Aero T16 skrev:
Tycker att även 1500 mil låter mycket mellan oljebytena. Själv köra jag aldrig längre än 1000 mil på olja, då tycker jag att den har gjort sitt.
På vilka grunder tycker du det? För att det känns så eller är det något annat?
När en tillverkare sätter ett oljebytesintervall är det ju inget de bara dra till med för att "det låter bra" utan bakom detta ligger nogranna tester.
Dock fins det ju ett par krav för att det skall gå att köra så länge, rätt olja, att man kör dessa mil inom ett år och att körcykeln är rätt.
Faller det på någon punkt garanterar inte SAAB att det funkar och man rekommenderas att byta oftare.
Aero T16 skrev:
Förstår inte varför Saab har satt så långa intervaller på oljebyten.
Långa? de är inte längre än något annat märke.
För att kunna vara med o konkurrera i storbilsträsket där 9-5 huserar är långa serviceintervall ett krav från kunderna.
Många av nybilskunderna på 9-5 är just tjänstebilar som kanske går 4-5000 mil om året.
För ett större företag som t.ex där jag jobbar så kanske vi har 100 tjänstebilar på rull.
Skulle man byta var 1000mil blir det alltså 5 oljebyten/servicetillfällen per bil X100 = 500oljebyten om året.
Man jobbar normalt 220dagar om året vilket ger oss att man måste göra över 2 oljebyten/servicar om dagen......man måste nästan anställa en som håller koll på alla bilar/byten/tider.
Är detta hållbart? nej....o då väljer man kanske ett annat märke.
Konkurrensen har tvingat fram längre intervaller, ibland ligger dessa på gränsen av vad som är lämpligt....det kan jag hålla med om. Ibland funkar det utmärkt.
mvh Jonas