3134
Sök

Mitt mål är att äga Sveriges Snabbaste Supra Mkiv N/A " Naturally Aspirated"

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
31 mars 2010
Ni skojade inte med att det ar mycket tjafs i tråden. XD

Först vill jag rikta mig till alla som klagar - det är en projekttråd, då ska inte allt bli klart på 3dagar. Detta är början och målet är satt, sen får det ta sin tid.

Lee:
Jag gillar projektet mycket. big_smile
Det är långt från omöjligt att lyckas med ditt mål på strax över 100hk/liter. Dock behöver allt i motorn göras noga och räknas på, så ebayshoppa inte massa saker, det går när man kör överladd och inte behöver de sista 30hästarna. smile
Men potentialen finns verkligen och det finns kunnigt folk som ställer upp. Jag kan bara önska lycka till, sen vet du att det bara är att skrika om du behöver fler händer. wink

238 Inlägg
1 april 2010
Mechanimal skrev:
Separata spjäll har han i den länkade NA-supran, Lee. Som BMW:s M-motorer, det är ett oslagbart ljud samt ifall propert inställt en duktig boost till vilken NA-bil som helst. Han har tagit mekaniska spjäll från Toyota Corolla AE101(mitten av 90-talet, framhjulsdriven AE86a typ, fast sedanform). Iaf ifall jag läst allting rätt.

Hoppas du kommer upp i en fet siffra till slut iaf, men du får fan inte åka ifrån mig! =P

jag vet en som åker ifrån dej smile

syns i sommaren ,

238 Inlägg
1 april 2010
_lee_jr skrev:
Matte_s skrev:
Läste på sidan tre att du skulle bromsa motorn nu i april. Hur går det och vilket datum är spikat?

Mvh Mattias

det är bestämt i april men ej ett spikat datum eftersom jag och ett supor till ska bänka samtigt
men jag hör av mig när det blir av
MVH/Lee

kör på lee

lycka till:)

If your not out of control, your not in control
686 Inlägg
1 april 2010
Seperata spjäll finns nog att få tag på i England tror jag.
Men ska du ha det så räkna med att du måste ha ett riktigt styrsystem så att du kan mappa sprutet riktigt.

/Påsen

PÅSEN RACING

271 Inlägg
3 april 2010
Jag ser ingen omöjlighet och åka snabbare med en NA mot en TT på 201m.
Det är mkt svårare och göra en bra start med en TT mot en sug-motor.
Starten är ju säkert 70% av en 201m repa.

Man åker ju ifrån en bpu-TT med en orginal evo på 201m alla dagar i veckan om man åker gat-däck.

Men sen får jag ställa mig till skaran och säga att sugtrimma en supra är ingen höjdaridé

Med.lem
3 759 Inlägg
3 april 2010
Nu har jag plockat ut Omegan.
3 liter 24 ventiler = 204 hk / 270 Nm

Sen väger min dryga 1900...

Så när du vill tar vi gärna en repa.

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

TEAM "BONNMECK"ÖREBRO
1 123 Inlägg
3 april 2010
Trådstartare
Mr_EmCom skrev:

tyska muskler väger mycket
men drygt 1900??
hade aldrig kunnat tänka mig

Gorgilus addictus
4 773 Inlägg
4 april 2010
Mr_EmCom skrev:

Stämmer det verkligen?
Är det runt 1600 kg dom väger?

Allt för den där jävla hatten!

11 Inlägg
4 april 2010
youask skrev:
Jag ser ingen omöjlighet och åka snabbare med en NA mot en TT på 201m.
Det är mkt svårare och göra en bra start med en TT mot en sug-motor.
Starten är ju säkert 70% av en 201m repa.

Man åker ju ifrån en bpu-TT med en orginal evo på 201m alla dagar i veckan om man åker gat-däck.

Men sen får jag ställa mig till skaran och säga att sugtrimma en supra är ingen höjdaridé

en BPU-TT har inte en chans mot en evo på 201m med gatdäck men det är ju trots allt pga 4wd. Det vet ju du ju säkert att startar man "riktigt" med en 4wd evo så har du ju mellan 2-3 billängders försprång när man lägger i 2ans växel. DVS, oslagbart på 201m. Ska man åka jämt med en 4wd bil med 3-400 hästar på 201m krävs det väldigt bra chassi och däck, samt mkt effekt i en rwd/fwd bil. På gatan nu.

Sen tror jag personligen att skillnaden mellan att starta med en N/A och TT supra är obetydlig. Tror båda har grepp-problem på 1ans växel om man kliver iväg hårt i starten och TT supran har inte så värst mkt turbolagg (iallafall inte min) när den är original. Speciellt om den inte är kopplad i TTC, då laddar den ju fullt redan från 1500 rpm nånstans.

Join the Evolution

TEAM "BONNMECK"ÖREBRO
1 123 Inlägg
12 april 2010
Trådstartare
http://www.youtube.com/watch?v=4LfyZirJ4Rs      väntar på nya insugen de kommer nog en vacker i juni
här är lite filmklipp

4 001 Inlägg
12 april 2010
_lee_jr skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/archive/21401/888358_vznvhr.jpg
var köper jag en sån här ITB(engelska) elelr någon här på forum vet om nån kan bygga en sån? hör av er gärna till mig

http://www.unikracing.com/

dom kan hjälpa dig med det spjällhus & trattar och dom kan säkert räkna ut rätt storlek/form/konstruktion på ett plenum också.
Men du behöver nog som någon mer skrivit, ett bättre motorstyrsystem.
Sen några bra kammar också, tror inte att original hänger med så mycket över 300hk (men jag kan ha fel) men annars så är dit mål på 350-380hk ingen omöjlighet att nå precis, men som det sagts innan så kostar det, men vad gör inte det?tongue

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

TEAM "BONNMECK"ÖREBRO
1 123 Inlägg
12 april 2010
Trådstartare
kolvas skrev:
_lee_jr skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/archive/21401/888358_vznvhr.jpg
var köper jag en sån här ITB(engelska) elelr någon här på forum vet om nån kan bygga en sån? hör av er gärna till mig

http://www.unikracing.com/

dom kan hjälpa dig med det spjällhus & trattar och dom kan säkert räkna ut rätt storlek/form/konstruktion på ett plenum också.
Men du behöver nog som någon mer skrivit, ett bättre motorstyrsystem.
Sen några bra kammar också, tror inte att original hänger med så mycket över 300hk (men jag kan ha fel) men annars så är dit mål på 350-380hk ingen omöjlighet att nå precis, men som det sagts innan så kostar det, men vad gör inte det?tongue

ska maila de nu på en gång o höra med

841 Inlägg
12 april 2010
jag gillar de du gör skarpt ..lyssna inte på andra.   men ja skulle gärna vilja se din NA mot en twinturbo på en film eller nått?

181 Inlägg
12 april 2010
smokey skrev:
påsen skrev:
Froborg skrev:
Måste fråga. Är de billigare att trimma en TT till max?
Nä tänkte väl de, men man får givetvis ut mer i en TT men inte billigare att maxa motorn, utan dyrare.
som tex

Stor turbo
Fler skivig koppling
Andra ramlager överfall
Måste satsa på riktig kvalite i både kolvar o stakar
Annan topp packning
Intercooler
Värre spridare
Värre drivlina

men sen är resten samma som, porta, balansera, andra kammar, annat grenrör, annat insug, annat sprut.

Och ni som gnäller på Lee bör tänka om en gång till, de finns dom som tycker att en turbo motor inte ha riktiga hk. Dessutom så finns de inget skönare ljud en en högvarvig motor som pressas.

Bara så du vet Lee. Om du vill ha hjälp så är de bara att höra av dig. Morgan ha mitt nummer

Det som behövs för ca. 600hk i en turbo supra är ungefär detta:
Riktig intercooler
Singelturbo grenrör (kan vara ett japan-rör)
EN hyffsad turbo i lämplig storlek
Wastegate
Värre koppling
Större spridare
Mappning

Innehållet i en 2jz-gte (supra tt motor) håller för ca. 650-700hk utan problem.
Drivlinan skall enligt supra kunniga hålla för ca. 800hk+ utan att gå sönder sålänge man inte våldar sönder något, men om man gör det så håller ju inget.

Det är alltid dyrt att trimma en bil, men det är alltid billigare att trimma en turbobil än en sug-motorbil.
Så är det bara.

Men som sagt, en högvarvig sugmotor låter riktigt gott, men krävs en del pengar för att komma dit.
Folk snackar om 300hk volvo rödblocksmotorer, visst dem finns, men dem har nog kostat ca. 50000-100000kr att bygga också. Är som sagt dyrt att trimma sugmotor sad

/Påsen

eh dyrt o dyrt, allt verkar handla om dyrt de finns fan primera motorer sugis på 300 hk och den kör över en 5-600 hk supra tt fan både på bana o strippen mycket handlar om vikt o hur man trimmar. och pengar är inte huvudsaken här jag tror att han vet att det kostar pengar o trimma som alla påpekar det hela tiden. han vill slösa pengar han har för mycket av det punkt slut men finns ingen snabb eller stark sug supra så han vill ha något unikt inte nåt som finns miljoner av. alla kan bara röra nån skruv här o där och få upp ladd me en turbo men det är ingen utmaning killen vill ha lite utmaning så visa han vägen o inte blockera det.
alla gör sitt val de e bara att peppa de alla gillar inte samma sak. hur kul skulle det vara att äta samma maträtt resten av sitt liv om alla gör samma sak.

Visa mig den Primeran!!! han måste jag bara köra mot!
har alltid velat ha spö av en bil med 300hk sugmotor!

dumaste jag hört på länge ........

393 Inlägg
12 april 2010
Lycka till med Supran lee smile Skall följa detta bygge.Den kommer gå riktigt bra när den blir klar.Då kan du komma till karlstad ock köra i från alla här i karlstad hehe smile Det är ju 201 meter man kan köra här på gamla flygplattsen.Hoppas vi ses i sommar nu ?
Mvh//Snakeman

TEAM "BONNMECK"ÖREBRO
1 123 Inlägg
12 april 2010
Trådstartare
chrillesnakeman skrev:
Lycka till med Supran lee smile Skall följa detta bygge.Den kommer gå riktigt bra när den blir klar.Då kan du komma till karlstad ock köra i från alla här i karlstad hehe smile Det är ju 201 meter man kan köra här på gamla flygplattsen.Hoppas vi ses i sommar nu ?
Mvh//Snakeman

ja absolute ,,jag har räknat med att jag ska komma dit i år tonguesmile)
sugisen går otroligt fint just som den är
när jag bli klar med den då kan jag var med och leka med de stora grabbarna big_smile big_smile

1 738 Inlägg
12 april 2010
Tjena Lee!!

Kul projekt du har på gång och står även på din sida av alla debatter!!! Så nu måste jag lätta mitt hjärta till alla som klandrar dig.

1. Man LÄR sig att skruva det är inte medfött!!!!!!!!!!!!!! jag har ochså en projekttråd att trima en 940 turbo till 500hk, jag kan inte mycket om motorer men jag LÄR mig mer och mer genom att FRÅGA, SÖKA och ta HJÄLP av andra.

2. Endel förstår inte att man kanske inte vill greja med en turbosupra som 100000000+ andra håller på att trimma, utan vill greja med något udda som ingen annan gör och sen att det kostar en slant SKIT SAMMA

3. 70% procent skriver att du bara kommer få ut runt 300hk???? SKIT SNACK!!!!! Här i östergötland har vi våra kända trimmare inom volvo b230 sugmotorer som plockar ut maximalt 320hk i dessa maskiner, och då säger ni att man inte kunna få ut mer av en supra??? som går att borra upp betydligt mer och även består av en 6:a, volvo b230 har bara 4 cylindrar!

Skit i vad alla säger och fortsätt med det du gör!! Det är bara att håna alla som inte tror på dig när du uppnåt ditt mål, men allt hånande ska motivera dig ännu mer wink

Kommer garanterat bli en grym maskin i slutet, men som sagt ta hjälp och fråga massor så ska det här gå vägen!!

MVH Joakim

TEAM "BONNMECK"ÖREBRO
1 123 Inlägg
12 april 2010
Trådstartare
940RDALLE skrev:
Tjena Lee!!

Kul projekt du har på gång och står även på din sida av alla debatter!!! Så nu måste jag lätta mitt hjärta till alla som klandrar dig.

1. Man LÄR sig att skruva det är inte medfött!!!!!!!!!!!!!! jag har ochså en projekttråd att trima en 940 turbo till 500hk, jag kan inte mycket om motorer men jag LÄR mig mer och mer genom att FRÅGA, SÖKA och ta HJÄLP av andra.

2. Endel förstår inte att man kanske inte vill greja med en turbosupra som 100000000+ andra håller på att trimma, utan vill greja med något udda som ingen annan gör och sen att det kostar en slant SKIT SAMMA

3. 70% procent skriver att du bara kommer få ut runt 300hk???? SKIT SNACK!!!!! Här i östergötland har vi våra kända trimmare inom volvo b230 sugmotorer som plockar ut maximalt 320hk i dessa maskiner, och då säger ni att man inte kunna få ut mer av en supra??? som går att borra upp betydligt mer och även består av en 6:a, volvo b230 har bara 4 cylindrar!

Skit i vad alla säger och fortsätt med det du gör!! Det är bara att håna alla som inte tror på dig när du uppnåt ditt mål, men allt hånande ska motivera dig ännu mer wink

Kommer garanterat bli en grym maskin i slutet, men som sagt ta hjälp och fråga massor så ska det här gå vägen!!

MVH Joakim

tackar för tipset
det har jag förklarat hur många gånger gånger som helst till en del
men de som vet bäst om hur min sugis har gett resultat är de som har hjälpt mig och åker med den i verkligheten som märker vilken otroligt skillnad på bilen
och de är inte besvikna kan jag säga big_smile

jag uppdaterar tråden så fort det har hänt nåt mer med bilen
mvh/Lee

415 Inlägg
12 april 2010
Läckert projekt! smile Kul att följa!
Visst vill man ha något "one of a kind"!
Jag tex satsar på att bygga en av sveriges snabbaste BPU supror med ca 500 hk!
Lee vill bygga en ruggigt snabb NA!

Och vad jag vet av supra kunnigt folk så är det att man visst kan komma plocka ut ca 400hk ur en NA som absolut max...men då är det en kostnad på ca 500.000kr att bygga en sådan motor som ska hålla!
Och den som vill göra ett sådant bygge ska ha stor cred!
Varför göra som alla andra!?

Lycka till Lee!

Instagram @PorscheJezzica
Work hard, Play harder!

TEAM "BONNMECK"ÖREBRO
1 123 Inlägg
14 april 2010
Trådstartare
tack för kaffe säger jag!
fick hem skattbesked att jag kommer och få några kronor tillbaka de räckte precis till insugen som jag har kämpat och skrapat ihop, nu skall de beställas innan april slut.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/21401/904729_aby9oa.jpg
äntligen har man skrapat ihop pengarna

Sök