1844
Sök

Mitt mål är att äga Sveriges Snabbaste Supra Mkiv N/A " Naturally Aspirated"

Hobbymekaniker
471 Inlägg
30 april 2010
Jag har nu plöjt igenom hela tråden och jag tror inte jag sett så mycke skitsnack ens på Zatzy!

Rörande frågan om huruvida Lee's smått trimmade N/A Supra kan dra en std TT så var de första som slog mig precis de som ett par personer redan påsått, en N/A väger mindre!

myran skrev:
Tänk även på att en NA är lättare än en TT.  Sen eftersom det är olika växelådor (5växlat mot 6 växlat) så kan det ligga en hel del i utväxlingen som påverkar också. )

påsen skrev:
Uppgifter från wikipedia så jag vet inte hur bra dem stämmer:
1,460 kg (3,219 lb) (non-turbo)
1,550 kg (3,417 lb) {turbo}
/Påsen

Stämmer de som Påsen hittat på Wikipedia så skiljer det nästan 100kilo, 100 kilo är en hel del massa som ska igång dom första säg 60 foten för att tala i dragrace termer! Har du starten har du direkt ett bättre läge på resten av sträckan! Och utväxlingen kan mycke väl vara mer gynsam på en 5 växlad låda!

Så säg att Lee får ut 320 hästar ur sin N/A maskin, ställs den mot en TT och båda har samma förutsättningar, dvs lättat på samma saker, samma däck, samma dämpare och fjädrar osv. Vi säger att utväxlingen på alla växlar och i diffen är desamma också! Bara dom 90 kilona som skiljer så ser jag de absolut inte som någon omöjlighet att Lee vinner ett sånt dragrace! Snarare så att han har en ganska bra chans att vinna det!

Ang dom mods han gjort...

påsen skrev:
Dem understrukna meningarna är det jag skrivit:

Grenrör - Ökar effekten lite
camdrev.(ställbara) - Ökar inte effekten
hks luftfilter - Ökar inte effekten
lätta på remskivorna - Ökar responsen vid gaspådrag lite
lätta på svänghjul - Ökar responsen vid gaspådrag samt gör motorn varvvilligare

Här har du varit lite väl försiktig tror jag smile Grenrören kan göra väldigt mycke om std är dåligt utformade! (Nu har jag ingen koll på hur std ser ut dock) Ställbara camdrev kan också ge en bra del vid en mappning! Att lätta på sånt som snurrar ökar inte bara effekten utan även effektiviteten. Om motorn måste dra runt mindre vikt för varje varv så tar det mindre energi att dra runt allt, tillför du då samma mängd energi in i motorn blir de mer över och vips har du fått en liten effekt ökning! Luftfiltret sen är väl inget som egentligen ger nått men på högre varv kan motorn lättare suga i sig luften om den slipper suga genom små hål in i en låda där resonansvågor studsar åt höger och vänster hit och dit!

Sen undrar jag hur många som funderat över vad som sitter i alla supror med mer än 700hk? Visst, upp dit är de mycke std grejer men sen då? Kolvar, stakar, portade toppar, värre kammar, andra ventilfjädrar, ställbara kamdrev, andra insug och mer specialbyggda grenrör sitter väl på dom allra flesta eller hur? Skulle du sätta dit en omgång högkompskolvar istället och räkna om på insuget och grenrören skulle du vips ha en väldigt vass sugmotor! Precis som Lee vill bygga, eller hur?

Skulle sen Lee, då han byggt sin 350hk N/A maskin vilja peta dit en Vortec t ex så byter han kolvar och kanske bygger om insuget och vips har han en av Världens snabbaste kompressor supror istället! Kostnaden och effekten blir densamma som att bygga en värsting maskin med Turbo och då hade nog ingen gnällt, eller? Tvärtom blir de ju nästan billigare då en N/A är billigare att köpa än en TT som alla bygger på!

För de fjortonde så varför skulle inte en Supra N/A motor svara bra på sugtrim? Du kan ta en K20A2 från en Civic Type R och stoppa dit en K26 botten med högkompskolvar och få 270hk, alltså 70 hästar genom att öka volymen med 0,6 liter! Du kan postorderbeställa en 2.4 liters Opel motor från tyskland med 320hk N/A byggd för backrace (dvs inget hopplock som håller 10st 402m race) för 220 000. Jag må vara Opel skadad, men jag har sett bromspapper på en 2.4 8v CIH, en konstruktion som kom på mitten av 60 talet, som med extraktor, webrar, vass kam och en mildare portning gått från 125 original till lite över 180hk! Den motorn satt i en rallybil och höll bra till den användningen den säsongen, sen blev de värre motor.

Grunden till ALLA effektstinna motorer Är och kommer mer eller mindre alltid vara en vass sugmotor!

Angående körbarhet, BMW M3 E46 har drygt 340hk ur 3.2 liter, den har förvisso Vanos men då jag körde den var de som att köra vilken bil som helst! Det beror ju väldigt mycke på Hur man bygger sin motor.

Lee!

Ett par tips, Jenvey har riktigt fina singelspjäll, dom kostar dock en del... Vill du gå en billigare väg som däremot kommer behöva en del arbete och specialjobb så leta dig en omgång spjäll från en M5 E34, dom levererade luft för 380 hästar om jag minns rätt så dom bör räcka för dig med smile

Som tidigare nämnts så är nog postorderlösningar ingen ide om du ska upp i 350hk, så gräv ner dig i information så du kan räkna fram på egenhand hur du vill ha insug och grenrör, längder på runners, primärrör, modell av extraktor (6-1 eller 6-2-1) osv. En bok jag läst som jag fann matnyttig är Four-stroke Performance Tuning, skriven av A. Graham Bell!

Sen är ju varvtal en stor faktor i att bygga vass sugmotor, så fråga dig fram bland dom med värsting supror vad dom stött på för problem då dom börjat kliva upp på 8500RPM och högre. Fort kan de vara något man inte tänker på i första hand som bör ses över smile

Fortsätt du, låt de ta tid! Lata människor förespråkar turbo i alla lägen eftersom dom vill ha effekten direkt, samma vecka dom börjar, och inte orkar låta de ta sin tid att utveckla en motor från botten och upp wink

Fast vad vet jag? Eftersom jag tycker du ska jobba på hör jag väl till gruppen som någon här i tråden kallade totalt ovetande? smile
Senast redigerat av Cassius (30 april 2010)

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/

3 Inlägg
30 april 2010
Mycket bra skrivet Cassius!

KHRacing
30 april 2010
Turbo_Davve skrev:
Putsa på om du ska bli snabbast, tror inte det hjälper men man vet ju aldrig.

puts / polering = tunnare/lättare yta & mjukare linjer = snabbare bil.

KHRacing
30 april 2010
Lee: du skulle behöva et rejäl portning & samt ett par kammar i 286-300+ grader... detta lär göra underverk.
Skicka mig ett PM om du vill ha nummret till en som portar riktigt bra & BILLIGT

trevlig valboerg !

kristian

Jlmmy
30 april 2010
Jobba på nu Lee wink
Skall bli kul att se hur det kommer sluta!

GJ

1 212 Inlägg
30 april 2010
all creeds till dig lee

vad fan! hela stolpen behöver inte vara grön, kör....

142 Inlägg
30 april 2010
Cassius skrev:
För de fjortonde så varför skulle inte en Supra N/A motor svara bra på sugtrim? Du kan ta en K20A2 från en Civic Type R och stoppa dit en K26 botten med högkompskolvar och få 270hk, alltså 70 hästar genom att öka volymen med 0,6 liter!

Det ligger mycket i vad du skriver, men jag måste rätta dig på den här punkten.
Tar du en K20A2 topp och sätter på en K24 botten med kolvar med relativt högt komp(12,5:1) så får du utan problem 280 motorhästar.
Med ett par vettiga kammar når du ca300hk i motorn.

Borrar du upp den och strokar den så du når 2,6L så är du nog uppe i minst 350hk, men så många byggen finns det inte, så det är svårt att säga.

475 Inlägg
1 maj 2010
Mycket bra Skrivet. Vi kommer porta byta kolvar mm mm etc etc till nästa sommar vi kommer köra med denna "setup" denna sommar kanske små mods där och där.. men till vinter/hösten åker motorn ur och då kommer det hända saker!

visa faller för grupptryck.. visa faller för laddtryck
Bättre med kartong trim än rasad motor

Hobbymekaniker
471 Inlägg
1 maj 2010
Elda skrev:
Cassius: En bil med överladdning har oftast ett bredare effektregister än en bil med sugmotor, är inte toppeffekten som är av störst betydelse.

Självfallet, men i dragrace använder du så liten del av effektregistret så det spelar betydligt mindre roll än vad de gör på t ex bana!

Varför tror du annars alla dessa volvos och BMW's med lastbils turbos som bara har fullt flås i säg 2500-3000rpm av hela varvtalsregistret går så bra på 402m? smile

Asseee: Självklart var det K24 botten jag tänkte på! Tack för rättningen smile

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/

510 Inlägg
2 maj 2010
Man räknar ju på at 30-40 Kg är cirka 10 HK's... så de där 90 Kilona som N/A'n har på TT'n är 20 HK bara där.

Nu vet jag inte hur mycket cash du har Lee. Men eftersom det finns ett effekt-tak på din motor som kommer rätt tidigt, vad kan man hoppas på max i HP teoretiskt? 350 är rimligt, 400 är kanske kanske möjligt? I vart fall, istället får du ju jobba på vikten. Så köp kolfiber! Bör finnas hela karossen mer eller mindre till Supror. Huv, framskärmar, dörrar, bagagelucka. Bort med vingar och sånt. Gör kolfibertak, och då menar jag inte drapera. Ta bort det gamla taket och dit med en kolfiberplatta istället. Sedan fälgarna, skaffa riktigt lätta fälgar. Volk och liknande märken har fälgar som väger nästan ingenting. Inte nog med att du tjänar HK på ovan nämnda HK vs Kg, men de lättare fälgarna rullar lättare och således mindre transmissionsförluster.

Passagerarstolen är onödig med tongue Hehe.

Ha det gott och jobba på.
Mvh

Emil

TEAM "BONNMECK"ÖREBRO
1 123 Inlägg
9 maj 2010
Trådstartare
https://www1.garaget.org/gallery/archive/21401/925612_y9ul9e.jpg
fick hem den men bara extremt temporärt ha den på till för besiktningen bara big_smile

TEAM "BONNMECK"ÖREBRO
1 123 Inlägg
TEAM "BONNMECK"ÖREBRO
1 123 Inlägg
TEAM "BONNMECK"ÖREBRO
1 123 Inlägg
"Unloaded"
1 557 Inlägg
10 maj 2010
Nå hur gick det? Spöade du mig i besiktningstvåor? =P

"When innovation meets passion!"

TEAM "BONNMECK"ÖREBRO
1 123 Inlägg
10 maj 2010
Trådstartare
Mechanimal skrev:
Nå hur gick det? Spöade du mig i besiktningstvåor? =P

det kan du ge dig på att jag gör
dock är det små saker
men men tvåor är tvåor
kan komma förbi imorn lr under veckan så får du se på besiktningspapperet

TEAM "BONNMECK"ÖREBRO
1 123 Inlägg
13 maj 2010
Trådstartare
https://www1.garaget.org/gallery/archive/21401/928291_59tlmg.jpg
på besiktningen
Bilprovningen älskar mitt avgassystem lollol
Senast redigerat av _lee_jr (13 maj 2010)

TEAM "BONNMECK"ÖREBRO
1 123 Inlägg
13 maj 2010
Trådstartare
big_smilehttps://www1.garaget.org/gallery/archive/21401/928294_i7j0lx.jpg
Skönaste besiktningsmannen jag har träffatbig_smile
Senast redigerat av _lee_jr (13 maj 2010)

TEAM "BONNMECK"ÖREBRO
1 123 Inlägg
TEAM "BONNMECK"ÖREBRO
1 123 Inlägg
13 maj 2010
Trådstartare
https://www1.garaget.org/gallery/archive/21401/928307_7cgtpu.jpg
Även vingen fick sig en omgång med klarlack big_smile

Sök