3600
Sök

Saab 9-3 -00 Varvar ej över 5k

514 Inlägg
5 februari 2010
Trådstartare
#1
Tjenare,

Har ett litet problem att min bil inte vill varva över 5k.
Felet finns i alla växlar
Efter man tryckt lite börjar motorlampan blinka
Har nyligen bytt lamdasond... kan det vara att jag blandat hop de två vita sladdarna som jag visar på film.


vill gärna ha ett grymt och väl förklarat svar
Vill ni veta något mer fråga smile

Tack i förhand

John


FILM på skiten

http://www.garaget.org/video/xaa4a5nik0bi
http://www.garaget.org/video/xvwybkrg5co6

BMW = Bil Med Wasakredit

Truckreparatör
221 Inlägg
5 februari 2010
#2
Du får kolla upp felkoderna. man ska kunna kolla hur lampan blinkar alltså antalet blinkningar. för att få fram en felkod annars är det bara att få felkoderna utlästa av någon med dator.
hände detta efter bytet av lamdan?
om det gjorde det så skulle jag göra om dina skarvningar man ska igentligen inte skarva kablarna på en lamdasond.
det vita kablarna har bara med förvärmingen att göra. Spelar ingen roll om du skiftar dem.


STREETRACER
892 Inlägg
6 februari 2010
#3
det är en T7 motor du har i den där.. 

så kolla..

felkoder som sagt..

backventiler..
turbo..
MV..
Oilsludge..
kolla alla slangar.. 

läste att du hade "uppställt laddtryck"  hur menar du där??  att programvaran gör att det laddar mer elr har du satt på "pysventil" alt gjort hål i WG slangen?




finns lite olika tillbud om vad det kan vara då våra älskade saabar är lite känsliga wink


MvH
Senast redigerat av Sketstopp24v (6 februari 2010)

Bmc Crew

1 497 Inlägg
6 februari 2010
#4
När motorlampan blinkar under gång så har du allvarliga misständningar.
Jag skulle gissa på att din soppapump börjat tacka för sig.

Bilen går magert. Skruva ur tändstiften och kolla hur de ser ut i topparna.

/ Axel

1 497 Inlägg
6 februari 2010
#5
freddy_82 skrev:
Du får kolla upp felkoderna. man ska kunna kolla hur lampan blinkar alltså antalet blinkningar.

Går inte på T7 styrsystem.

514 Inlägg
6 februari 2010
Trådstartare
#6
Sketstopp24v skrev:
det är en T7 motor du har i den där.. 

så kolla..

felkoder som sagt..

backventiler..
turbo..
MV..
Oilsludge..
kolla alla slangar.. 

läste att du hade "uppställt laddtryck"  hur menar du där??  att programvaran gör att det laddar mer  har du satt på "pysventil" alt gjort hål i WG slangen?




finns lite olika tillbud om vad det kan vara då våra älskade saabar är lite känsliga wink


MvH

programvara &
boostcontroller  för ett jämt ladd


Står alla dessa felkoder sparade? Så det är bara till att åka in till någon snubbe och kolla eller måste jag ha med någon i bilen för att kolla det?


backventiler.. kanske? ingen aning om hur man kollar dem
turbo..           kan det inte vara den är bytt i sommras
MV..              kan det vara då sladden till mv är lite sådär
Oilsludge..     kan det inte va då borde jag haft höga avgasvärden
kolla alla slangar.. Har jag kollat

Jag borde kolla skarvana för det var lite pyssligt att sätta ihop det.

mvh
Senast redigerat av DeFlo (6 februari 2010)

BMW = Bil Med Wasakredit

514 Inlägg
6 februari 2010
Trådstartare
#7
AxlSam skrev:
När motorlampan blinkar under gång så har du allvarliga misständningar.
Jag skulle gissa på att din soppapump börjat tacka för sig.

Bilen går magert. Skruva ur tändstiften och kolla hur de ser ut i topparna.

/ Axel

det är inte soppapumpen, jag har bytt den nyligen då bilen inte startade en morgon.
Senast redigerat av DeFlo (6 februari 2010)

BMW = Bil Med Wasakredit

1 497 Inlägg
6 februari 2010
#8
DeFlo skrev:
AxlSam skrev:
När motorlampan blinkar under gång så har du allvarliga misständningar.
Jag skulle gissa på att din soppapump börjat tacka för sig.

Bilen går magert. Skruva ur tändstiften och kolla hur de ser ut i topparna.

/ Axel

det är inte soppapumpen, jag har bytt den nyligen då bilen inte startade en morgon.

Och den du bytte till var okej?
När motorlampan blinkar tyder det på farliga misständningar.
Antingen går bilen för magert eller så är dina stift/DI-kassett i verkligt dåligt skick.

514 Inlägg
6 februari 2010
Trådstartare
#9
Den jag bytte till var splirrans ny från saab, di kassetten har gått ca 5k mil nu sen jag bytte den och kassetten luktar inte konstigt. Stiften bytte jag i samband med soppapumpen.

Så jag har faktist ingen aning om vad det kan vara... det jag ska testa är att sätta nya kabelskor på lamdasonden och kolla stiften en gång till

BMW = Bil Med Wasakredit

1 497 Inlägg
6 februari 2010
#10
DeFlo skrev:
Den jag bytte till var splirrans ny från saab, di kassetten har gått ca 5k mil nu sen jag bytte den och kassetten luktar inte konstigt. Stiften bytte jag i samband med soppapumpen.

Så jag har faktist ingen aning om vad det kan vara... det jag ska testa är att sätta nya kabelskor på lamdasonden och kolla stiften en gång till

Du skall aldrig skarva en lambdasond med kabelskor!
Den skall lödas och bli överdragen med krympslang.
Allra helst skall du ju ha en hel sond utan skarvar..

Angående DI så behöver den inte lukta bränt för att vara dålig.
Jag säger som jag sagt tidigare.. Kolla hur dina stift ser ut i topparna.

/ Axel

Edit:

Läste att du kör med boost controller!
Detta är det värsta du kan göra!!

Läser trionic ut spikningar så ställer det automatiskt ner bilen till GLT.
Kör du med pysventil så går inte detta..
Dessutom styrs inte T7 styrsystem av laddtryck.
Utan av luftmassa.. Vilket gör saken ännu värre..
Senast redigerat av AxlSam (6 februari 2010)

377 Inlägg
6 februari 2010
#11
koppla bort lambda sonden som du bytt och kolla om det går att varva över 5k då.


STREETRACER
892 Inlägg
6 februari 2010
#12
]Edit:

Läste att du kör med boost controller!
Detta är det värsta du kan göra!!

Läser trionic ut spikningar så ställer det automatiskt ner bilen till GLT.
Kör du med pysventil så går inte detta..
Dessutom styrs inte T7 styrsystem av laddtryck.
Utan av luftmassa.. Vilket gör saken ännu värre..

där kan du nog ha ditt fel.. 

att saker o ting har börjat bli jävligt fel i T7 =/
Öka laddet görs endast ihop med mjukvara som säger till T7 hur mkt luftmassa den ska ha.. sen skjuter den till så mkt laddtryck den behöver..

tex en varm sommardag med släp efter i en uppförsbacke så kan du ligga på 1.7bar om den behöver det..

en kall höstkväll kan du ligga på 1.0bar men ändå uppnå samma effekt..

det är därför du tycker att laddet är ostabilt!

min saab ,tex,den är steg 3+ trimmad då.. nu i vinter ligger den på ca 1.1bar medans den kommer ligga på 1.4-1-5bar när det är varmt ute..

håller även med om att du borde skaffa en ny lambda utan skarvningar..
o som sagt.. 
ta bort boostcontrollern o ut o prova..
byt lamdan alt ta väck den o ut o prova.. 

att fixa open SID kanske vore nåt så kunde ha koll själv vilka felkoder o värden som knasig o om du får en massa misständningar o sånt... 

btw vad kör du på för stift?

Bmc Crew

514 Inlägg
7 februari 2010
Trådstartare
#13
Sketstopp24v skrev:
]Edit:

Läste att du kör med boost controller!
Detta är det värsta du kan göra!!

Läser trionic ut spikningar så ställer det automatiskt ner bilen till GLT.
Kör du med pysventil så går inte detta..
Dessutom styrs inte T7 styrsystem av laddtryck.
Utan av luftmassa.. Vilket gör saken ännu värre..

där kan du nog ha ditt fel.. 

att saker o ting har börjat bli jävligt fel i T7 =/
Öka laddet görs endast ihop med mjukvara som säger till T7 hur mkt luftmassa den ska ha.. sen skjuter den till så mkt laddtryck den behöver..

tex en varm sommardag med släp efter i en uppförsbacke så kan du ligga på 1.7bar om den behöver det..

en kall höstkväll kan du ligga på 1.0bar men ändå uppnå samma effekt..

det är därför du tycker att laddet är ostabilt!

min saab ,tex,den är steg 3+ trimmad då.. nu i vinter ligger den på ca 1.1bar medans den kommer ligga på 1.4-1-5bar när det är varmt ute..

håller även med om att du borde skaffa en ny lambda utan skarvningar..
o som sagt.. 
ta bort boostcontrollern o ut o prova..
byt lamdan alt ta väck den o ut o prova.. 

att fixa open SID kanske vore nåt så kunde ha koll själv vilka felkoder o värden som knasig o om du får en massa misständningar o sånt... 

btw vad kör du på för stift?

Vill bara säga att boostcontroller är inte riktigt samma sak som pysventil två olika saker faktist...
på en pysventil så släpper du ut luft för att uppnå mer ladd
boostcontroller
http://smartperformance.net/product_inf … ucts_id=34

Den lamdan jag köpte var en universal lamda och kom med kabelskor :S
isf 600 åt helvete ^^ jahaja....

BMW = Bil Med Wasakredit

STREETRACER
892 Inlägg
7 februari 2010
#14
har svårt att tro att T7 helt o hållet accepterar den där prylen iaf wink 

jag skulle aldrig sätta dit den på min iaf... 


Har du kollat hur din LMM mår??

Bmc Crew

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
7 februari 2010
#15
Sketstopp24v skrev:
har svårt att tro att T7 helt o hållet accepterar den där prylen iaf wink 

jag skulle aldrig sätta dit den på min iaf... 


Har du kollat hur din LMM mår??

nog för man inte ska koppla på massa xtraskit på bilar som har magnetventilerna men

kan verkligen saabarna har så ogämnt tryck så som du beskrev tidigare i tråden?
Senast redigerat av MrEricsson (7 februari 2010)


7 281 Inlägg
7 februari 2010
#16
MrEricsson skrev:
Sketstopp24v skrev:
har svårt att tro att T7 helt o hållet accepterar den där prylen iaf wink 

jag skulle aldrig sätta dit den på min iaf... 


Har du kollat hur din LMM mår??

nog för man inte ska koppla på massa xtraskit på bilar som har magnetventilerna men

kan verkligen saabarna har så ogämnt tryck så som du beskrev tidigare i tråden?

Ja, det är det som är hela grejen med styrsystemet.
Om den inte behöver mer ladd för att uppnå den effekten som den är programmerad till så använder den inte det heller.


Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
7 februari 2010
#17
Brains skrev:
MrEricsson skrev:
Sketstopp24v skrev:
har svårt att tro att T7 helt o hållet accepterar den där prylen iaf wink 

jag skulle aldrig sätta dit den på min iaf... 


Har du kollat hur din LMM mår??

nog för man inte ska koppla på massa xtraskit på bilar som har magnetventilerna men

kan verkligen saabarna har så ogämnt tryck så som du beskrev tidigare i tråden?

Ja, det är det som är hela grejen med styrsystemet.
Om den inte behöver mer ladd för att uppnå den effekten som den är programmerad till så använder den inte det heller.

ok sweet då har man lärt sig nått nytt då... trodde först dessa hade som de flesta andra 1 visst laddtryck hela tiden och inte ändrades ..


Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
7 februari 2010
#18
MrEricsson skrev:
Sketstopp24v skrev:
har svårt att tro att T7 helt o hållet accepterar den där prylen iaf wink 

jag skulle aldrig sätta dit den på min iaf... 


Har du kollat hur din LMM mår??

nog för man inte ska koppla på massa xtraskit på bilar som har magnetventilerna men

kan verkligen saabarna har så ogämnt tryck så som du beskrev tidigare i tråden?

Ojämnt tryck men stabil effekt.


En kall dag är luften full av härligt syre till motorn, bilen laddar kanske 1,2 bar, en varm dag finns det mindre syre i luften och därför anser T7 att det behövs mer luft = mer tryck för att få samma effekt så denna dagen laddar kanske bilen 1,5 bar. Båda gångerna har bilen tex 270hk.


T7 fungerar alltså helt olika från många motorstyrsystem.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

514 Inlägg
8 februari 2010
Trådstartare
#19
Sketstopp24v skrev:
har svårt att tro att T7 helt o hållet accepterar den där prylen iaf wink 

jag skulle aldrig sätta dit den på min iaf... 


Har du kollat hur din LMM mår??

jadu... har du något bra knep på hur man kollar det?

Jag nästan är säker på att det är lamdan som jävlas hmmhmm för det hände efter bytet men kom inte på det direkt då för som sagt det händer bara om man maxar bilen vilket jag inte gör så ofta. Som ni säger ska det vara "riktigt" gjort. Så man inte använda sig av de medföljande kabelskorna utan man ska lödda dit det ordentligt. Så antingen får jag hitta någon nice mekaniker eller så får jag köpa en ny lamda för 2 papp. :sad

Jag har tänk på en sak. Min bil laddar bara ca 0.8bar med steg 1 chip från bsr är det normalt? Jag tycker det låter lågt för de flesta ligger på 1.2bar kan det ha med mv att göra? Jag tror inte det har med boostcontrollen att göra för den har jag satt på för ca 2 veckor sedan. Resultat för boosten var lite snabbare och riktigt stabilt ladd big_smile men men inte högre på något sätt.

BMW = Bil Med Wasakredit

1 497 Inlägg
8 februari 2010
#20
DeFlo skrev:
Sketstopp24v skrev:
har svårt att tro att T7 helt o hållet accepterar den där prylen iaf wink 

jag skulle aldrig sätta dit den på min iaf... 


Har du kollat hur din LMM mår??

jadu... har du något bra knep på hur man kollar det?

Jag nästan är säker på att det är lamdan som jävlas hmmhmm för det hände efter bytet men kom inte på det direkt då för som sagt det händer bara om man maxar bilen vilket jag inte gör så ofta. Som ni säger ska det vara "riktigt" gjort. Så man inte använda sig av de medföljande kabelskorna utan man ska lödda dit det ordentligt. Så antingen får jag hitta någon nice mekaniker eller så får jag köpa en ny lamda för 2 papp. :sad

Jag har tänk på en sak. Min bil laddar bara ca 0.8bar med steg 1 chip från bsr är det normalt? Jag tycker det låter lågt för de flesta ligger på 1.2bar kan det ha med mv att göra? Jag tror inte det har med boostcontrollen att göra för den har jag satt på för ca 2 veckor sedan. Resultat för boosten var lite snabbare och riktigt stabilt ladd big_smile men men inte högre på något sätt.

Du skall inte ha ett stabilt ladd på en T7 bil!
Laddtrycket ändras beroende på väderförhållanden.


Sök