4447
Sök

Saab 9-5 Project

275 Inlägg
22 november 2010
Trådstartare
Igår fick jag köpa en kompis lilla baslåda, 2 st 8". Monoblock Slutsteg har jag haft liggande i 2 år helt oöppnat och alla kablar drog jag i våras så de var bara att koppla in. Vart lite bättre skjuts i basen smile
Har tidigare hört att högtalaren i höger bakdörr inte spelat som den ska så jag rev ner dörrsidan och kollade, haha de var den minsta högtalare ja vart med om i en dörr tongue vad kan den vara 3.5" kanske big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/64159/1021609_lk5lq6.jpg

I allafall så tror jag att jag har gjort ett misstag någonstans när jag monterade i hög--Lågnivå adaptern för signalen till högra bakhögtalarna lät likadant (typ som när en högtalare jordar mot plåt, mindre skrapelektriskt ljud) Hatthyllehögtalarna är urkopplade sen tidigare då jag inte fick den högra att fungera, och nutog jag ur den lilla 3.5" ur dörren så ja slipper höra detta oljud.

Så nu har ja bara framsystemet (3 st i instrumentpanelen och två i dörrarna) och vänstra bakdörren och baslådan i skuffen yikes tongue Himla udda anläggning tongue

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
22 november 2010
Fraider skrev:
Igår fick jag köpa en kompis lilla baslåda, 2 st 8". Monoblock Slutsteg har jag haft liggande i 2 år helt oöppnat och alla kablar drog jag i våras så de var bara att koppla in. Vart lite bättre skjuts i basen smile
Har tidigare hört att högtalaren i höger bakdörr inte spelat som den ska så jag rev ner dörrsidan och kollade, haha de var den minsta högtalare ja vart med om i en dörr tongue vad kan den vara 3.5" kanske big_smile

http://www1.garaget.org/gallery/archive/64159/1021609_lk5lq6.jpg

I allafall så tror jag att jag har gjort ett misstag någonstans när jag monterade i hög--Lågnivå adaptern för signalen till högra bakhögtalarna lät likadant (typ som när en högtalare jordar mot plåt, mindre skrapelektriskt ljud) Hatthyllehögtalarna är urkopplade sen tidigare då jag inte fick den högra att fungera, och nutog jag ur den lilla 3.5" ur dörren så ja slipper höra detta oljud.

Så nu har ja bara framsystemet (3 st i instrumentpanelen och två i dörrarna) och vänstra bakdörren och baslådan i skuffen yikes tongue Himla udda anläggning tongue

haha! hade ju varit intressant att veta om det sitter en 3.5" i andra bakdörren också eller om man bara har ersatt en sprängd högtalare med en 3.5" som nödlösning på höger sida big_smile

MVH

275 Inlägg
22 november 2010
Trådstartare
Jag antar att de är som diskanter i dörrarna för i hatthyllan sitter det ju 6x9 smile Men det såg då allt fesigt ut tongue

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
22 november 2010
Fraider skrev:
Jag antar att de är som diskanter i dörrarna för i hatthyllan sitter det ju 6x9 smile Men det såg då allt fesigt ut tongue

okejokej, jo det kan ja hålla med om tongue
jag hade 5.25" i dörrarna på min. och vad jag kan se så har man bara satt en adapter i dina dörrar för att 3.5" ska passa. hålen verkar vara likadana tongue

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
23 november 2010
FreddeLi skrev:
Fraider skrev:

okejokej, jo det kan ja hålla med om tongue
jag hade 5.25" i dörrarna på min. och vad jag kan se så har man bara satt en adapter i dina dörrar för att 3.5" ska passa. hålen verkar vara likadana tongue

AS3 har mindre högtalare i bakdörrarna just för att det finns separata "basar" i hatthyllan/lastutrymmet.

Jag har gjort en komplett lista på all info om ljudet i 9-5 i en tråd här på garaget, sök så hittar ni smile

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

275 Inlägg
24 november 2010
Trådstartare
Okej tack så mycket TBOC_Razor smile

275 Inlägg
20 januari 2011
Trådstartare
Här vare ett tag sen det skrevs något tongue

Vintern har kommit på riktigt och bilen börjar tyvärr närma sig 20000 mil på mätaren sad

I veckan fick jag hjälp att byta termostaten och bytte samtidigt kylarvätskan. Bilen gick inte upp i temp som den skulle under långkörningar så de var nått vajsing på den gamla så de var bara till å byta och nu funkar de prima smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/64159/1043779_4mkmkf.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/64159/1043780_jx9tv5.jpg

Här näst blir det att byta bränslefiltret, möjligtvis bromsklossarna bak och en redig jävla tvättning tongue

275 Inlägg
13 april 2011
Trådstartare
Hej Hej!

Var ett tag sen, nu igen tongue
Idag tog jag tag i och fixade rosten vid "hundbenet" trösklarna vid bakre hjulhusen. Såg att det hade blivit värre efter vintern men har väntat ut vädret så de inte skulle ut och salta vägarna nå mer.

https://www1.garaget.org/gallery/images/65/64159/64159-5f2d773b01e2e27eb6b75eca93036642.jpg

Plockade loss kjolarna och fick ett helt jävla grustag på köpet tongue
Obs!! var försiktig med plastmuttrarna som håller i kjolarna underifrån, jag lyckades ha av 3 st fast än jag dränkte gängen med 5-56 och skruvade ur dem försiktigt!!!

https://www1.garaget.org/gallery/images/65/64159/64159-def7dc55b4b12c86eadd002f9f72d8f8.jpg

Rosten var som att jämföra med hur man ser ett isberg, det synliga är bara en mindre del av vad det egentligen är.
Gick lös med fil,kniv, borste, slipmus och sandpapper för att få bort det värsta.
Jag passade även på att rensa och underredsmåla tröskeln som man sätter domkraften emot för där var det lacksläpp och mindre rost.

https://www1.garaget.org/gallery/images/65/64159/64159-eb2a164dfffaf2d6d2a844203003abe6.jpg

Maskerade och spacklade minimalt, fortsatte slipa lite, sprayade på färg i tunna lager i flera omgångar m.m.

Saab - Move Your Mind
1 094 Inlägg
13 april 2011
Har fått rost på samma ställe.. Måste snart ta tag i det med sad

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864

4 299 Inlägg
13 april 2011
Usch... Bad memories!
Den där jäkla saabsjukan med rost i hundbenet e inge kul hmm

Men det är skönt när man har de fixat i alla fall!

275 Inlägg
13 april 2011
Trådstartare
Driftkungen skrev:
Har fått rost på samma ställe.. Måste snart ta tag i det med sad

Ja gå på de så snabbt du kan så slipper det bli mer wink

275 Inlägg
13 april 2011
Trådstartare
Rallyhalle skrev:
Usch... Bad memories!
Den där jäkla saabsjukan med rost i hundbenet e inge kul hmm

Men det är skönt när man har de fixat i alla fall!

Ja nu ser det bättre ut smile
En redig vaxning efter vinterns salt och slask så är jag redo för sommarn smile

318 Inlägg
13 april 2011
Har läst igenom alla sidor nu tongue Härligt projekt måste ja säga smile Hur tycker du k-sport coilsen funkar? funderar själv på att skaffa dem smile

275 Inlägg
13 april 2011
Trådstartare
stewii skrev:
Har läst igenom alla sidor nu tongue Härligt projekt måste ja säga smile Hur tycker du k-sport coilsen funkar? funderar själv på att skaffa dem smile

Tack! smile
De är lätta att montera och justera och bilen blir som en gocart. Jag kör på mjukaste inställningen men den är rätt stum ändå, tjälguppen är inte att leka med tongue om jag skulle köpa något liknande nu så hade jag försökt få fram något mjukare paket.
Fram är lätta att justera eftersom  det bara är att öppna huven och stoppa ner justerpinnen, men bak har jag gjort en egen lösning som du kanske såg på bilderna tidigare wink

318 Inlägg
15 april 2011
Fraider skrev:
stewii skrev:

Tack! smile
De är lätta att montera och justera och bilen blir som en gocart. Jag kör på mjukaste inställningen men den är rätt stum ändå, tjälguppen är inte att leka med tongue om jag skulle köpa något liknande nu så hade jag försökt få fram något mjukare paket.
Fram är lätta att justera eftersom  det bara är att öppna huven och stoppa ner justerpinnen, men bak har jag gjort en egen lösning som du kanske såg på bilderna tidigare wink

De låter finfint de! Okej ah ja är på jakt efter ett hårt chassi så då borde de nog passa fint! big_smile Ah ja såg de, Mycket bra lösning smile Vart beställde du ifrån?

275 Inlägg
7 maj 2011
Trådstartare
Iförrgår tvärdog bilen innan jag hann stänga av den på parkeringen. Tänkte direkt att de var soppatorsk då mätaren stod på rött, så jag fick skjuts till närmaste mack å fyllde reservdunken och åkte tillbaka och hällde i. Visst, bilen startade men höll ingen tomgång utan jag fick hålla gasen hela tiden.
Bilen hade gått in i LIMPHOME (ett felsäkert läge) för gasspjällhuset. Upp på saab och tjoppa in datorn för att felsöka och de var 2 felkoder på just öppning/stängning utan spjället. Fick även en ny uppdatering av motorprogramvaran och nu funkar bilen som vanligt igen. Får hoppas att det håller i sig nu annars står ett nys gasspjällhus på inköpslistan tongue usch.

Idag har bilen blitt rejält rengjord, tvättad, polerad, vaxad putsad m.m. smile Snart bär det av på bilträff här i Falun uppe vid Plantagen/Ica Maxi smile

See ya!

275 Inlägg
1 augusti 2011
Trådstartare
Då var tiden kommen!
Nu är då turbon på väg att snurra sitt sista varv.
Igår körde jag upp till Rättvik för att kolla på Drive In Bion på Classic och när jag kom fram och stod på tomgång så tyckte jag det vart väldigt rökigt bakom mig. Så jag gick ut och kollade och det strömmade ut vit rök från avgasröret, och vid minsta gaspådrag så vart det ju inge bättre.
Bilen fick bogseras till en bekant, och nu lär ja försöka få hem den för att troligtvis börja riva ner och byta ut turbon. Jag vet om att den har visslat bra länge men igår försvann visslandet och började ryka istället sad
Förra veckan fick ja min DH cykel såld så det blir väl dom pengarna som ryker direkt, så då var väl den cykelsäsongen över sad Fy fan.
Var är det där "Plötsligt händer det"???? När är det min tur att vinna pengarna tongue

275 Inlägg
2 september 2011
Trådstartare
En GT 1752 Steg 1 Turbo är beställd från Speedparts men försenad pga att Saab själva inte har några reserver på lager, haha känns ju så där tongue
Hoppas få den nästa vecka så man får ut å gasa lite igen tongue

104 Inlägg
3 september 2011
Surt när inte prylarna finns hemma! Jag tror min turbo också är på väg att snurra sina sista varv så får nog bli att beställa något liknande. smile

Saab 9-3 Vector TX 2.0t BP MY10 Hirsch
Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=305579

275 Inlägg
7 september 2011
Trådstartare
Nya Turbon har kommit och hoppas få flytta in i bilen till helgen! cooltongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/65/64159/64159-0ebd5c125b4b64babe960b2eb68bb939.jpg
Senast redigerat av Fraider (7 september 2011)

Sök