Andromeda skrev:
Conceited skrev:
tja!
jag chansar lite här ja
har en saab 9000 cse röd 2.0 1995
går som en klocka, ingen rost, farthållare, CD stereo, manuell låda, fräsch invändigt, SoM däck, besiktad o skattad, ACC klimat., med mera..
a just det har gått 361*** mil.
vad tror ni jag kan få för den? jag köpte den nyss, den var en polis bil förut

tänkte kolla om jag blev blåst..
Din info förvirrar mig

2,0 med lättrycksturbo har 150 hk, 2,0 utan turbo har endast 130 hk (varför skulle polisen ha den slöaste motorn?)
Har den verkligen
ingen rost men ändå 31k mil på mätaren? Den lär ha rost under, och påbörjat under lister osv.
Motorn bytt innan den blev såld på den civila marknaden?
Mitt intryck av polisbilar:
Brorsan har en automat som varit polisbil. Den är otroligt välservad och fick ny låda och motor innan den släpptes på civila marknaden, tyvärr en 2,3i istället för den 2,0T som satt innan. Det går mycket kablar kors och tvärs till före detta monterad elutrustning som mynnar i tomma intet och elsystemet i övrigt verkar vara ett riktigt härke. Det är en före detta målad bil, så den är ju tyvärr vit.
En 2,0i -95 helt utan skönhetsrost (aldrig att den är rostfri under) som blivit snyggt "konverterad" till civilbil med 31k mil på mätaren skulle jag ge lika mycket för som en vanlig 9k 2,0i med samma spec och skick. Att den varit polisbil är i bästa fall inget negativt, men knappast en merit heller. Jag skulle ge 10-12k om den verkligen är helt synbart ren från rost i dörrar och skärmar. 15-20k om det hade varit en fulltrycksturbo.
Edit: Jag blir verkligen inte klok på din info?

Du har skrivit 150 hk/262 nm.
150 hk har som sagt 2,3i (sugmotor) eller 2,0t (lättryckare)
Den som kommer närmast 262 nm är 2,3t (lättrycksturbo) som har 170 hk.
Är din bil en 2,0i (sugmotor) är de korrekta siffrorna 130 hk@5500 rpm/ 177 nm@4300 rpm
Är det en 2,3i (sugmotor) är siffrorna 150 hk/5600 rpm/ 210 nm@3800 rpm