1797
Sök

Bmw 518i, kopplingen har dött? ( updaterat)

har roligt.. och ibland tråkigt
461 Inlägg
4 mars 2010
Trådstartare
hej
bmw   518i, model 1994

imorse när jag gick till bilen för att åka till jobbet, det första jag märkte är att kopplingen var helt löst ( gick ner utan något tryck typ).

igår när jag kom hem så funkade den helt och hållet..  när jag trycker nu ner kopplingen så gör det inget motstånd.. har kollat under bilen och det har inte läckt något

några gissningar på vad det kan vara?

^************** !!!!!!!  update ^^^^^^^^^^^^^^

bromsvätske nivån är bra  !
bromsvätskan i behållaren är Inte frusen  !
Det går bra och bromsa utan något problem !

MEN,  när jag skruvar lös ett skruv vid växellådan ( för att lufta ut), det enda som kommer ut när jag pumpar kopplings pedalen är bara luft och inget annat, jag lät motorn vara på i ca 20 minuter så ifall något hade frusit, så skulle isen smälltas, men ändå  var det likadant.
så om det kommer luft, och bromsvätskan är inte frusen, vad kan det vara ?
Senast redigerat av mr_right (4 mars 2010)

An eye for eye only ends up making the whole world blind.

687 Inlägg
5 mars 2010
Om det kommer luft så ska du ju lufta tills det bara kommer vätska.

461 Inlägg
5 mars 2010
Trådstartare
volvo_Tobias skrev:
Om det kommer luft så ska du ju lufta tills det bara kommer vätska.

jag har luftat i ca 30 minuter, pumpat o pumpat kopplingspedalen utan stop.

finns det något specielt verktyg som jag kan använda mig av för att få preoccesen snabbare? ( dvs ta ut luften) ?

Försöker iaf
1 998 Inlägg
5 mars 2010
Kanske är huvudcylindern som är dålig då. Kolla vid pedalerna om den är fuktig eller inte

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

461 Inlägg
5 mars 2010
Trådstartare
Boostrider skrev:
Kanske är huvudcylindern som är dålig då. Kolla vid pedalerna om den är fuktig eller inte

det var inga fuktigheter vid pedalerna sist jag kollade. 
kan huvudcylindern bara sluta fungera över en kväll? bilen har varit väldigt väl sköt, inga busgörningar osv.

461 Inlägg
5 mars 2010
Trådstartare
glömde skriva,   

när jag skruvar tillbaka "skruven vid  lådan ( ingen anning vad den kallas)"   och pumpar kopplingen, och senare skruvar jag lös den, så märker man att det har pumpats luft ( luften slår ut).
  och samma sak händer igen,  eller så bara pumpar det ut luft om jag har skruvat lös den.

måste man pumpa rätt mycket? eller använda sig av något annat verktyg för det?

Försöker iaf
1 998 Inlägg
5 mars 2010
Ok. Tjejen har samma problem på sin golf vr6. Men vi börjar med att byta slavcylindern iaf.

Men när man luftar så bör man va 2st. EN som trycker ner kopplingen och sedan en som öppnar/stänger luftnippeln.

Exempel
Alltså din polare trycker ner kopplingen och håller den där. Du öppnar nippeln och sen stänger den. Först då kan din polare släppa upp kopplingen. Repetera detta tills de funkar. Gör de inte de så kan de ju bero på en trasig cylinder.

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

1 798 Inlägg
5 mars 2010
Den metoden kommer att ta dagar pumpa ut de tar jättelång tid så blir man helt full i bromsvätska har prövat det

Enklare med en oljekanna köp en ny då för de får inte finnas någon olja kvar i sen fyller du bara den med bromsvätska o sen dit me någon genomskinlig slang så att den går att sätta på över nippeln sen är de bara u pumpa in vätska sen när man tycker det räcker så skruvar man först till nippeln sen av med slangen o kollar om luften är borta har gjort detta på en saab o några bmw o de funkar klockrent varje gång.

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer

461 Inlägg
5 mars 2010
Trådstartare
fredde85 skrev:
Den metoden kommer att ta dagar pumpa ut de tar jättelång tid så blir man helt full i bromsvätska har prövat det

Enklare med en oljekanna köp en ny då för de får inte finnas någon olja kvar i sen fyller du bara den med bromsvätska o sen dit me någon genomskinlig slang så att den går att sätta på över nippeln sen är de bara u pumpa in vätska sen när man tycker det räcker så skruvar man först till nippeln sen av med slangen o kollar om luften är borta har gjort detta på en saab o några bmw o de funkar klockrent varje gång.

tack för tipset... men

tyvär så hängde jag inte med.

du menar alltså att jag ska pumpa in vätskan via nippeln där det kommer ut bara luft eller?

Tvivlare
2 266 Inlägg
5 mars 2010
pumpa det baklänges kan funka ja, har fått göra så på nån NG900 man bytt koppling på. Men det låter nästan som att huvudcyindern är kass.

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

1 482 Inlägg
5 mars 2010
Lite klurigt att lufta kopplingen på bmw. Jag hade lätt iaf men hört om folk som haft ett helvette.

Köp en pvc slang som passar luftnippeln på slavcylindern. Sen suger du när någon trampar kopplingen.

Men eftersom problemet har upkommit från tomma intet så är nog huvucylindern trasig. Den sitter vid kopplingspedalen.

BLT Service
Theracords Music Label

Proud Member of Kööken Racing!
1 056 Inlägg
6 mars 2010
mr_right skrev:
Boostrider skrev:

det var inga fuktigheter vid pedalerna sist jag kollade. 
kan huvudcylindern bara sluta fungera över en kväll? bilen har varit väldigt väl sköt, inga busgörningar osv.

Ja den kan dö över en natt.
Jag hoppade in en sommar och höll på att sparka ut torpedväggen på min bmw.
Det var huvudcylindern som hade sagt upp sig helt.

Behöver du nått specialtillverkat? Ask me!
Proud member of kööken Racing
Bmw E30 Supercharged "Hellsifür - Mean but clean!" http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=116196
Projekt jag är delaktig i: Bmw M3 E30 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=167936

326 Inlägg
6 mars 2010
på verkstäder har dom apparater som trycker ur luften själv smile  skruvar på ett lock på broms vätske behållaren sen öppnar man nippeln och låter de va så tills luften är borta smile

461 Inlägg
7 mars 2010
Trådstartare
tack alla för allt tips.. blev ändå tvungen och bärga bort bilen till verkstad..

fick en ersättnings bil som jag körde i diket med då en rådjur hoppade framför..

verkar lyckan följer mig oavsett vart jag befinner mig

Sök