Zebralag för cyklister!

Martin 9-3 Fisketokig
27 januari 2010 · 2 997 Inlägg

Räcker det inte med att vi ska lämna företräde åt gående?

Folk verkar inte fatta vad som gäller där ens. Många gånger man fått bromsa tvärt bara för nöten framför panikbromsar för att släppa fram en cyklist.

Sen alla dessa gående som fortfarande tvekar med att gå till man står still, trots att man visat sin mening att släppa fram dem i 200 meter...

Det hör till sunt förnuft att störst går först. Bilar --> Cyklister --> Gående

Annars ska det faan vara trafikskatt på cyklar och skor. De bidrar till mer utsläpp...

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
28 januari 2010 · 3 404 Inlägg

Martin 9-3 skrev:
Räcker det inte med att vi ska lämna företräde åt gående?

Folk verkar inte fatta vad som gäller där ens. Många gånger man fått bromsa tvärt bara för nöten framför panikbromsar för att släppa fram en cyklist.

Sen alla dessa gående som fortfarande tvekar med att gå till man står still, trots att man visat sin mening att släppa fram dem i 200 meter...

Det hör till sunt förnuft att störst går först. Bilar --> Cyklister --> Gående

Annars ska det faan vara trafikskatt på cyklar och skor. De bidrar till mer utsläpp...

Hällde att folk stannar tills man tydligt visa sin avsikt än att de bara springer ut mitt i vägen och man måste panikbromsa. Jag stannar mer än gärna för dom som tar sig tid att se sig för

Rock'n Roll
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
28 januari 2010 · 1 948 Inlägg

Jag är en av dem som resonerar som så att lagen är skitdålig, störst är först så är det bara... och gående och då menar jag gubbar/kärringar(ungdomar sköter detta bättre) tar sig för stora rättigheter och bortser från säkerhet och sunt förnuft bara för att få sin "rätt".

Dem tar ju t.ex inte i beräkning att det kan vara halt ute utan kliver ut som vanligt... likadant om det kommer en lastbil eller buss så kliver de rätt ut ändå bara för att dem "kan". Och så blir det när hela ansvaret faller på ena parten(föraren), då svinar sig folk som fan för dem behöver inte ta ansvar för sina handlingar...

Jag skulle vilja se en kompletterande lag där gående inte får korsa vägen på ett sånt sätt att det kan utgöra en risk, och brott mot denna lag kan resultera i böter samt att den korsande får ta hela ansvaret om det bedöms som en sån olycka(Och de mödrar som slänger ut barnvagnen i vägen först borde få sina barn omhändertagna av socialen) Detta givetvis i kombination med nuvarande lag om att man ska släppa över gående.

Själv gör jag så att ser jag någon som bara kliver rätt ut så hänger jag mig på tutan och markerar, men står de där och väntar, eller om de kliver ut i god tid innan man kommer så stannar jag givetvis... det är ju inte det att det är så jobbigt att stanna, utan just att många är livsfarliga...

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang