3206
Sök

Batteriet laddar inte medans jag kör på min SUZUKI Swift II

2 Inlägg
24 februari 2010
Trådstartare
Hej har en SUZUKI Swift II 93. Den vill inte ladda medans jag kör utan får koppla ur den o ta in o ladda den så går den nåra dagar. sedan är den helt död igen.. har testat att bytt generator men är fortfarande samma fel.   

tack för svar...smile

3 182 Inlägg
24 februari 2010
nån sladd som har gott av. testa att dra en ny sladd från b+ till + på batteriet och kolla om den tar emot laddning då. ta gärna en lite grövre sladd en vad som sitter på b+ nu.

2 Inlägg
24 februari 2010
Trådstartare
vad menas med "b+"  smile tack för svaret smile

3 182 Inlägg
24 februari 2010
det brukar gå 3st sladdar till generatorn till en av ställena står det b+ på generatorn. vet ej vad b+ betyder men det vet säkert nån annan här på gorg.

21 761 Inlägg
24 februari 2010
B+ är "batteriplus", dvs själva laddkabeln som skickar laddspänningen till batteriet. Sedan brukar det finnas en D+, dvs "diodplus" (sitter dioder inuti generatorn), som får en förmagnetiseringsström från batterilampan i instrumenthuset. Det är den förmagnetiseringsströmmen som gör att generatorn kan börja ladda.

När generatorn inte snurrar så har D+ en jordpotential, vilket gör att batterilampan lyser när tändningen är påslagen. Det betyder att det går en liten ström ner till generatorns D+ och generatorn kan börja ladda när den har fått upp tillräckligt höga varv.

När generatorn börjar ladda så kommer det en plusspänning ut från D+, därför slocknar batterilampan.

jds: Lyser batterilampan när du har tändningen påslagen?

Sök