3523
Sök

Honda Civic 92, Stendöd

4 Inlägg
28 februari 2010
Trådstartare
Min Honda Civic HB -92 Lsi startade fint i måndags morse för att några sekunder senare dö och vägrar efter det att starta. Jag har konstaterat följande:

Kamremmen har ej kuggat över
Det finns gnista på stiften.
Det finns soppatryck, ~2,9 bar, mätt på slangen mellan filtret och insuget
Inga felkoder
Spänning finns på kontakten till spridarna, ~10V(Vet ej vad den skall vara men det finns spänning iaf)
Motorn gick från perfekt till stendöd direkt vilket får mig att tro att vad det än är som är trasigt så finns det bara en av den, d.v.s ej tändstift, tändkablar etc.

Kan jag testa spridarna på något sätt? Är det bara att skruva ur dem och köra runt på startmotorn och se om det kommer något ur dem?

Något som är förvirrande är att jag inte kunde få igång bilen på biltemas startgas. Jag provade dock inte särskilt länge, imorgon skall jag köra 10-15 sekunder med helöppet spjäll och se om något händer då. Jag körde in gasen i hålet där man sätter i slangen från luftburken förövrigt. Jag antar att det borde funka?

Någon som har en aning om vad det kan tänkas vara för fel?

112 Inlägg
1 mars 2010
Motorn går runt i alla fall? Är det luftmassemätare på den? För är den trasig kan det väl bli helknasigt? för den kan väl brinna av bara så där. Eller om det skulle vara tändkabeln från tändspolen till fördelaren som de e nå knas med, för då borde de åckså bli stendött. Jag är inge proffs men de var de jag kom att tänka på. lycka till.

648 Inlägg
1 mars 2010
Finns ingen luftmassemätare på dom

kan ju vara ignitern(tändmodulen) som gett upp..vanligt fel på äldre hondor

Edit: Tändspolen är värd att kolla upp också
Senast redigerat av Ejan (1 mars 2010)

4 Inlägg
1 mars 2010
Trådstartare
Kan det vara fel på ignitern och / eller tändspolen trots att jag har en fin gnista?

648 Inlägg
1 mars 2010
ja det kan vara fel på ignitern fast du har gnista men då ska gnistan var lite svagare men synlig såklart

kan du låna en igniter så vore ju det perfekt och testa med ..dom är inte direkt billiga om man ska köpa ny
Senast redigerat av Ejan (1 mars 2010)

4 Inlägg
1 mars 2010
Trådstartare
Min gnista är väldigt tydlig, man kan stå långt bort o se den i stark inomhusbelysning iaf.

Jag får försöka jaga tag på en tändmodul o se om jag kan pröva med den.

648 Inlägg
1 mars 2010
vore det bästa som sagt

men du startade upp den och sen dog den bara ??  när du nu försöker starta den  går den bara runt på startmotorn men tänder inte ???

troligen inte felet men Hondorna brukar ha problem med lödningarna i main relay/bränslerelät som gör att att motorn går runt på startmotorn men inte startar

brukar räcka med att slå till på eller bredvid relät som troligen sitter alldeles under instrumentpanelen vid insteget på förarsidan.

4 Inlägg
1 mars 2010
Trådstartare
Jag startade o den dog någon/några sekunder senare och sedan har den helt vägrat att starta, inte ens hosta till.

Om main-relay är paj så skall jag inte få något bensintryck och det får jag då jag mätt upp detta.

Sök