2665
Sök

Saab 9-5 Project

275 Inlägg
8 maj 2010
Trådstartare
_Fredde_volvo_ skrev:
Fraider skrev:
_Fredde_volvo_ skrev:
gott snack! smile

några funderingar på vad det ska bli för ljud? smile

Just nu vet ja inte, å de måste sitta fast för så stum som bilen är nu så studsar verktygslådan i skuffen ^^

aa okej, i dörrarna bultar du ju rätt i plåten så det sitter ju wink antar du syftar på baslåda och sen går ju att bulta fast i kofferten, eller om man sätter vinkeljärn mellan lådans sidor och golvet tongue

Jo det går ju det också wink

275 Inlägg
26 maj 2010
Trådstartare
Idag började jag lite smått med kabeldragning så att jag kanske kan få nytta av högtalarna i hatthyllan. Originalhögtalarna där har nått sin sista ton så jag slänger dit JBL 6x9 som skulle varit till min gamla calibra och kopplar slutsteg till dem till att börja med. Det får vara lite provisoriskt ett tag innan ja ger mig på att kanske bygga nån slags baslåda under hatthyllan.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/64159/938297_earskz.jpg
25mm2 kablar

https://www1.garaget.org/gallery/archive/64159/938299_jvktvk.jpg
Perfekt att lägga kabeln i "skyddstunneln"

https://www1.garaget.org/gallery/archive/64159/938302_kp8nev.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/64159/938304_bg5egm.jpg
Skyddat längs hela tröskeln till bakluckan

Imorgon blir det förhoppningsvis att montera hög/lågnivåadapter, dra kabel och sätta i nya högtalarna smile

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
27 maj 2010
fint! smile
hur gjorde du för att dra kabeln under mattan vid bakdörren? är dom listerna lika lätta att ta bort som där fram? mina kablar ligger för nuläget synliga bakom förarstolen, orkade inte krabba med att dra dom under mattan där bak för de verkade mycket krångligare än vad det var där fram hmm

MVH

1 270 Inlägg
27 maj 2010
Riktigt bra jobb du gör på bilen! smile Ska bli kul att följa detta!

275 Inlägg
27 maj 2010
Trådstartare
_Fredde_volvo_ skrev:
fint! smile
hur gjorde du för att dra kabeln under mattan vid bakdörren? är dom listerna lika lätta att ta bort som där fram? mina kablar ligger för nuläget synliga bakom förarstolen, orkade inte krabba med att dra dom under mattan där bak för de verkade mycket krångligare än vad det var där fram hmm

MVH

Alla tröskellister är lätta att ta bort, har du väl fått loss ett clips så är de bara att bända lite försiktigt så klickar de andra loss också. De bak lirkade ja upp med en mejsel sen petade jag loss inredningsmattan hela vägen upp mot hatthyllehögtalarna och la kablarna under där, skiljer sig kanske lite mellan sedan och kombi. Lågnivåkablarna la jag inte bland bilens strömsladdar för att undvika störningsljud, dem fick ligga lite bredvid men ändå skyddade. wink

275 Inlägg
27 maj 2010
Trådstartare
J_Erixzzon skrev:
Riktigt bra jobb du gör på bilen! smile Ska bli kul att följa detta!

Tackar wink Då följer vi varandras wink

1 903 Inlägg
27 maj 2010
Fraider skrev:
_Fredde_volvo_ skrev:
fint! smile

MVH

Alla tröskellister är lätta att ta bort, har du väl fått loss ett clips så är de bara att bända lite försiktigt så klickar de andra loss också. De bak lirkade ja upp med en mejsel sen petade jag loss inredningsmattan hela vägen upp mot hatthyllehögtalarna och la kablarna under där, skiljer sig kanske lite mellan sedan och kombi. Lågnivåkablarna la jag inte bland bilens strömsladdar för att undvika störningsljud, dem fick ligga lite bredvid men ändå skyddade. wink

aa okej, hade rätt bråttom när jag drog kabel i min så drog under matten där fram och sen tyckte ja det såg så komplicerat ut där bak så den ligger på golvet och sen in bakom baksätet bara tongue men sitter tröskellisten på samma sätt där bak så ska det ju gå ganska så lätt smile

MVH

275 Inlägg
27 maj 2010
Trådstartare
Nu är ström och lågnivåkabel dragna. Var och köpte denna hög till lågnivåadapter igår så jag kan koppla in steget till originalstereon.

Men sen var det den där remotesladden....
Var ska jag koppla den någonstans bland allt där bakom ??
Var finns bästa jordpunkten i skuffen på sedanmodellen ??

smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/64159/939059_2k9rc1.jpg
Senast redigerat av Fraider (27 maj 2010)

1 903 Inlägg
27 maj 2010
Fraider skrev:
Nu är ström och lågnivåkabel dragna. Var och köpte denna hög till lågnivåadapter igår så jag kan koppla in steget till originalstereon. Men sen var det den där remotesladden....
Var ska jag koppla den någonstans bland allt där bakom ??
Var finns bästa jordpunkten i skuffen på sedanmodellen ??

smile

finns en remote på din stereo redan. här är en sida som visar vilken "pin" på stereon som är till remote. det ska vara en grön kabel vad jag kan förstå. smile
http://www.mitt-eget.com/saab/faq_audio.shtml#head

vill du inte pilla med originalstereon så kan du ju bara ha en sladd bak och en strömbrytare. alternativt koppla på lyset smile

ska bli intressant att se om du får det att fungera med att ta högnivå från en högtalare. jag har tagit högnivå från en högtalare och om jag startar mitt steg innan ja startar stereon så kommer det inget ljud, måste starta musiken först innan ja sätter igång steget tongue

jordpunkten vet ja faktiskt inte, jag använder en befintlig jordpunkt som sitter längst bak i skuffen. vet inte om det sitter en sån i sedanen med tongue

MVH
Senast redigerat av _Fredde_volvo_ (27 maj 2010)

275 Inlägg
27 maj 2010
Trådstartare
Okej, tack så mycket smile Får kika på de där imorgon, går de att få lös stereon med typ ståltrådar eller måste man ha stereonycklar för att få loss den?

1 903 Inlägg
27 maj 2010
Fraider skrev:
Okej, tack så mycket smile Får kika på de där imorgon, går de att få lös stereon med typ ståltrådar eller måste man ha stereonycklar för att få loss den?

inte en aning faktiskt, jag undrar detsamma tongue hehe, hade jag vart du så hade jag bara satt en strömbrytare på en valfri kabel istället för att bråka med originalstereon tongue testa dessutom så att du inte får samma problem som jag först INNAN du isåfall kopplar remoten bakom stereon, för isåfall e det ju ogjort arbete.

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
28 maj 2010
Fraider skrev:

Det funkar med långa småspik om du måste snåla och köra ghetto-versionen.

Eller så köper man grejorna på Feltema för en tjuga om man har spenderar-byxorna på sig...

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Saab älskare!
4 597 Inlägg
28 maj 2010
Det är alltid lättare och få loss stereon med nycklar som ex. feltema har, eller så åker du till någon billjuds firma så kan de plocka loss stereon smile det borde inte kosta något, har gjort så på några bilar, utan att det kostat smile

275 Inlägg
28 maj 2010
Trådstartare
Tack så mycket för svaren smile tror de blir nycklar på feltema isåfall smile

275 Inlägg
30 maj 2010
Trådstartare
Nyss var jag och drog lite sladdar i garaget. Jag tog Angry kitchen sidan till hjälp där det stod en hel del om vilka färger och platser originalsladdarna hade men lik förbannat så hittade jag inte en grön/svart kabel som är + höger högtalare i hatthyllan. De fanns en grön men den ska vara till remote och det funkade inte att ha två sladdar kopplade till en då kom de nått varningsljud tongue Vilken färg kan det annars vara för just + höger bak hatthyllan?

Det stog på flera ställen i den där guiden att färger och PIN platser kunde skilja sig lite mellan årsmodellerna men jag menar, är den svart/grön i skuffen så lär den väl vara det framme vid ISO kontakten också, eller?!?! tongue

Usch, trodde de skulle bli klart idag men icke sa nicke.

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
30 maj 2010
Fraider skrev:
Nyss var jag och drog lite sladdar i garaget. Jag tog Angry kitchen sidan till hjälp där det stod en hel del om vilka färger och platser originalsladdarna hade men lik förbannat så hittade jag inte en grön/svart kabel som är + höger högtalare i hatthyllan. De fanns en grön men den ska vara till remote och det funkade inte att ha två sladdar kopplade till en då kom de nått varningsljud tongue Vilken färg kan det annars vara för just + höger bak hatthyllan?

Det stog på flera ställen i den där guiden att färger och PIN platser kunde skilja sig lite mellan årsmodellerna men jag menar, är den svart/grön i skuffen så lär den väl vara det framme vid ISO kontakten också, eller?!?! tongue

Hahaha det skiljer sig ordentligt mellan årsmodellerna och det är typ aldrig samma färg på sladden hela vägen...

Ge mig lite tid så ska jag nog leta fram rätt sladd till dig wink

Årsmodell och vilken kabel är det ??  Högra högtalarens pluskabel ?

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

275 Inlägg
31 maj 2010
Trådstartare
TBOC_Razor skrev:
Fraider skrev:

Hahaha det skiljer sig ordentligt mellan årsmodellerna och det är typ aldrig samma färg på sladden hela vägen...

Ge mig lite tid så ska jag nog leta fram rätt sladd till dig wink

Årsmodell och vilken kabel är det ??  Högra högtalarens pluskabel ?

Haha, ja de var inte de lättaste att hitta den där rackaren tongue

1998 AS3 stereon högra hatthyllehögtalarens plus wink

1 903 Inlägg
31 maj 2010
så det fungerade inte med att ta remote på stereon? hmm

275 Inlägg
31 maj 2010
Trådstartare
_Fredde_volvo_ skrev:
så det fungerade inte med att ta remote på stereon? hmm

Jo remoten funkar, steget går på när ja slår på stereon och motsatt smile men jag har inte fått tag i alla högtalarkablar framme vid ISO kontakten tongue

1 903 Inlägg
31 maj 2010
aha okej tongue
ja tolkade detta "De fanns en grön men den ska vara till remote och det funkade inte att ha två sladdar kopplade till en då kom de nått varningsljud" som att du inte fick remoten att fungera heller tongue hehe.

Sök