Kavli
Motborgare
3 mars 2010
· 1 099 Inlägg
tuttis skrev:
Kavli skrev:
tuttis skrev:
Ja tändningen var allt på
ja jag har ju en sån imobiliser men tror den funkar för när jag vrider om utan att använt den så snurrar inte starten alls och när jag har använt den så snurrar det men kan den göra nåt annat?
vet du hur man får bort den annars?
Hade det varit immobilizern hade det inte gått att dra igång den.
Har du försökt att koppla tändspolen till solenoiden på startmotorn?
-- K
Är det inte samma sak som att koppla den spolen till batteriet? är väl alltid ström till solenoiden? hur ska jag koppla det annars? tack för tipset
Nä, det är inte alltid ström till solenoiden, för då hade startmotorn stått och kvarnat sönder kuggkransen konstant.
Det är bara spänning där just när du vrider på nyckeln. Teorin var att förkopplingsmotståndet på tändspolen alltid är inkopplad, så du får för svag gnista när du krankar motorn. Kopplar du från solenoiden till tändspolen så får den extra spänning just under startförsöket.
Sen har jag varit med om att insprutningssystemet inte ville spela om det var för låg spänning på batteriet. Hade en 745 GLE som vägrade starta. Startmotorn tyckte jag snurrade på ganska bra, fast inte ett tick från spridarna. Tyckte spänningen var lite låg, så jag satte dit ett hjälpstartpaket och bilen hoppade igång direkt. Det var en defekt cell i batteriet, visade det sig. Nytt batteri i lådan och sen var det aldrig mer problem med det.
-- K
Senast redigerat av Kavli (3 mars 2010)