Volvo 940 91 startar inte!!

matheus
18 februari 2010 · 181 Inlägg

Hejsan! jag har en volvo 940 från 91 som är helt orginal ingen turbo eller så, en helt vanlig rödblockare.

först så gick bilen väldigt bra men drog mycket bensin.
sen blir det avgasleckage på det främre röret vid fästet till katen.
sen började "fel på avgasreningen-lampan lysa, den med ett uppånedvänt Y i en grön triangel.
den gick fortfarande som den skulle och bra på tomgång.
efter 1 dag så gick den dåligt på tomgång och dog någon gång ibland.
sen stod bilen stilla i 2 dagar sen har den inte startat!

Jag kanske har fel kanske rätt, men att lamban är trasig samt främre röret. så om man byter de kanske den startar? men jag måste få bilen att starta så smidigt som det går så jag kan ta bilen till en gör det själv hall.. kan man koppla ut lamban så den kanske får lite mera normala värden så att den startar så man kan åka till gör det själv hallen?


skulle uppskatta hjälp!
Mvh Mathias

Volvo 945 T5 "MyToy" (1991)
Marcuzx
19 februari 2010 · 17 Inlägg

Brukar starta även när lambdan är dålig men kanske gick så långt att dina stift är döda pga av du kört med dålig lambda. Annars brukar luftmängdsmätarn vara ett vanligt fel. Prova även att lossa minuspolen på batteriet 1min sen provstarta igen.

Marcuzx
19 februari 2010 · 17 Inlägg

låter också lite som att det kan vara soppa pumpen. Alternativt soppafiltret. 
Kolla om du har bra soppatryck , kör bilen på starten 5sek , gå sen ut och tryck ner luftnippeln som sitter på fuelrailen(ca1dm till höger om oljelocket) , ser ut som en vanlig nippel till bildäck, Tryck in den lilla grejen i mitten. Men var noga med att hålla en trasa över så man inte får bensin i ögorna eller dylikt. Ska spruta ganska rejält om du har bra soppatryck.

matheus
19 februari 2010 · 181 Inlägg

Marcuzx skrev:
låter också lite som att det kan vara soppa pumpen. Alternativt soppafiltret. 
Kolla om du har bra soppatryck , kör bilen på starten 5sek , gå sen ut och tryck ner luftnippeln som sitter på fuelrailen(ca1dm till höger om oljelocket) , ser ut som en vanlig nippel till bildäck, Tryck in den lilla grejen i mitten. Men var noga med att hålla en trasa över så man inte får bensin i ögorna eller dylikt. Ska spruta ganska rejält om du har bra soppatryck.

okej! det med soppan ska jag testa efter helgen!
batteriet har varit ur bilen i ca 5 dagar för laddning, och ska in på laddning nu på söndag eftermiddag!
så det med batteriet kan det ju inte vara som du sa i tidigare meddelande. men okej, då ska jag kolla det med soppan! och stiften? hur ska dom se ut om dom är slut då? e dålig på det dära med stift!

Mvh // Mathias

Volvo 945 T5 "MyToy" (1991)
Mreque89 Oturen själv
19 februari 2010 · 593 Inlägg

Du ser om dom är slut wink annars finns det längst bak i alla haynes böcker.. Om dom heter så smile

Brum
Louksor
21 februari 2010 · 1 915 Inlägg

Kolla felkoder.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01
matheus
23 februari 2010 · 181 Inlägg

Bilen startade idag, men dock bara i några sekunder igen, fast nu kunde jag varja sj som jag ville men sen dog den å startade inte efter det, men den hostade några gånger, å då hade jag inte lambdan ikopplad men det spelade ingen roll sen efter det för den startade varken utan lambdan inkópplad eller itne.. hmm

vore väldigt tacksam för många bra svar! smile

Volvo 945 T5 "MyToy" (1991)
PAIN
28 februari 2010 · 2 103 Inlägg

kolla bränsle relät bakom askoppen..är ett vanligt fel på 940in wink har haft ett par sånafel under åren wink så värt å kolla....e det paj så får du ingen soppa..bilen startar inte ens....kan starta ibland med lite tur...men prova....om den inte startar prova att ta loss kåpan på relät lägg en lite mejsel över den så du tjuv kopplar det...startar den då är det solklart relä fel wink

kostar ett par hundra på mekonomen. vet tyvärr inte artikel nr.

matheus
28 februari 2010 · 181 Inlägg

PAIN skrev:
kolla bränsle relät bakom askoppen..är ett vanligt fel på 940in wink har haft ett par sånafel under åren wink så värt å kolla....e det paj så får du ingen soppa..bilen startar inte ens....kan starta ibland med lite tur...men prova....om den inte startar prova att ta loss kåpan på relät lägg en lite mejsel över den så du tjuv kopplar det...startar den då är det solklart relä fel wink

kostar ett par hundra på mekonomen. vet tyvärr inte artikel nr.

hmm okej! men de kommer soppa iallafall under bilen, va en gul pöl under och jag lovar dig att de va inte en hund.. det såg typ ut som metanol så guld va de.. kanske en katt eller bensin? å då menar jag på snön. å testade igårkväll att starta bilen med full gas så va den så nära att starta men ville inte hoppa igång, men idag så va den "död" tände inte ens.. kan det vara lambdan tro?

Volvo 945 T5 "MyToy" (1991)
PAIN
28 februari 2010 · 2 103 Inlägg

matheus skrev:

PAIN skrev:
kolla bränsle relät bakom askoppen..är ett vanligt fel på 940in wink har haft ett par sånafel under åren wink så värt å kolla....e det paj så får du ingen soppa..bilen startar inte ens....kan starta ibland med lite tur...men prova....om den inte startar prova att ta loss kåpan på relät lägg en lite mejsel över den så du tjuv kopplar det...startar den då är det solklart relä fel wink

kostar ett par hundra på mekonomen. vet tyvärr inte artikel nr.

hmm okej! men de kommer soppa iallafall under bilen, va en gul pöl under och jag lovar dig att de va inte en hund.. det såg typ ut som metanol så guld va de.. kanske en katt eller bensin? å då menar jag på snön. å testade igårkväll att starta bilen med full gas så va den så nära att starta men ville inte hoppa igång, men idag så va den "död" tände inte ens.. kan det vara lambdan tro?

Tror inte på lambdan ...brukar starta ändå om den e paj...men då lyser lampan i instapanelen att avgasvärden etc e fel.

skulle nog börja med att kolla fel koderna...brukar sitta en dosa med lock på höger sida under huven vid fjäderbens tornet meddioder i....annars om den inte sitter där, har du isåfall en data kontakt i armstödet mellan framsäterna ...i botten sitter ett litet lock...pilla bort sen koppla in felkods dosa...sån får du låna om du känner nån ...annars e det volvo som gäller...felsökning kostar ca 200-300 kr.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang