Lamnda problem v70r -98a

Tyskenracing BE*CE
11 februari 2010 · 419 Inlägg

hej har bytt lmndan på min bil för lampan lös och så nollställde vi gnom att lyfta bateri polen i vad e det 5sec lr nått, och då försvan lampan men den kom tillbaka efter typ 40min körning igen vad kan felet vara?
det blir inga felkoder på det när man kollar bara P0116 o det är ju ngt med kylsystemet (har problem med kylfläckten)

tacksam för svar/hjälp

MVH Tyskenracing

Volvo R racing
hangelosa_maffian
11 februari 2010 · 169 Inlägg

går kylfläkten hela tiden eller...

Marlboroman
11 februari 2010 · 8 229 Inlägg

Kylfläkten tänder motorelektronikslampan (som alla tror tänds för att lamdasonden är trasig vilket är en fin inkomstkälla för dem som säljer delar) eller rättare sagt motortempgivaren är det nåt knas med. Och då tänds lampan.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Tyskenracing BE*CE
11 februari 2010 · 419 Inlägg

ibland går den hela tiden men har inte gjort det på några dagar nu, men när den gör det så blir bilen lite svårstartad nästa gång

Volvo R racing
Tyskenracing BE*CE
11 februari 2010 · 419 Inlägg

Marlboroman: okej vart sitter den??

Volvo R racing
Christian S
11 februari 2010 · 4 816 Inlägg

på sida av termostathuset, samma som ger signal till mätaren för motortempen inne i bilen.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Tyskenracing BE*CE
11 februari 2010 · 419 Inlägg

okej vad kostar den typ hittar ej hos mekonomen?

Volvo R racing
Tyskenracing BE*CE
11 februari 2010 · 419 Inlägg

ingen som vet vart jag kan få tag på en sådan??

Volvo R racing
Marlboroman
11 februari 2010 · 8 229 Inlägg

Volvo till exempel, kostar nångra hundra.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Tyskenracing BE*CE
21 februari 2010 · 419 Inlägg

har bytt motor tempgivaren nu men efter typ 4-5mil så lyser lampan igen vad kan det vara?? blir samma symtom igen, fläckten går o blir lite svårstartad

MVH Tysken

Volvo R racing
Marlboroman
21 februari 2010 · 8 229 Inlägg

Då har du i princip 2 val:

1: Byta delar på måfå och och kolla upp så att kablaget inte är skadat tills problemet försvinner

2: Läsa ut felkoderna för att få reda på exakt vad det är.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Tyskenracing BE*CE
21 februari 2010 · 419 Inlägg

har redan läst felkod skrev vilken det va tidigare i tråden men kan skriva det igen det är P0116 engine collant temperature circuit range/performance problem

men om jag skulle byta delar på måfå vad ska jag börja med?

MVH Tysken

Volvo R racing
Marlboroman
21 februari 2010 · 8 229 Inlägg

Om det är den som dyker upp igen, alltså nollat koden och varit ute och kört och den kommit tillbaks så kan det va ide att fundera på en ny termostat och om man har kabelbrott till mätaren.

Kylfläkten kan även gå i vissa andra fall om det är nåt lite mer aslklvarligt fel för att vara på den säkra sidan. Till exempel ocm en knacksensor har lagt av. Men om den inte kodar på nåt sånt så får vi anta att allt spånt är ok och då är det ovanstående som gäller.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Tyskenracing BE*CE
21 februari 2010 · 419 Inlägg

okej får prova att byta termostaten o ska kolla kablarna med

MVH Tysken

Volvo R racing
Tyskenracing BE*CE
9 mars 2010 · 419 Inlägg

tja igen tänkte bara säga att det är löst nu, bytte termostat i lördags och nollställde o det funkar som det ska igen.

kan tilllägga att jag får upp tempen betydligt fortare med smile

MVH Tyskenracing

Volvo R racing
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang