Jag har nu plöjt igenom hela tråden och jag tror inte jag sett så mycke skitsnack ens på Zatzy!
Rörande frågan om huruvida Lee's smått trimmade N/A Supra kan dra en std TT så var de första som slog mig precis de som ett par personer redan påsått, en N/A väger mindre!
Stämmer de som Påsen hittat på Wikipedia så skiljer det nästan 100kilo, 100 kilo är en hel del massa som ska igång dom första säg 60 foten för att tala i dragrace termer! Har du starten har du direkt ett bättre läge på resten av sträckan! Och utväxlingen kan mycke väl vara mer gynsam på en 5 växlad låda!
Så säg att Lee får ut 320 hästar ur sin N/A maskin, ställs den mot en TT och båda har samma förutsättningar, dvs lättat på samma saker, samma däck, samma dämpare och fjädrar osv. Vi säger att utväxlingen på alla växlar och i diffen är desamma också! Bara dom 90 kilona som skiljer så ser jag de absolut inte som någon omöjlighet att Lee vinner ett sånt dragrace! Snarare så att han har en ganska bra chans att vinna det!
Ang dom mods han gjort...
Här har du varit lite väl försiktig tror jag
Grenrören kan göra väldigt mycke om std är dåligt utformade! (Nu har jag ingen koll på hur std ser ut dock) Ställbara camdrev kan också ge en bra del vid en mappning! Att lätta på sånt som snurrar ökar inte bara effekten utan även effektiviteten. Om motorn måste dra runt mindre vikt för varje varv så tar det mindre energi att dra runt allt, tillför du då samma mängd energi in i motorn blir de mer över och vips har du fått en liten effekt ökning! Luftfiltret sen är väl inget som egentligen ger nått men på högre varv kan motorn lättare suga i sig luften om den slipper suga genom små hål in i en låda där resonansvågor studsar åt höger och vänster hit och dit!
Sen undrar jag hur många som funderat över vad som sitter i alla supror med mer än 700hk? Visst, upp dit är de mycke std grejer men sen då? Kolvar, stakar, portade toppar, värre kammar, andra ventilfjädrar, ställbara kamdrev, andra insug och mer specialbyggda grenrör sitter väl på dom allra flesta eller hur? Skulle du sätta dit en omgång högkompskolvar istället och räkna om på insuget och grenrören skulle du vips ha en väldigt vass sugmotor! Precis som Lee vill bygga, eller hur?
Skulle sen Lee, då han byggt sin 350hk N/A maskin vilja peta dit en Vortec t ex så byter han kolvar och kanske bygger om insuget och vips har han en av Världens snabbaste kompressor supror istället! Kostnaden och effekten blir densamma som att bygga en värsting maskin med Turbo och då hade nog ingen gnällt, eller? Tvärtom blir de ju nästan billigare då en N/A är billigare att köpa än en TT som alla bygger på!
För de fjortonde så varför skulle inte en Supra N/A motor svara bra på sugtrim? Du kan ta en K20A2 från en Civic Type R och stoppa dit en K26 botten med högkompskolvar och få 270hk, alltså 70 hästar genom att öka volymen med 0,6 liter! Du kan postorderbeställa en 2.4 liters Opel motor från tyskland med 320hk N/A byggd för backrace (dvs inget hopplock som håller 10st 402m race) för 220 000. Jag må vara Opel skadad, men jag har sett bromspapper på en 2.4 8v CIH, en konstruktion som kom på mitten av 60 talet, som med extraktor, webrar, vass kam och en mildare portning gått från 125 original till lite över 180hk! Den motorn satt i en rallybil och höll bra till den användningen den säsongen, sen blev de värre motor.
Grunden till ALLA effektstinna motorer Är och kommer mer eller mindre alltid vara en vass sugmotor!
Angående körbarhet, BMW M3 E46 har drygt 340hk ur 3.2 liter, den har förvisso Vanos men då jag körde den var de som att köra vilken bil som helst! Det beror ju väldigt mycke på Hur man bygger sin motor.
Lee!
Ett par tips, Jenvey har riktigt fina singelspjäll, dom kostar dock en del... Vill du gå en billigare väg som däremot kommer behöva en del arbete och specialjobb så leta dig en omgång spjäll från en M5 E34, dom levererade luft för 380 hästar om jag minns rätt så dom bör räcka för dig med
Som tidigare nämnts så är nog postorderlösningar ingen ide om du ska upp i 350hk, så gräv ner dig i information så du kan räkna fram på egenhand hur du vill ha insug och grenrör, längder på runners, primärrör, modell av extraktor (6-1 eller 6-2-1) osv. En bok jag läst som jag fann matnyttig är Four-stroke Performance Tuning, skriven av A. Graham Bell!
Sen är ju varvtal en stor faktor i att bygga vass sugmotor, så fråga dig fram bland dom med värsting supror vad dom stött på för problem då dom börjat kliva upp på 8500RPM och högre. Fort kan de vara något man inte tänker på i första hand som bör ses över
Fortsätt du, låt de ta tid! Lata människor förespråkar turbo i alla lägen eftersom dom vill ha effekten direkt, samma vecka dom börjar, och inte orkar låta de ta sin tid att utveckla en motor från botten och upp
Fast vad vet jag? Eftersom jag tycker du ska jobba på hör jag väl till gruppen som någon här i tråden kallade totalt ovetande?
Rörande frågan om huruvida Lee's smått trimmade N/A Supra kan dra en std TT så var de första som slog mig precis de som ett par personer redan påsått, en N/A väger mindre!
myran skrev:Tänk även på att en NA är lättare än en TT. Sen eftersom det är olika växelådor (5växlat mot 6 växlat) så kan det ligga en hel del i utväxlingen som påverkar också. )
påsen skrev:Uppgifter från wikipedia så jag vet inte hur bra dem stämmer:
1,460 kg (3,219 lb) (non-turbo)
1,550 kg (3,417 lb) {turbo}
/Påsen
Stämmer de som Påsen hittat på Wikipedia så skiljer det nästan 100kilo, 100 kilo är en hel del massa som ska igång dom första säg 60 foten för att tala i dragrace termer! Har du starten har du direkt ett bättre läge på resten av sträckan! Och utväxlingen kan mycke väl vara mer gynsam på en 5 växlad låda!
Så säg att Lee får ut 320 hästar ur sin N/A maskin, ställs den mot en TT och båda har samma förutsättningar, dvs lättat på samma saker, samma däck, samma dämpare och fjädrar osv. Vi säger att utväxlingen på alla växlar och i diffen är desamma också! Bara dom 90 kilona som skiljer så ser jag de absolut inte som någon omöjlighet att Lee vinner ett sånt dragrace! Snarare så att han har en ganska bra chans att vinna det!
Ang dom mods han gjort...
påsen skrev:Dem understrukna meningarna är det jag skrivit:
Grenrör - Ökar effekten lite
camdrev.(ställbara) - Ökar inte effekten
hks luftfilter - Ökar inte effekten
lätta på remskivorna - Ökar responsen vid gaspådrag lite
lätta på svänghjul - Ökar responsen vid gaspådrag samt gör motorn varvvilligare
Här har du varit lite väl försiktig tror jag

Sen undrar jag hur många som funderat över vad som sitter i alla supror med mer än 700hk? Visst, upp dit är de mycke std grejer men sen då? Kolvar, stakar, portade toppar, värre kammar, andra ventilfjädrar, ställbara kamdrev, andra insug och mer specialbyggda grenrör sitter väl på dom allra flesta eller hur? Skulle du sätta dit en omgång högkompskolvar istället och räkna om på insuget och grenrören skulle du vips ha en väldigt vass sugmotor! Precis som Lee vill bygga, eller hur?
Skulle sen Lee, då han byggt sin 350hk N/A maskin vilja peta dit en Vortec t ex så byter han kolvar och kanske bygger om insuget och vips har han en av Världens snabbaste kompressor supror istället! Kostnaden och effekten blir densamma som att bygga en värsting maskin med Turbo och då hade nog ingen gnällt, eller? Tvärtom blir de ju nästan billigare då en N/A är billigare att köpa än en TT som alla bygger på!
För de fjortonde så varför skulle inte en Supra N/A motor svara bra på sugtrim? Du kan ta en K20A2 från en Civic Type R och stoppa dit en K26 botten med högkompskolvar och få 270hk, alltså 70 hästar genom att öka volymen med 0,6 liter! Du kan postorderbeställa en 2.4 liters Opel motor från tyskland med 320hk N/A byggd för backrace (dvs inget hopplock som håller 10st 402m race) för 220 000. Jag må vara Opel skadad, men jag har sett bromspapper på en 2.4 8v CIH, en konstruktion som kom på mitten av 60 talet, som med extraktor, webrar, vass kam och en mildare portning gått från 125 original till lite över 180hk! Den motorn satt i en rallybil och höll bra till den användningen den säsongen, sen blev de värre motor.
Grunden till ALLA effektstinna motorer Är och kommer mer eller mindre alltid vara en vass sugmotor!
Angående körbarhet, BMW M3 E46 har drygt 340hk ur 3.2 liter, den har förvisso Vanos men då jag körde den var de som att köra vilken bil som helst! Det beror ju väldigt mycke på Hur man bygger sin motor.
Lee!
Ett par tips, Jenvey har riktigt fina singelspjäll, dom kostar dock en del... Vill du gå en billigare väg som däremot kommer behöva en del arbete och specialjobb så leta dig en omgång spjäll från en M5 E34, dom levererade luft för 380 hästar om jag minns rätt så dom bör räcka för dig med

Som tidigare nämnts så är nog postorderlösningar ingen ide om du ska upp i 350hk, så gräv ner dig i information så du kan räkna fram på egenhand hur du vill ha insug och grenrör, längder på runners, primärrör, modell av extraktor (6-1 eller 6-2-1) osv. En bok jag läst som jag fann matnyttig är Four-stroke Performance Tuning, skriven av A. Graham Bell!
Sen är ju varvtal en stor faktor i att bygga vass sugmotor, så fråga dig fram bland dom med värsting supror vad dom stött på för problem då dom börjat kliva upp på 8500RPM och högre. Fort kan de vara något man inte tänker på i första hand som bör ses över

Fortsätt du, låt de ta tid! Lata människor förespråkar turbo i alla lägen eftersom dom vill ha effekten direkt, samma vecka dom börjar, och inte orkar låta de ta sin tid att utveckla en motor från botten och upp

Fast vad vet jag? Eftersom jag tycker du ska jobba på hör jag väl till gruppen som någon här i tråden kallade totalt ovetande?

Senast redigerat av Cassius (30 april 2010)
0
0
0
0