2036
Sök

Mitt mål är att äga Sveriges Snabbaste Supra Mkiv N/A " Naturally Aspirated"

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
15 maj 2010
#462
Riktigt kul att det är någon som satsar på en snabb bil utan överladdning!
Mycket coolare med sugmotor än med överladdning!!!

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

TEAM "BONNMECK"ÖREBRO
1 123 Inlägg
15 maj 2010
Trådstartare
#463
_lee_jr skrev:
940RDALLE skrev:
snygg_mange skrev:
så här bra är en supra BPU..tongue

http://www.youtube.com/watch?v=RfsIZjqjrlE




.

Vad jag läste om den där saaben i bilsport så är den 4x4 quattro driven med ett antal hästar ( eventuellt världens snabbaste saab ) Det går inte jämföra mot en bpu! Låt supran trimma för samma peng som sabben har gjort så kommer det garanterat vissa annat resultat...... Jag tycker rwd vs rwd, annars behöver man inte jämföra.

Angående lees supra så tycker jag att den verkar gå riktigt bra om man kollar på hastighets filmen. Tror mycket väl han kan åka jämt/dra mot en original supra. Och hur kan jag påstå det? Jo kompisen har en turbo mk4 som jag jämfört hastigheten med mot lees, och det är inte mycket som skilljer.

Men som sagt filmbevis är ju det bästa!!! Komigen Lee o lägg upp en film från den kommande helgens aktiviteter o bevisa rätt eller fel. Upp till dig att få tyst på alla gnällande käftar wink

En sak till: Gnällandet på vad lee gör med sin supra, då måste jag fråga alla: Hur kan man lägga ut 50 - 60 tusen på en jävla a-traktor??? Det är idiotiskt tycker jag!! Eller som någon annan skrev i ett inlägg: 150 basar i en bil jävel???? Till vilken nytta? Man kan ju knappt sitta i en bil som har 2 bra basar så varför slänga ut 30 lapp på att ens inte kunna sitta i bilen. Varför köper man en japansk sportbil om man inte tänkt o leka med den?? Det är ju som o köpa en drifting bil o sen bara köra lugnt!! O så klaggar ni på lee som bygger bilen till någon nytta iaf!!!!! Medans andra köper sportbilar o kör som söndagsåkare, varför ska man ha en skyline med turbo om men endå inte utnytjar det?? De är väll också bort kasstade pengar när man kan köpa billigare skyline utan turbo m.m ?? Ne där får ni tänka om lite eller är jag ensam att tycka detta?

Lycka till Lee

http://www.youtube.com/watch?v=n70ZJmJ57Ac

där har ni 0-160km


34 Inlägg
15 maj 2010
#464
_lee_jr skrev:
http://www.youtube.com/watch?v=4LfyZirJ4Rs

0-100 på cirka 8sec? Som jämförelse: saab 9-3 aero 205hk fwd 0-100 på 7.24 gamla civit type-r 0-100 på 6.9sec med 200hk fwd, nya civic type-r 0-100 på 7.2 med 201hk. Den bilen du kan ha chans mot är saab 9-3 med 185hk 263nm den gör 0-100 på 8.4. Tittade lite snabbt på 100-150 tiden också den var runt 8 sec.
Senast redigerat av Marre90 (15 maj 2010)


323 Inlägg
15 maj 2010
#465
Marre90 skrev:
_lee_jr skrev:
http://www.youtube.com/watch?v=4LfyZirJ4Rs

0-100 på cirka 8sec? Som jämförelse: saab 9-3 aero 205hk fwd 0-100 på 7.24 gamla civit type-r 0-100 på 6.9sec med 200hk fwd, nya civic type-r 0-100 på 7.2 med 201hk. Den bilen du kan ha chans mot är saab 9-3 med 185hk 263nm den gör 0-100 på 8.4. Tittade lite snabbt på 100-150 tiden också den var runt 8 sec.

Fick de till 7 sec med hjul studs o dåliga växlingar.


34 Inlägg
15 maj 2010
#466
Froborg skrev:
Marre90 skrev:
_lee_jr skrev:
http://www.youtube.com/watch?v=4LfyZirJ4Rs

0-100 på cirka 8sec? Som jämförelse: saab 9-3 aero 205hk fwd 0-100 på 7.24 gamla civit type-r 0-100 på 6.9sec med 200hk fwd, nya civic type-r 0-100 på 7.2 med 201hk. Den bilen du kan ha chans mot är saab 9-3 med 185hk 263nm den gör 0-100 på 8.4. Tittade lite snabbt på 100-150 tiden också den var runt 8 sec.

Fick de till 7 sec med hjul studs o dåliga växlingar.

Och hur korrekt visar mätaren? 100-150 räknade jag 110-160 till precis innan han växlade. Dom tiderna jag publicerade är rena racelogic tider med felmarginal på 1/10dels sekund.

_lee_jr skrev:
jag piskar många bilar med 280-300hk i motorn med eller utan turbo och ej 4hjuldrift på 201m
inte för att skryta men jag kör varje helg i min hemtrakt tongue
mvh/Lee

Dröm vidare grabben, körde med 280hk förra säsongen och 0-100 på 6.5sec samt 100-150 på 5.6 sec (mätt med racelogic) slår du dom tiderna med din bil? knappast haha och jag kör med FWD samt tiderna är med kalla däck wink

mvh marre
Senast redigerat av Marre90 (15 maj 2010)


TEAM "BONNMECK"ÖREBRO
1 123 Inlägg
15 maj 2010
Trådstartare
#467
Froborg skrev:
Marre90 skrev:
_lee_jr skrev:
http://www.youtube.com/watch?v=4LfyZirJ4Rs

0-100 på cirka 8sec? Som jämförelse: saab 9-3 aero 205hk fwd 0-100 på 7.24 gamla civit type-r 0-100 på 6.9sec med 200hk fwd, nya civic type-r 0-100 på 7.2 med 201hk. Den bilen du kan ha chans mot är saab 9-3 med 185hk 263nm den gör 0-100 på 8.4. Tittade lite snabbt på 100-150 tiden också den var runt 8 sec.

Fick de till 7 sec med hjul studs o dåliga växlingar.

de var mkt mkt dåligt däck de var tidigt av året


1 212 Inlägg
15 maj 2010
#468
bygg på lee! du vet vad som komma skall........

kenth66

vad fan! hela stolpen behöver inte vara grön, kör....

Avstängd
17 Inlägg
15 maj 2010
#469
låter mycket bra det här:)

Hobbymekaniker
471 Inlägg
16 maj 2010
#470
meatos skrev:
supran är bpu prosty på garaget som ägde den då

Säker? jag hade för mig de var Strands... Är de prostys gamla är de en BPU ja, sveriges snabbaste BPU var den väl t.o.m om den inte är de fortfarande?

Marre90 skrev:
_lee_jr skrev:
http://www.youtube.com/watch?v=4LfyZirJ4Rs

0-100 på cirka 8sec? Som jämförelse: saab 9-3 aero 205hk fwd 0-100 på 7.24 gamla civit type-r 0-100 på 6.9sec med 200hk fwd, nya civic type-r 0-100 på 7.2 med 201hk. Den bilen du kan ha chans mot är saab 9-3 med 185hk 263nm den gör 0-100 på 8.4. Tittade lite snabbt på 100-150 tiden också den var runt 8 sec.

Förlåt om jag låter oerhört krass nu men... Du har säkert sett FnF 3? För att citera en viss huvudperson i början av filmen då skolans fotbollshunk påstår att hans Viper gör 0-100 på x.x antal sekunder: "Wow! You can read the manual!" smile

Tider som angivits för olika bilar av tillverkaren är tagna med en duktig förare, under bra förhållanden och ett snitt av ett antal repor! För en vanlig dödlig är de inte så lätt att matcha dom resultaten, något du borde veta då du själv kört med loggning. Sätter du en van spakare i lee's bil som kör 30 repor och sen drar ett snitt på dom tror jag nog den kryper ner mot 6.5sec till 100. Jag har en kompis som kört med G-tech i sin Omega 3000 24v och klockat den till 6.7, den är både tyngre och har mindre hästar än lee's bil! (Den kanske har 210-215hk)

Vad har sen detta med projekttråden att göra? Låt lee bygga sin bil!
Senast redigerat av Cassius (16 maj 2010)

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/

739 Inlägg
16 maj 2010
#471
för mycket snack o lite bygg/bilder :p

TEAM "BONNMECK"ÖREBRO
1 123 Inlägg
16 maj 2010
Trådstartare
#472
vofloo skrev:
för mycket snack o lite bygg/bilder :p

har du kollat lite så har jag lagt upp lite bilder.
och efter allt jag ha sätt dit på bilen och nu här få du lite klipp på hur de står sig mot en m3 och ljudet är rätt så grymm.
Men efetrsommar ska denna motorn vara nere i backen och in med allt nytt.

väntar och ser.
mvh lee
här lite klipp på min supra
http://www.youtube.com/watch?v=6MYHbNqJMos


841 Inlägg
16 maj 2010
#473
lee ..kör på du kommer dissa alla när du kommer ut med den klar mot alla andra ...


TEAM "BONNMECK"ÖREBRO
1 123 Inlägg
TEAM "BONNMECK"ÖREBRO
1 123 Inlägg
17 maj 2010
Trådstartare
#475
https://www1.garaget.org/gallery/archive/21401/931670_74fb19.jpg
Låg? på en grusparkering i Vingåkercoolcool


iceman_21
17 maj 2010
#476
Elda skrev:
Cassius skrev:
Saaben har runt 800 hästar om jag inte missminner mig, den har sen gått betydligt fortare än 10.3 också wink Har för mig den kört en hög 9.7.... Hur som helst är det ett genuint hemmabygge med mycke gjort för egenhand! Den har inte kostat multum direkt. Så de beror på hur man lägger pengarna på supran, lämnar du in den för trimning kommer du inte nära, bygger du själv och kan din sak är det en helt annan grej wink

är la en norrman som byggt saaben? och vi vet ju alla hur norrmän är roll

Nix inte en Norrman. En Umeåkille som heter Gustav.

352 Inlägg
17 maj 2010
#477
_lee_jr skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/archive/21401/931670_74fb19.jpg
Låg? på en grusparkering i Vingåkercoolcool

ser bra ut, Lee. akta så du inte träffar myrorna i nacken big_smile

"You can have any brew you want, as long as it's a Corona"

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
17 maj 2010
#478
Vad jag älskar denna tråd. big_smile

Så många personer som vet hur allt går till och vilka bilar som är snabbast. Speciellt de som vet att just deras bil skulle köra fortare.
Ska vi hårddra fakta så gäller en 0-100 tid endast för det exakta tillfället och kan variera ganska stort till nästa tillfälle beroende på temp, lufttryck osv. Det är med andra ord bara ett riktmärke.

Sen spelar inte hästkrafter någon större roll vid acceleration. En bil med 100hk kan slå en med 400 utan bekymmer, om den bara har ett lägre vikt/effekt förhållande.

En BPU-supra ska enligt internet ha över 400hk och väger då 90kg mer än N/A.
Med likvärdiga däck på båda bilar bör båda kunna nyttja lika mycket effekt på 1a växeln (300hk, dumpa kopplingen = burnout, 400hk = mer rök fortare) om man kör en natt på allmän väg.
[Klistrad stripp är en helt annan sak, men detta handlar om vem som är snabbast på gatan, då görs det upp på gatan. Förhoppningen är dock en avstängd laglig gata att köra testet på, men klisterfritt och utan däcksbyte innan...]
1a växeln ger med andra ord samma förutsättning för båda bilar, precis som växlingen till 2an. Troligen kan inte turbosupran ge på direkt utan att det spinner och tid förloras. En N/a bil är då lättare att kontrollera till rätt varvtal i start och växling och är ett par kilo lättare, vilket gör att det kommer bli ett tätt race till 201meter. BPUbilen vinner med hög sannolikhet på 402 pga effekten, men det finns goda chanser till ett roligt race mellan en 300hk bil och en 400hk när allt som skiljer är just effektsiffran.

Finns många exempel när bilen med mer kontrollerbar effekt (men en aning lägre) kört fortare på 201m när det är den enda skillnaden.
Helt ärligt tror jag Lee kan ha en möjlighet att ta Björck på 201meter - förutsatt att Björck kör på normala gatdäck och kall asfalt.
(Nu kommer inte det racet ske, ni behöver inte debattera det, jag försöker bara få er att förstå att effekten måste ner i asfalten - vilket är svårt på gatan och "fel" bil vinner...)


79 Inlägg
23 maj 2010
#479
Riktigt rolig tråd att läsa!
Ta inte åt dig av den dåliga kritiken, kul att någon vill göra något annorlunda!
Keep up the good work!


475 Inlägg
24 maj 2010
#480
undra om folk ändrade åsikt om denna bil efter v-ås tongue

visa faller för grupptryck.. visa faller för laddtryck
Bättre med kartong trim än rasad motor


Sök