Möjligen lite off topic, men jag håller med Aga_Diff
Ifall du har någonstanns att meka & villjan att göra det, mycket tid, stort intresse för bilar, mycket verktyg, samt gärna någon som kan el så är detta bilen för dig onekligen. Kul bil att skruva på.
Vill du ha en bil att köra, så sikta på en 850 (utan turbo + oskruvad).
Min vän och jag har vart många många timmar, eller snarare dygn i garaget för att få hans 740turbo att fungera hyffsat bra. Visst var det ett jävla kul åk. Men säg att vi la kanske 4timmar i garaget för varje timme på vägen då många besynnerliga fel dök upp. Hans hade mängder med problem såsom elfel, slitna delar, mätare som hade gått sönder, samt den drog 2L milen oavsett körstil (det var inget kul fel att hitta). Får bilen problem varnar inte, den bara tvärdör eller harklar sig fram. Du kan heller inte heller direkt koppla in den till en dator som ger dig felet på silverfat. Allt måste felsökas själv och ofta med en multimeter, om det så kräver att du river ner hela bilen för det om du vill ha igång den.
Nu kan du säkert tro att jag är imot volvo 740 men NEJ jag gillar dem och 940 starkt!.
Visst är 740 lättmekade bilar, men det krävs ändå ett grundligt förstående för bilar och gärna någon som kan hjälpa en.
Iome länken till blocketanonsen så förbehåller jag mig rätten att säga att hans bil kanske är ett en helt perfekt bil motormässigt med bara småfel och som kanske kommer fungera som en klocka i all framtid. Men den "generella" 740turon som är skruvad på och har 30år på nacken, så förbered dig på fler mektimmar i garaget än sömn i sängen.
Önskar dig lycka till ifall du köper bilen

Mvh
Anders