

alexbenhard Hemlig Agent
13 mars 2010 · 1 115 Inlägg

dawwe skrev:
Bönder är de enda som kan "bonndiffa" då ALLA bilar har differential men endast vissa differentilaSPÄRR (det är oftast det man menar med "diff"). Hur som en 750 E32 borde rimligvis ha 25% diffspärr, men jag är osäker, sitter ingen elektronik där mer en hastighetsgivaren... Ett bättre val om du nu ska "drifta" är att skaffa en 535i E34 med manuell låda...

Rätta mig gärna om jag har fel men en lamelldiff är väl en diffbroms och "AGA-diff" en diffspärr?

MVH. Alex

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang