Annonstips inför försäljning av bil.

matteeee Ingen himmel är så blå som min
5 mars 2010 · 2 972 Inlägg

Undvik att ha katten på huven på bild i annonsen.
http://www.blocket.se/stockholm/Vw_r32_ … 11&w=3

Senast redigerat av matteeee (5 mars 2010)

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
lodiseN
5 mars 2010 · 806 Inlägg

Säg att den är gubb körd, pendel bil till jobbet, aldrig hårt körd som alla andra så kmr någon jävla idiot att bita

BMW 525i "LågtryckarN" (1990)
Caffe
5 mars 2010 · 1 436 Inlägg

Martin 9-3 skrev:
Namn på annonsör med både svenskt för och efternamn oavsett situation.

Bilen må vara hur fin som helst men står det mohammed som säljare så är det inte många procent som fortfarande är intresserad. Så är svenska folket vare sig vi erkänner det eller inte.

Det får man ta när de väl ringer...

Öhh jo just det, jag heter inte Kalle, jag heter Achmed. Och bilen är inte röd den är blå och rostig. Och så är det ingen Ferrari utan en Mazda. Annars stämmer allt i annonsen, jag lovar.

Seriöst, om någon ljuger om sitt namn för att få bilen såld, vad är då sant i annonsen i övrigt?

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.
mange_240
5 mars 2010 · 1 562 Inlägg

skriv bara saker som är relevanta. en seriös köpare frågar om det är något du missat.

snoddas
5 mars 2010 · 1 142 Inlägg

hade ja haft 50k så hade ja ringt dig vid detta laget. hare velat ha såndär länge men aldrig riktigt köpt någon. och nu är familjelivet igång så kan inte få fram såna pengar längre.men nog kan du får 50k för den, de tror ja.

Grotesk
5 mars 2010 · 260 Inlägg

torpis skrev:
Delvis är du inne på rätt linje, men tänk på att på exempelvis blocket.se så ser du inte bilar utan pris om du sorterar efter lägsta prist först, då kommer din bil inte synas även om den är billigast.

Skriv in det pris du anser rimligt inkl viss prutmån, klargör sedan i slutet ungefär som du skrev att vid seriöst intresse så diskuterar vi priset på plats.

Vissa respekterar detta medans andra "måste" få sista priset över telefon, varvid sista priset helt plötsligt är utgångsläget när man väl är på plats.

Jag sålde just en bil där jag tydligt klargjorde att priset diskuteras på plats och att jag absolut inte är omöjlig vid smidig affär. Så jag slapp många "sista priset" men jag glömde addera information om besiktning samt av/påställning och fick 100-tals mail med frågor om det.

Sen handlar det om att ha tid på sig, hitta rätt kund som vill ha bilens och dess egenskaper.

Kan inte annat än hålla med dig till fullo!
Jag sålde ganska nyligen min Saab 900i 1985 och satte då som prisidé 6.000, räknade då med att få kanske 4.000. Det tog några veckor att få den såld men trots experter som ansåg att den knappt var värd mer än 2.000 trots fina sommar- och vinterdäck, så såldes den för 4.500.

MEN för att återgå till trådskaparen så säger jag som övriga: Skriv när den besiktigats och hur det gick, om den är skattad, miltal, bra bilder (hellre några bra än 20-tals med alla möjliga löjliga vinklar,) hurdana däcken är, underredet osv. Det är väl det jag kommer på nu när man är lite trött.. Sedan om där finns små "bekymmer" eller liknande så skriv gärna det, men då i slutet! Iaf jag ser inte så positivt på bilen om säljaren räknar upp en massa fel direkt, men samtidigt uppskattar jag en seriös säljare som inte döljer en massa fel. Sedan gäller det att vara tillgänglig och så vidare. Detta är väl det jag kom på nu.

Saab 900 S (1990)
Tobbe_n
5 mars 2010 · 252 Inlägg

låter som man är inne  på rätt spår i detta. kanske även andra oxå har nytta i denna tråd är juh mkt man inte tänker  på som säljare men som köparen reagerar på.

samt jag undviker helst att mörka saker då dom ofta har en tendens att jaga i kapp en trots allt. har fått ihop ett mkt bra utkast som kommer användas som grundunderlag.

sedan ska det tas lite bilder  nu då vår solen börjar titta fram lite o sådär då är det som trevligare med fina miljöer.

Gti-r
JaggaChafen Tesla Senior Technician
5 mars 2010 · 2 307 Inlägg

Kolla på min annons å gör nått annat för det funka tydligen inte...


http://www.blocket.se/goteborg/Jagur_XJ … 15&w=1

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
discokapten Kapten på disco!
5 mars 2010 · 1 729 Inlägg

JaggaChafen skrev:
Kolla på min annons å gör nått annat för det funka tydligen inte...


http://www.blocket.se/goteborg/Jagur_XJ … 15&w=1

Handlar nog mer om att folk inte har vett att uppskatta jaggor.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
hangman
5 mars 2010 · 2 174 Inlägg

fin bil, Men folk uppskattar inte sånt där och är rädda för reservdelar och sånt dom köper hellre en ny dacia eller peugeot tyvär sad

Sen kändes annonsen lite oseriös, känns dom den som skrivit den är 16 år ska sälja sin trimmade moppe och börja övningsköra.

maco
5 mars 2010 · 1 207 Inlägg

JaggaChafen skrev:
Kolla på min annons å gör nått annat för det funka tydligen inte...


http://www.blocket.se/goteborg/Jagur_XJ … 15&w=1

En enda bild och en miljard stavfel... Jag misstänker att Jaguarens kundkrupp inte stavar "är"-"e", "var"-"va", "och"-"å". Ser så ofattbart oseriöst ut, som att du försöker sälja bilen till en polare på msn.

Caffe
5 mars 2010 · 1 436 Inlägg

JaggaChafen skrev:
Kolla på min annons å gör nått annat för det funka tydligen inte...


http://www.blocket.se/goteborg/Jagur_XJ … 15&w=1

Du skriver som om du vore 15.
Du ska bara kanske sälja den.
Den går inte att köpa nu, utan kanske i vår när du "fixat till den" (=sladdat skiten ur den?)
Du vill inte riktigt träffas, men om man tjatar i mail så går det.
Den har inte sollucka eller navi, kanske bra att säga vad som finns istället?
Den är R med BBS och massa gå fort prylar = gått hårt?

DET är intrycket jag får av din annons...

Edit: Plus att det inte är bra att länka till blackrace- och börnbilder i din annons, speciellt inte när du säger att bilen är i såå jävla bra skick!

Senast redigerat av Caffe (5 mars 2010)

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.
Memme I'am AWESOME..
22 augusti 2010 · 2 783 Inlägg

Även jag frågar här, vad har jag gjort för fel i min annons? kommer något mail då å då, men känns som inget leder till seriöst.


http://www.blocket.se/landskrona/Volvo_ … _9&w=0


MVh

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!
Saab 9-3 2.0T "Arten" (1998)
Bebben Legitimerad besserwisser
22 augusti 2010 · 921 Inlägg

Memme skrev:
Även jag frågar här, vad har jag gjort för fel i min annons? kommer något mail då å då, men känns som inget leder till seriöst.


http://www.blocket.se/landskrona/Volvo_ … _9&w=0


MVh

Jag blev nästan trött bara av att läsa första delen...
(skippa hela historien och skriv något i stil med: Bilen har rullat 24000, men motorn ca 15000)

Sen så är folk rädda för den där 2,3 litersmotorn av någon anledning, så för att få sålt den behöver du nog sänka priset.

Det är vad jag tror iallafall.

Hamilton
22 augusti 2010 · 8 864 Inlägg

Memme skrev:
Även jag frågar här, vad har jag gjort för fel i min annons? kommer något mail då å då, men känns som inget leder till seriöst.


http://www.blocket.se/landskrona/Volvo_ … _9&w=0


MVh

Hittar direkt några generalfel som många gör i annonser!

Jag som evt köpare är inte intresserad av varför du säljer och framförallt inte vad föra ägaren säger, det får mig att dra öronen åt mig direkt. Kan du inte visa med arbetsorder,kvitto,faktura vad som gjorts med bilen så är det helt ointresant vad förra ägaren säger.

Att skriva måste bort snarast! visar att säljaren är desperat och att skambud accepteras

Bytet kan vara av intresse. Skriv då även vad som är av intresse vill du ha ett badkar i inbyte eller en enhjuling?

Ta nya bilder och ha all dokumentation klar innan du annonserar

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se
melodic_death_metal
22 augusti 2010 · 622 Inlägg

Memme skrev:
Även jag frågar här, vad har jag gjort för fel i min annons? kommer något mail då å då, men känns som inget leder till seriöst.


http://www.blocket.se/landskrona/Volvo_ … _9&w=0


MVh

Sen att du skriver att du inte har råd att äga den säger nästan direkt att den är dyr i drift. Idag vill folk ofta ha en så billig driftkostnad som möjligt, så skippa sälj orsaken.

Memme I'am AWESOME..
22 augusti 2010 · 2 783 Inlägg

Tack för tipsen, blir genast att läsa igenom och fixa till lite saker! smile..

Har ändrat i den nu, men den blir nog inlagd efter sju. La till flera bilder och sånt kul, även att jag inte länka till garaget.org ... Om det nu är någon äldre som köper den så blir de lättare för honom/henne att se lite flera bilder direkt på blocket.

Mvh Emil

Senast redigerat av Memme (22 augusti 2010)

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!
Saab 9-3 2.0T "Arten" (1998)
Slash Saabifierad
22 augusti 2010 · 2 026 Inlägg

Memme skrev:
Tack för tipsen, blir genast att läsa igenom och fixa till lite saker! smile..

Har ändrat i den nu, men den blir nog inlagd efter sju. La till flera bilder och sånt kul, även att jag inte länka till garaget.org ... Om det nu är någon äldre som köper den så blir de lättare för honom/henne att se lite flera bilder direkt på blocket.

Mvh Emil

Jag har granskat dina bilder och nu kanske detta har med kameran att göra men jag tycker att du har skumt ljus på i praktiken alla bilder hmm Vet dock inte hur mycket detta betyder för en potentiell köpare. Sedan skulle jag skippat/ändrat inredningsbilden då den enbart visar att förarstolen är hel och den verkar ha tagits relativt hastigt, roligare med en bild på hela inredningen eller dylikt.

Senast redigerat av Slash (22 augusti 2010)

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
Torbo
22 augusti 2010 · 64 Inlägg

Tobbe_n skrev:
har tagit bort annonsen då jag tänkte göra en ny inför våren då man tänkt köra en besiktning o så..


Tänkte skriva  typ:


nissan pulsar:

11.000 mil'

bes o regbes

avställd

ny renoverad motor med bra saker givetvis kvitton o  så

sommar däck 18"

andra ägaren i svergie.

import från england

högerstyrd

ev byte  ?

kanske något sådant.


förra annonsen specca jag hela motorn listade alla små defekter  osv allt som var viktigt o veta..

Stor bokstav? Ny mening? Punkter?

Ordning och reda ska det vara. Det ger ett intryck av att man har skött bilen, ordning och reda. big_smile

JonR
22 augusti 2010 · 3 259 Inlägg

Jag är en sån som tröttnar på bilar rättså fort så därför har man ju sålt endel bilar också, och det är VÄLDIGT många, säkerligen 80% av dom seriöst intresserade som frågar om varför man ska sälja bilen, så det är intressant i mångas ögon! Självklart undrar man ju det själv när man ska köpa bil, även fast man till 90% inte kommer få höra den verkliga anledningen, men det känns ju ändå lite tryggare, eller hur? Så att skriva med anledningen till försäljning är väldigt relevant skulle jag vilja säga!

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang