3512
Sök

Saab 9-3 -00 , tickar som fan, varning + oljelampa lyser? HJÄLP

18 Inlägg
2 mars 2010
Trådstartare
#1
Hej!

Var tidigare idag påväg till Jönköping då min oljelampa började blinka lite lätt. Därefter började den lysa några sekunder men slocknade därpå. Efter någon kilometer så tändes varningstriangeln & jag stannade omedelbart vid vägkanten, kollade oljenivån som inte alls var FÖR lite, eller FÖR mycket. Startade bilen igen och lös absolut ingenting. Efter någon mil så kom båda lamporna igen, köpte olje och fyllde upp den så stickan blev bra. Nu vägrar båda lamporna släcka sig, båda lyser hela tiden & motorn tickar något förjävligt mycket.

Bilen har gått 15200mil, är en saab 9-3 -00 , 2,0i ( ingen turbo ) .

Återkom gärna snarast med tips!

1 697 Inlägg
2 mars 2010
#2
Har du servat den som man ska?


18 Inlägg
2 mars 2010
Trådstartare
#3
ska ja vara ärlig har ja inte ens bytt olja på 2000 mil. men den har aldrig krånglat :S pinsamt

677 Inlägg
2 mars 2010
#4
helsinkiw skrev:
ska ja vara ärlig har ja inte ens bytt olja på 2000 mil. men den har aldrig krånglat :S pinsamt

men kör ett oljebyte  då och hoppas att inget skadades ? smile
2000 mil är iofs inte jätte farligt för en sugmotor men helst 1500 mil intervall. Mycket kallstarter o korta sträckor eller?

18 Inlägg
2 mars 2010
Trådstartare
#5
hmm, jo . men en del långa.

Motborgare
1 099 Inlägg
2 mars 2010
#6
Bergkuist skrev:
helsinkiw skrev:
ska ja vara ärlig har ja inte ens bytt olja på 2000 mil. men den har aldrig krånglat :S pinsamt

men kör ett oljebyte  då och hoppas att inget skadades ? smile
2000 mil är iofs inte jätte farligt för en sugmotor men helst 1500 mil intervall. Mycket kallstarter o korta sträckor eller?

Oljebyte när den inte har oljetryck?

Jag skulle nog tyvärr börjat titta efter en ny motor vid det här läget, men jag vet ju inte hur många sekunder den gick utan oljetryck.

Det går ju att ränsa silen och se hur den går sen, men räkna med att den kommer att ha blowby som en jetmotor.

-- K

677 Inlägg
2 mars 2010
#7
Kavli skrev:
Bergkuist skrev:
helsinkiw skrev:
ska ja vara ärlig har ja inte ens bytt olja på 2000 mil. men den har aldrig krånglat :S pinsamt

men kör ett oljebyte  då och hoppas att inget skadades ? smile
2000 mil är iofs inte jätte farligt för en sugmotor men helst 1500 mil intervall. Mycket kallstarter o korta sträckor eller?

Oljebyte när den inte har oljetryck?

Jag skulle nog tyvärr börjat titta efter en ny motor vid det här läget, men jag vet ju inte hur många sekunder den gick utan oljetryck.

Det går ju att ränsa silen och se hur den går sen, men räkna med att den kommer att ha blowby som en jetmotor.

-- K

bara för lampan lyser betyder inte att allt oljetryck försvinner... kan finnas glapp eller liknade i kontakten. Sen eftersom han nämde att det finns olja på stickan så antar jag att bilen inte gått utan olja...  stor skillnad på knack och tick. hade han sagt bilen knackade hade jag skrivit att han skulle fixa en ny motor

1 498 Inlägg
2 mars 2010
#8
Tippar på att silen är igensatt i sumpen.


5 710 Inlägg
3 mars 2010
#9
Oljepumpen eller reducerventil kan vara andra troliga fel.
Sumpen sitter i motorns nedre del (den man tappar ur när man byter olja) och oljesugsilen sitter innanför sumpen.
Att ta ner detta för inspektion är inte helt lätt och iom att du inte visste vart den satt (i din andra tråd) antar jag att du inte skruvat speciellt mycket?

Din bil har ett ALVARLIGT fel och du skall inte köra med den. Lämna in den till någon verkstad/kunnig och var beredd att lätta på lädret......

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

1 327 Inlägg
3 mars 2010
#10
Tycker att även 1500 mil låter mycket mellan oljebytena. Själv köra jag aldrig längre än 1000 mil på olja, då tycker jag att den har gjort sitt. Förstår inte varför Saab har satt så långa intervaller på oljebyten.


5 710 Inlägg
3 mars 2010
#11
Aero T16 skrev:
Tycker att även 1500 mil låter mycket mellan oljebytena. Själv köra jag aldrig längre än 1000 mil på olja, då tycker jag att den har gjort sitt.

På vilka grunder tycker du det? För att det känns så eller är det något annat?
När en tillverkare sätter ett oljebytesintervall är det ju inget de bara dra till med för att "det låter bra" utan bakom detta ligger nogranna tester.
Dock fins det ju ett par krav för att det skall gå att köra så länge, rätt olja, att man kör dessa mil inom ett år och att körcykeln är rätt.
Faller det på någon punkt garanterar inte SAAB att det funkar och man rekommenderas att byta oftare.
Aero T16 skrev:
Förstår inte varför Saab har satt så långa intervaller på oljebyten.

Långa? de är inte längre än något annat märke.
För att kunna vara med o konkurrera i storbilsträsket där 9-5 huserar är långa serviceintervall ett krav från kunderna.
Många av nybilskunderna på 9-5 är just tjänstebilar som kanske går 4-5000 mil om året.
För ett större företag som t.ex där jag jobbar så kanske vi har 100 tjänstebilar  på rull.
Skulle man byta var 1000mil blir det alltså 5 oljebyten/servicetillfällen per bil X100 = 500oljebyten om året.
Man jobbar normalt 220dagar om året vilket ger oss att man måste göra över 2 oljebyten/servicar om dagen......man måste nästan anställa en som håller koll på alla bilar/byten/tider.
Är detta hållbart? nej....o då väljer man kanske ett annat märke.
Konkurrensen har tvingat fram längre intervaller, ibland ligger dessa på gränsen av vad som är lämpligt....det kan jag hålla med om. Ibland funkar det utmärkt.


mvh Jonas

MVH Jonas
..............

1 327 Inlägg
3 mars 2010
#12
jonTe skrev:
Aero T16 skrev:
Tycker att även 1500 mil låter mycket mellan oljebytena. Själv köra jag aldrig längre än 1000 mil på olja, då tycker jag att den har gjort sitt.

På vilka grunder tycker du det? För att det känns så eller är det något annat?
När en tillverkare sätter ett oljebytesintervall är det ju inget de bara dra till med för att "det låter bra" utan bakom detta ligger nogranna tester.
Dock fins det ju ett par krav för att det skall gå att köra så länge, rätt olja, att man kör dessa mil inom ett år och att körcykeln är rätt.
Faller det på någon punkt garanterar inte SAAB att det funkar och man rekommenderas att byta oftare.
Aero T16 skrev:
Förstår inte varför Saab har satt så långa intervaller på oljebyten.

Långa? de är inte längre än något annat märke.
För att kunna vara med o konkurrera i storbilsträsket där 9-5 huserar är långa serviceintervall ett krav från kunderna.
Många av nybilskunderna på 9-5 är just tjänstebilar som kanske går 4-5000 mil om året.
För ett större företag som t.ex där jag jobbar så kanske vi har 100 tjänstebilar  på rull.
Skulle man byta var 1000mil blir det alltså 5 oljebyten/servicetillfällen per bil X100 = 500oljebyten om året.
Man jobbar normalt 220dagar om året vilket ger oss att man måste göra över 2 oljebyten/servicar om dagen......man måste nästan anställa en som håller koll på alla bilar/byten/tider.
Är detta hållbart? nej....o då väljer man kanske ett annat märke.
Konkurrensen har tvingat fram längre intervaller, ibland ligger dessa på gränsen av vad som är lämpligt....det kan jag hålla med om. Ibland funkar det utmärkt.


mvh Jonas

Olja tappar ju sin förmåga att smörja efter ett antal mil. Finns ju inte heller på många bilar intervall på att byta växellådsolja om än det skulle rädda många växellådor från haveri. Billigare för kunden att göra service mer sällan kanske men jag tror att en motor som har bytt olja var 1000e mil är fräschare än en som har bytt olja var 1500-3000e mil.

Att byta olja tar ju inte ens mycket längre tid än att tvätta bilen.


1 482 Inlägg
3 mars 2010
#13
Det beror på vad det är för motor.

Jag kom ca 2000 mil. Nu säger service indikatorn att jag ska serva bilen.
Därimot väntar jag på tid för många vill serva bilarna nu verkar det som.. suck.

Ontopic: Låter som oljepumpen eller givarfel eller så är det helt enkelt för lågt oljetryck.
Saab bör ha hydraliska lyftare. Jag kan inte saab. Men eftersom det tickar kan det vara något där som inte stämmer.
Senast redigerat av Noxxer (3 mars 2010)

BLT Service
Theracords Music Label

371 Inlägg
3 mars 2010
#14
Vore jag du så skulle jag reda upp detta nu! När det börjar rassla/ticka om lyftarna så är det inte mycket tryck kvar. Om du har otrolig tur och rensar silen och får upp trycket igen så kanske kanske du klarar ram och vevlagren.


5 710 Inlägg
4 mars 2010
#15
Aero T16 skrev:
Olja tappar ju sin förmåga att smörja efter ett antal mil.

Ja b.l.a, sedan förändras viskositet, det bildas syror mm mm så olja måste så klart bytas efter vissa mil eller vissa timmar.
Det är ju just detta motortillverkarna gör noggranna tester på och efter detta sätter de lämpliga intervall.
Aero T16 skrev:
Billigare för kunden att göra service mer sällan kanske men jag tror att en motor som har bytt olja var 1000e mil är fräschare än en som har bytt olja var 1500-3000e mil.

Säkerligen.....precis som att en motor som bara går 500mil mellan oljebytena är ÄNNU fräshare.
Frågan är ju om den måste vara så fräch eller bytas så ofta för att fungera bra hela bilens livslängd ut.

Aero T16 skrev:
Att byta olja tar ju inte ens mycket längre tid än att tvätta bilen.

För ett företag innebär det att man får boka tid, lämna bilen, hämta den det skall fakrureras o hållas koll på papper osv osv. Det tar längre tid / är krångligare än att tvätta bilen smile

Det går fort för dig o mig att byta olja i garaget men det är inte alla bilägare som varken kan/vill eller har möjlighet att göra detta.

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

Oturen själv
593 Inlägg
4 mars 2010
#16
Kommit lite offtopic nu va ? Att den tickar som fan låter oroväckande! men, är det så att den inte får någon smörjning till ventlierna så låter det något djävulskt! big_smile Byt olja och filter. försvinner inte oljudet så har du tätt / Dålig oljepump. 2000mil går den inte sönder på. sliter lite mer bara smile som sagt, blir te å lätta på lädret wink  Är inte en av dem varningarna följd av knacksensor?

Brum

VD :=)
90 Inlägg
4 mars 2010
#17
jag vet inte om saab har problem med det. men har iaf varit ute för att oljefiltret havererat. mkt enkelt att kolla. men e det inte fel på givaren kan man nog kasta motorn tyvärr:/

Är duktig på nyare peugeot bilar skicka pm om ni vill ha hjälp. bakhjulsdrivet sen födslen:p


Sök