Köpråd: "Helgbil" Låga fasta kostnader och gärna kombi.

M103
10 februari 2010 · 1 570 Inlägg

TenZer skrev:
Volvo 960/s90

Hur får du en sån att dra 0.7? smile

wrm
10 februari 2010 · 60 Inlägg

Puppet_Master skrev:

wrm skrev:

Puppet_Master skrev:
En Audi a4 quattro 1,8ts eller bara 1,8t (årsmodell 2003 och nyare) hade jag köpt isf. Tittade på ts modellen innan jag köpte mb (nu i efterhand skulle jag köpt en ts) den drog runt 0,8l blandat ungefär om jag inte minns fel...

Ja det kan vara något alternativ, har tittat på det själv... Måste bara få sambon att förstå det inte är dyrare att ha en tysk bil vad gäller reservdelar och service än en japan..
Inte helt lätt..

Hade en audi s6 innan jag hade mercan gjorde en service på den när den var på 13tusen mil ungefär.
Tändstift, filter, olja mm sånt där byttes och det gick på ca. 4500.-. Tyckte inte jag var så dyrt med tanke på att bara tändstiften kostade 1500.- (har jag för mig) att köpa. Detta gjordes på en aukoriserad verkstad också.
Gämfört med mercan så kostade försäkringen på Audi S6;an lite drygt en tusenlapp till per år och 500.- extra på skatten. Dock eftersom det var så stor motor så kostade servicar osv mer pengar och den drog mkt soppa.

Så en Audi A4 1.8ts borde rent logiskt ligga en bra bit under dessa priser.
Nu är ju allting inte logiskt här i världen dock...

Hur är din C200 då?

Puppet_Master
10 februari 2010 · 43 Inlägg

Jag är rätt nöjd med min c200 överlag.
Den är inte så himla slö som man kan tänka sig (för normalt bruk), den ligger runt litern när jag kör i stan. Genomsnittlig förbrukning 0,79 (ngt sånt).
Det finns lite rost i ena skärmkanten, den är fullservad med 13tusen mil och har endast haft en äldre herre som ägare innan mig. Det var detta som tilltallade mig mest. Letade efter denna bilen i 2månader efter jag hade sålt Audin.

Annars då jag bara haft fwd samt en 4wd innan så är det väldigt ovant för mig. Speciellt när det är dåligt skottat. Då kan den spinna lite innan den får fäste (även om man gasar väldigt försiktigt, har dubbade däck). Men detta är ju bara på vintern, saknar dock 4wd då jag hade haft lättare att ta mig fram nu när det varit dåligt skottat (bor någon mil utanför stan).

Så hade jag haft chansen att göra om allt, så hade jag köpt mig en 4wd bil.

wrm
19 februari 2010 · 60 Inlägg

Puppet_Master skrev:
Jag är rätt nöjd med min c200 överlag.
Den är inte så himla slö som man kan tänka sig (för normalt bruk), den ligger runt litern när jag kör i stan. Genomsnittlig förbrukning 0,79 (ngt sånt).
Det finns lite rost i ena skärmkanten, den är fullservad med 13tusen mil och har endast haft en äldre herre som ägare innan mig. Det var detta som tilltallade mig mest. Letade efter denna bilen i 2månader efter jag hade sålt Audin.

Annars då jag bara haft fwd samt en 4wd innan så är det väldigt ovant för mig. Speciellt när det är dåligt skottat. Då kan den spinna lite innan den får fäste (även om man gasar väldigt försiktigt, har dubbade däck). Men detta är ju bara på vintern, saknar dock 4wd då jag hade haft lättare att ta mig fram nu när det varit dåligt skottat (bor någon mil utanför stan).

Så hade jag haft chansen att göra om allt, så hade jag köpt mig en 4wd bil.

Ja det lutar åt en 4wd även nästa bil.
Men drar en a4 1,8t quattro mer än en 1,8t 2wd? Bara pga 4wd?

Puppet_Master
19 februari 2010 · 43 Inlägg

wrm skrev:
Ja det lutar åt en 4wd även nästa bil.
Men drar en a4 1,8t quattro mer än en 1,8t 2wd? Bara pga 4wd?

Jao, det gör den exakt hur mkt mer kan jag inte svara på men mer drar den.
Men skulle kunna tänka mig att vid vanlig körning en vanlig (exempel) audi a4 1,8ts drar 0,7-0,8l milen. Så drar nog iaf en a4 1,8ts quattro 0,8-0,9l iaf.

Men det är bara en ren upskattning ifrån min sida.

Rquired Allmänt envis
19 februari 2010 · 12 512 Inlägg

Det brukar pratas om 1dl milen extra med 4x4, skulle tro det gäller quattro med.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
wrm
3 mars 2010 · 60 Inlägg

Rquired skrev:
Det brukar pratas om 1dl milen extra med 4x4, skulle tro det gäller quattro med.

Ok, ja det är ju en del. Men betydligt roligare att köra runt med, speciellt när alternativet är FWD.. på just Audi då..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang