3100
Sök

Missljud från motorn då jag släpper gasen!. saab 9-5 2.0t -2000

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
21 februari 2010
Trådstartare
hej!

• Bilmodell
saab 9-5 2.0t

• Årsmodell
2000

• Miltal
ca 20000

• Modifikationer på bilen 
original

• Hur yttrar sig felet? 
när jag släpper gasen så hörs ett sjuhelvettes knackande från motorn, både vid körning och stillastående.
det hör väldigt lite eller knappt nånting på tomgång. och när jag varvar upp och håller jämnt varv vid stillastående så knackar det också.

• Är felet permanent eller uppstår det bara ibland? 
vid motorbromsning vid körning samt när jag varvar upp och släpper gasen och när jag håller jämnt varv vid stillastående

• Vilken felsökning har redan gjorts? 
undersökt remskivan då jag misstänkte att någon av skruvarna i den gängat ut sig, fick tips om att detta var vanligt fel på saab och ledde till tickande ljud. hittade inget fel på remskivan.
har även försökt lokalisera ljudet när en kompis satt i bilen och gasade lite men utan framgång.

inga varningslampor eller liknande lyser och hittar ingenting varken under bilen eller i motorrummet som sitter löst. låter som om ljudet kommer från motorns högra sida (sett från förarsätet).
jag kan fixa en film senare där man hör ljudet om det är av intresse.

finns det någon där ute som tror sig kunna hjälpa mig? börjar bli riktigt rädd att det är något som kommer inifrån motorn sad

tack på förhand!
MVH Fredrik

888 Inlägg
21 februari 2010
Tycker det låter som antingen en dålig kamkedja eller ett vevlager. Fixa gärna en film med bra ljud.

Mvh henke

Oturen själv
593 Inlägg
21 februari 2010
Låter det som stenskott när du släpper gasen är det garanterat Kamkedjan. Då rekommenderar jag dig att inte köra bilen för "Ventil Vs kolv"  är inte kul! Är det kamkedjan, så bör du öppna upp och ta en ordentlig titt smile  lycka till!  ( Exakt samma för mig på min ford, Lät som stenskott när ja släppte gasen. Va inte högt men tur nog kollade jag efter! )

Brum

1 903 Inlägg
21 februari 2010
Trådstartare
tack för snabba svar!

kamkedjan är bytt för ca 5000mil sedan, kan den verkligen slitas ut så fort? hmm förra ägaren fick den bytt innan han köpte bilen och detta har jag fått bekräftat av verkstaden som utförde jobbet.

liknelsen med stenskott är nästa på pricken med ljudet som hörs från min bil.

jag känner mig inte särskilt hemma på detta området så kommer ringa en kille med verkstad imon och rådgöra med honom. vågar inte ge mig in på något jag inte kan med, slutar bara i att det blir ännu värre då hmm

kan tillägga att jag och farsan gjorde ytterligare felsökning nu ikväll och vi kom fram till att det inte är längs remmen iaf. slakade på remmen och ljudet var kvar endå.

vet inte om det är av intresse men detta ljudet kom ca 2 mil efter jag pressat bilen rätt hårt. hade väl runt 180 km/h och drog till 5 tusen varv på några växlar. vet inte om det kan ha med det hela att göra men nu vet ni det åtminstone tongue

för att inte riskera något allvarligare så låter jag bilen stå orörd nu tills jag pratat med mekaniker så filmen får vänta tills jag verkligen måste starta den.

MVH Fredrik

2 174 Inlägg
21 februari 2010
vev/ram lager börjar sakta men säkert ge upp tyvär. OM du kan utesluta kedjan, kedjan kan vara bytt, men dreven kanske är skit. Men som sagt. vev/ramlager 99%

1 903 Inlägg
21 februari 2010
Trådstartare
hangman skrev:
vev/ram lager börjar sakta men säkert ge upp tyvär. OM du kan utesluta kedjan, kedjan kan vara bytt, men dreven kanske är skit. Men som sagt. vev/ramlager 99%

okej, är detta vanligt på dom motorerna? eller kan det bero på att bilen är dåligt servad tidigare? har inte ens ägt bilen en månad än.

nej jag kan inte utesluta kedjan, det jag kan utesluta är att det längs med drivremmen som jag trodde först.

så vev/ramlager säger du, antar detta kan betecknas som motorras och är svindyrt? hmm

MVH Fredrik

Oturen själv
593 Inlägg
21 februari 2010
Då hade jag gissat på att kedje spännaren har gett upp.  Men det finns dom fall där kamkedjan gått även om man bytt, På grun av tex Dåliga drev eller mager smörjning.

Brum

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
21 februari 2010
Välservad?
Drar olja?
Knack/slammer hela tiden eller bara ibland/belastning?

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

1 903 Inlägg
21 februari 2010
Trådstartare
hotrodder skrev:
Välservad?
Drar olja?

bilen är servad enligt serviceboken med stämplar och allt och jag har nyligen bytt olja och filter på den.
oljefällan är dessutom bytt vid ca 15tusen mil, så antar att hela vevhusventilationen är bytt då.

nej jag har inte sett att den dragit någon olja.

vid körning knackar det då jag släpper gasen och motorbromsar.
vid stillastående så knackar det när jag varvar upp och släpper gasen (knacker kommer i samma ögonblick som jag släpper gasen igen) och om jag håller den stadigt på tex 2tusen varv så knackar det och dessutom lite mer intensivt än det som hörs när jag bara släpper gasen.

MVH
Senast redigerat av _Fredde_volvo_ (21 februari 2010)

1 903 Inlägg
21 februari 2010
Trådstartare
Mreque89 skrev:
Då hade jag gissat på att kedje spännaren har gett upp.  Men det finns dom fall där kamkedjan gått även om man bytt, På grun av tex Dåliga drev eller mager smörjning.

jo jag funderade med på spännaren eftersom kedjan är bytt ganska nyligen hmm
jo de är möjligt att tidigare ägaren inte vart noga med bilen och kört med för lite olja hmm

MVH

1 594 Inlägg
21 februari 2010
_Fredde_volvo_ skrev:
hotrodder skrev:
Välservad?
Drar olja?

bilen är servad enligt serviceboken med stämplar och allt och jag har nyligen bytt olja och filter på den.
oljefällan är dessutom bytt vid ca 15tusen mil, så antar att hela vevhusventilationen är bytt då.

vid stillastående så knackar det när jag varvar upp och släpper gasen (knacker kommer i samma ögonblick som jag släpper gasen igen) och om jag håller den stadigt på tex 2tusen varv så knackar det och dessutom lite mer intensivt än det som hörs när jag bara släpper gasen.

MVH

Din beskrivning låter som det är kamkedjan som slamrar men inget är skrivet i sten. Mät hur långt ut sträckaren är.
Nedanstående text är snodd direkt från Turboklubbens forum: wink

Sträckaren:
Ja den kan man mäta upp. Går till såhär:
1. hitta den.....sitter i toppens bakre högra hörn.
2. Lossa den yttre delen, ser ut som en vanlig skruv och när man lossar den får man ut en fjäder, en plastpinne och en o-ring så ta det försiktigt.
3. Lossa den inre delen, stor hylsa (27?) som inte är helt enkel att komma åt, fiska ut den försiktigt och mät mellanrummet på sträckarens utskutande del i förhållande till sträckarkroppen.

Är den :
<15 är det lugnt
>15-17 kan man köra men man bör fundera på ett byte
>17 "måste" man byta.
Sträckaren går ut max 18.5-19mm.
Senast redigerat av hotrodder (21 februari 2010)

men även en å annan Saab

1 903 Inlägg
21 februari 2010
Trådstartare
hotrodder skrev:
_Fredde_volvo_ skrev:
hotrodder skrev:
Välservad?
Drar olja?

MVH

Din beskrivning låter som det är kamkedjan som slamrar men inget är skrivet i sten. Mät hur långt ut sträckaren är.
Nedanstående text är snodd direkt från Turboklubbens forum: wink

Sträckaren:
Ja den kan man mäta upp. Går till såhär:
1. hitta den.....sitter i toppens bakre högra hörn.
2. Lossa den yttre delen, ser ut som en vanlig skruv och när man lossar den får man ut en fjäder, en plastpinne och en o-ring så ta det försiktigt.
3. Lossa den inre delen, stor hylsa (27?) som inte är helt enkel att komma åt, fiska ut den försiktigt och mät mellanrummet på sträckarens utskutande del i förhållande till sträckarkroppen.

Är den :
<15 är det lugnt
>15-17 kan man köra men man bör fundera på ett byte
>17 "måste" man byta.
Sträckaren går ut max 18.5-19mm.

tackar så hjärtligt! detta var mycket värdefull information smile men den självklara följdfrågan som dyker upp i mitt huvud blir då, kan det verkligen bara komma så pang på? borde de inte börja låta lite och sen bli värre och värre med tiden? hmm

MVH

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
22 februari 2010
På min NG900 så kom rasslet "över en natt", tyvär är det vanligt att folk "fuskar" och bara vevar runt en ny kedja istället för att öppna upp och och byta drev/spännare, så mät upp spännaren så vet du om det är kedjan eller inte.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

1 903 Inlägg
22 februari 2010
Trådstartare
discokapten skrev:
På min NG900 så kom rasslet "över en natt", tyvär är det vanligt att folk "fuskar" och bara vevar runt en ny kedja istället för att öppna upp och och byta drev/spännare, så mät upp spännaren så vet du om det är kedjan eller inte.

okej, ska se hur det ser ut imon och om det är lättåtkomligt. har inga större erfarenheter av att meka bilmotorer så vill inte ge mig in på något som jag inte vet att jag reder ut tongue

är det svårt att göra själv eller? har en sådan haynesbok till bilen men den ligger i bilen i garaget för tillfället. får ta en titt i den imorgon och se smile

råkar inte vara någon som har en guide eller liknande på lager? tongue

EDIT: tror jag missuppfattat lite här innan. läste på saabturboclub och såvitt jag kan förstå så är det alltså inte fel på själva spännaren ifall den är ute mer än 15mm? utan detta är bara en indikation på att kedjan bör bytas ut? stämmer detta eller är jag ute och cyklar? tongue

MVH
Senast redigerat av _Fredde_volvo_ (22 februari 2010)

1 594 Inlägg
22 februari 2010
_Fredde_volvo_ skrev:
okej, ska se hur det ser ut imon och om det är lättåtkomligt. har inga större erfarenheter av att meka bilmotorer så vill inte ge mig in på något som jag inte vet att jag reder ut tongue

är det svårt att göra själv eller? har en sådan haynesbok till bilen men den ligger i bilen i garaget för tillfället. får ta en titt i den imorgon och se smile

MVH

Tog en skärmdump från WIS där jobbet beskrivs. Det är punkt 7 & 8 som gäller och du kommer åt sträckarens bult direkt utan att riva något annat. Däremot för att kunna kolla övre kedjehjul och kedjelinjal så måste du av med ventilkåpan, punkt 2-4

http://www.geting.se/image.php/223519-Kamkedja.jpg

men även en å annan Saab

1 903 Inlägg
22 februari 2010
Trådstartare
hotrodder skrev:
_Fredde_volvo_ skrev:

MVH

Tog en skärmdump från WIS där jobbet beskrivs. Det är punkt 7 & 8 som gäller och du kommer åt sträckarens bult direkt utan att riva något annat. Däremot för att kunna kolla övre kedjehjul och kedjelinjal så måste du av med ventilkåpan, punkt 2-4

http://www.geting.se/image.php/223519-Kamkedja.jpg

tackar smile nu fick jag en bild i huvudet på hur det ser ut iaf. är det något speciellt du ska tänka på när du skruvar ut och mäter spännaren? eventuella smådelar som sitter innanför som kan ramla ut och sen vet man inte i vilken ordning dom sitter? tongue

fick inte svar på min edit så frågar igen smile om jag förstått det hela rätt nu så fungerar spännaren som en sorts indikator på om kedjan behöver bytas eller inte? (förutom att den också spänner kedjan med självklart). alltså är det kedjan som behöver bytas om spännaren är ute för långt och inte så att spännaren kan vara "boven i dramat" och det är den jag behöver byta ut? smile

hoppas du förstår hur jag menar smile

MVH

1 903 Inlägg
23 februari 2010
Trådstartare
nu har jag haft en mekaniker till att lyssa på bilen och han är inne på att det är lagerras. så står nu i valet och kvalet om det blir ny motor eller om man ska lämna in den på lagerbyte eller rentav chansa och se om man själv reder ut att. det kan ju inte bli värre än vad det är nu iaf....

det jag funderar över nu är hur veven brukar bete sig vid sånna här komplikationer?
på vissa bilar så tar veven stryk direkt när ett lager ger sig men hur är det på saabarna?
brukar vevarna klara sig? mekanikern som kollade på bilen var lite osäker på denna biten.

det är ju en rätt avgörande fråga ifall det är ekonomiskt försvarbart att riva ner motorn istället för att slänga i en annan.

MVH Fredrik

2 174 Inlägg
23 februari 2010
_Fredde_volvo_ skrev:
hangman skrev:

okej, är detta vanligt på dom motorerna? eller kan det bero på att bilen är dåligt servad tidigare? har inte ens ägt bilen en månad än.

nej jag kan inte utesluta kedjan, det jag kan utesluta är att det längs med drivremmen som jag trodde först.

så vev/ramlager säger du, antar detta kan betecknas som motorras och är svindyrt? hmm

MVH Fredrik

Drivremmen kan inte göra såna ljud över huvudtaget, bara gnissel typ  eller oljud i en spännrulle. Men det är ett konstant ljud som inte påverkas av om du släpper gasen.

vev och ramlager är inte värt och byta på en 9-5 00a då byter man hela motorn istället, dock är det svårt och få tag i en man VET är fräsh. köpte flera motorer te min saabar på skrotar med garanti som visa sig vara skit, när man gjort allt skitjobb sen upptäcker att motorn är bajs. att hinka ur den igen är ingen höjdare och köra tillbaka den till skroten som kan va en bit till heller ....usch säger jag.

lycka till något du undrar över skriv till mig ang saab, hälften här på garaget är skojjare och gissare!

2 174 Inlägg
23 februari 2010
_Fredde_volvo_ skrev:
discokapten skrev:

EDIT: tror jag missuppfattat lite här innan. läste på saabturboclub och såvitt jag kan förstå så är det alltså inte fel på själva spännaren ifall den är ute mer än 15mm? utan detta är bara en indikation på att kedjan bör bytas ut? stämmer detta eller är jag ute och cyklar? tongue

MVH

Mycket skitsnack tyvär, även killarna på saab och bmw gör detta som du kallar fusk och dra runt ny kedja. Helt perfekt och bara dra runt den nya. Spännaren klarar sig väldigt ofta bilens livstid om den inte är fabrikations fel på och går spänna mycket. Det är glidskenan som orsakar rasslet, den blir hård som backelit med ålderns tand och kallt och varmt. Den man kan byta, och bara dra runt kedjan, Det är SÅ man gör om man har konstaterat att man har fräscha drev.

2 337 Inlägg
23 februari 2010
_Fredde_volvo_ skrev:
nu har jag haft en mekaniker till att lyssa på bilen och han är inne på att det är lagerras. så står nu i valet och kvalet om det blir ny motor eller om man ska lämna in den på lagerbyte eller rentav chansa och se om man själv reder ut att. det kan ju inte bli värre än vad det är nu iaf....

det jag funderar över nu är hur veven brukar bete sig vid sånna här komplikationer?
på vissa bilar så tar veven stryk direkt när ett lager ger sig men hur är det på saabarna?
brukar vevarna klara sig? mekanikern som kollade på bilen var lite osäker på denna biten.

det är ju en rätt avgörande fråga ifall det är ekonomiskt försvarbart att riva ner motorn istället för att slänga i en annan.

MVH Fredrik

Råkade ut för samma sak på min 9-3:a, lagerras efter en tids knackande. Jag köpte en renoverad motor och hinkade i, gick på strax över 30000 med arbete. Mycket pengar, men det är skönt att veta att grejerna iaf kommer att hålla så länge man själv har kvar bilen. Hur mycket en renovering går på är ju som sagt omöjligt att veta innan, kan bli billigare, men kan också dra iväg ordentligt om man har otur.

Sök