1806
Sök

740 gl startar ej ?

16 Inlägg
4 mars 2010
Trådstartare
Har en 740 gl med b230f som inte startar.

Var ute och körde en sväng med den, plötsligt bara stendör bilen, inte minsta lilla liv i den.

Den har gnista, bränslet är osäkert men pumpen går. gav han en sup med bensin i insuget för säkerhets skull men den startar inte ändå.

kammen har inte kuggat över heller.

Förslag på vad det kan vara ?

Whatever :)
1 652 Inlägg
4 mars 2010
hmm lätt kollat om du har soppa eller inte är att lossa på skruven " bulten " som sitter på fuil railen och dra snabbt på tändingen. du känner om de kommer soppa..

Kolla tändmodulen, toligtvis så kan de ha gett dig. Har hänt mig ett par gånger, då bilen bar asten dog och ville typ aldrig mer starta.. eller aa den startade helt enkelt inte.

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

16 Inlägg
4 mars 2010
Trådstartare
XeptiQ skrev:
hmm lätt kollat om du har soppa eller inte är att lossa på skruven " bulten " som sitter på fuil railen och dra snabbt på tändingen. du känner om de kommer soppa..

Kolla tändmodulen, toligtvis så kan de ha gett dig. Har hänt mig ett par gånger, då bilen bar asten dog och ville typ aldrig mer starta.. eller aa den startade helt enkelt inte.

tycker den borde göra något litet tändande ändå, eftersom den har fin gnista och jag gav han en skvätt bensin i insuget

1 652 Inlägg
4 mars 2010
hmm okej, låter ju rätt skumt, men kolla alla jord ställen, du har ju en jord central på varje sida i fronten.. på sindan av kärmarna.. rugga upp dem och se.. kan vara problem där med i bland

16 Inlägg
4 mars 2010
Trådstartare
testat det nu, men inget resultat

1 652 Inlägg
4 mars 2010
okej okej. ja du då vet jag inte riktigt vad de kan vara.. vänta tills fler garagare har vaknat så kanske de kommer fram till något.

140 Inlägg
4 mars 2010
har du så du kan kolla upp felkoder? testa att lyfta upp en spridare och stoppa ner den i en behållare så du ser att den verkligen öppnar.

16 Inlägg
4 mars 2010
Trådstartare
alsunna skrev:
har du så du kan kolla upp felkoder? testa att lyfta upp en spridare och stoppa ner den i en behållare så du ser att den verkligen öppnar.

går inte kolla felkoder på den tyvärr. men det konstiga är att den inte ens tänder om jag ger den en skvätt bensin i insuget

Tvivlare
2 266 Inlägg
4 mars 2010
står tändningen rätt? har du komp? har varit med om att skruven till fördelaren lossnat och fördelaren snurrat.

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

Volvonist
15 Inlägg
4 mars 2010
Du kanske la i för lite eller för mycket bensin i insuget?
På en 740GL 90:a gick relät sönder som sitter på expansionskärlet (om du har AC sitter där två) vilket orsakade att det kom bensin fram till spridarna men inte ur dom.

Har du gnista på alla 4 cylindrarna?

Performance meck
342 Inlägg
4 mars 2010
Koniiz skrev:
Det är en Volvo, då får man räkna med att sånt händer..

är man lika dum ihuvudet som dej så spelar nog bilmärke ingen större roll.

ren spontant så skulle jag ge en gissning på soppa relät andra gissningen när du skriver att du supit ner han lite är spridar relät.

Mvh viktor
Senast redigerat av wistfors (4 mars 2010)

1 652 Inlägg
5 mars 2010
jo men asså kommer de soppa på är de inte reläet...
för skulle inte reläet funka så kommer de ingen soppa så kommer de så funkar de...
men jag tror hårt på tändmodulen eller spridrar reläet på expansion kärlet.

wistfors skrev:
Koniiz skrev:

ren spontant så skulle jag ge en gissning på soppa relät andra gissningen när du skriver att du supit ner han lite är spridar relät.

Mvh viktor

140 Inlägg
5 mars 2010
varför jag ville att du skulle lyfta ena spridaren är för att just se att dom sprutar för spelar ingen roll om du häller i en några centiliter eller flera liter så kommer den inte starta om inte spridarna öppnar:)

tändningen är självjusterande så det är inget man kan ställa in själv. kan dock tänka mig att tändmodulen eller möjligen impulsgivaren mellan motorn och växellådan börjar ge sig.

Performance meck
342 Inlägg
5 mars 2010
XeptiQ skrev:
jo men asså kommer de soppa på är de inte reläet...
för skulle inte reläet funka så kommer de ingen soppa så kommer de så funkar de...
men jag tror hårt på tändmodulen eller spridrar reläet på expansion kärlet.

wistfors skrev:
Koniiz skrev:

Mvh viktor

läs hela:cool:

tändmodulen tror jag inte på då brukar man tappa gnista helt.

Mvh viktor

118 Inlägg
6 mars 2010
wistfors skrev:
Koniiz skrev:

Mvh viktor

naw blev du sur nu?

Alla ska haft en volvo 740 en gång i livet.
För då kommer man till himlen.
För då har man haft sitt helvete här i livet.

58 Inlägg
6 mars 2010
Koniiz skrev:
wistfors skrev:
Koniiz skrev:

Mvh viktor

naw blev du sur nu?

Tagga ner nu gubbar!

On topic: Jag hade kollat bränsletillförseln. Börja vid tanken och arbeta dig framåt ända till spridarna.

Sök