3007
Sök

Snabb hjälp snälla! Saab 9-5 3.0tdi -02 startar ej efter körning när den stått 10-20 min.

42 Inlägg
4 mars 2010
Trådstartare
Hej!
Skulle behöva snabb hjälp med min Saab 9-5 3.0 tdi (v6) -02.

Bilen startar klockrent och går mkt fint på tomgång när den är kall.
Kör jag bilen så att den kommer upp i temp, stänger av och vrider igång direkt så startar den utan problem.
Låter jag dock den stå i minst 10 minuter, så vill den inte hoppa igång när jag vrider på nyckeln.
Tänder inte låter det som, går runt som vanligt men den startar inte.
Men sen om man bogserar bilen och drar igång den hoppar den igång direkt.
Vad kan detta bero på?! Väldigt tacksam för snabb hjälp.
Tack så länge!

Mvh Daniel

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
4 mars 2010
Vevaxelgivaren ??

Vet inte om det är samma problem med den på dieseln men iaf på bensinarna så kan den strula och då blir det så här..

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

42 Inlägg
4 mars 2010
Trådstartare
Okej, inte helt hemma på saab motorer. Har du koll på vart den sitter, svårt att komma åt?
Kostnad på en ny sån?
tack för svaret
Mvh

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
4 mars 2010
Ska sitta på framsidan av blocket någonstans tror jag.. tongue

Hittar ingen bild på det men har för mig att den sitter till höger på framsidan av blocket om du står framför bilen.
Senast redigerat av TBOC_Razor (4 mars 2010)

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

42 Inlägg
4 mars 2010
Trådstartare
Okej! lär gå ut en sväng och kika om jag hittar på den.
Tack så länge!

42 Inlägg
4 mars 2010
Trådstartare
jo föresten, den är det en till sak.
Den börjar rycka och dö vid halvtank, jag måste alltså tanka när mätaren visar halvtank. Och då får jag i ca 40 liter. Vad kan det bero på, kan det också ha med Vevaxelgivaren att göra ?

677 Inlägg
4 mars 2010
Wach skrev:
Den börjar rycka och dö vid halvtank, jag måste alltså tanka när mätaren visar halvtank. Och då får jag i ca 40 liter. Vad kan det bero på, kan det också ha med Vevaxelgivaren att göra ?

låter som bränslepumpen börjar bli dålig... den orkar inte pumpa såsen vid halv tank

Motborgare
1 099 Inlägg
4 mars 2010
Wach skrev:

Låter det som att matarpumpen går när du vrider på tändningen?

Om matarpumpen inte går, så kan det ha med ditt ursprungliga problem att göra också. Dock är det interessant att notera att den startar när den är kall.

-- K

42 Inlägg
4 mars 2010
Trådstartare
Är det matarpumpen som sitter under baksätet ner i tanken ?
Ägaren innan har satt dit en extra pump i fram under huven, precis innan slangen går in i motorn. Ser då ut att vara ett litet "hemmapul" iallafall.
Jag var iallafall bort med "förpumpen" under baksätet, och i den vita plast bunken/saken där satt det då ingen pump. Bara Tankgivaren.
Ska det sitta en pump där ? kan den vara bortplockad?
För om man kikar på mekonomen, och meca ( http://catalog.meca.se/Catalog.aspx?Bra … yType_ID=1 ) så står det att det ska vara en förpump det där. Det var den "pumpen" i länken ja var bort med, och i den satt det som sagt ingen pump.

Ursäkta om det blir lite yrt, lite svårt att förklara.

Mvh

______________JDM______________
204 Inlägg
4 mars 2010
Har typ haft exakt samma problem med min bensinare och tycker det låter som att pumpen håller på o dö, men jag kan inget what so ever om disel och är ingen expert på bensinare heller men det låter som en soppa pump.. när den har stått ett tag o du inte får igång den prova banka på tanken med en sko startar den efter det så är det ju pumpen, om den sitter i tanken som på bensinare, skadar ju inte att kolla?!

Den som har funnit, Har sökt en hel del med!!

514 Inlägg
5 mars 2010
Har både haft pumpen död och vevaxelsgivaren och det symptomet du har är vevaxelsgivaren!

fast dock vet jag inte om det är samma med diesel bilar

När pumpen är död går det inte att putta igång bilen!
Men när en utav de tre sladdar som går till givaren har gått. Så startar inte bilen, men det går att putta igång den.

För att kolla upp detta. Så lokaliserar du sladden som går till givaren och använder dig av en multimeter för att se att den får ström.

Lätt att fixa själv och billigt att lämna in om man nu vill det.
Jag lämnade in mitt för 900 kr så ingick det givare och jobb

mvh
Senast redigerat av DeFlo (5 mars 2010)

BMW = Bil Med Wasakredit

42 Inlägg
5 mars 2010
Trådstartare
Okej, tyvär så blev det inte så lätt.. sitter tydligen ingen sån givare på dieseln enligt saab. 3.0 är tydligen väldigt sällsynt.
Ericsson bilteam här i gävle som har saab hade haft 2 st 3.0er inne, under hela deras tid.
Så det får bli till att lämna in den på felsökning på tisdag. 400 kr.

Om ingen annan har några andra förslag på vad det kan vara?
mvh

Sök