2825
Sök

BMW 318 -03 e46 Motorolje lampen lyser m.m!

4 Inlägg
4 mars 2010
Trådstartare
Tjenare!

Jo nu ligger det till så här att i sommras lämnade jag in min BMW 318 Touring -03 på service där dom bl.a bytte olja o.s.v.
För 2 veckor sedan började motor oljelampan lysa rött och bilen lät som om jag hade en diesel motor, så jag stängde av den och kollade oljestickan, fanns inte så mycket olja kvar i den så jag fyllde på mer olja "vilket jag tycker är lite konstigt eftersom dom bytte oljan i sommras"
Men efter det så släcktes lampan och så gick den bra igen, men avgaserna luktade lite konstigt i nån dag men slutade lukta kontigt till slut, luktade typ bränt. Trodde det var eftersom jag råkade spilla lite olja då jag bytte.

Men nu idag skulle jag starta bilen igen, batteriet var urladdat så jag fick ladda upp det först.
Den har stått stilla i en vecka utomhus, kallt och jävligt med snö på sig osv.
Olje nivån var låg så jag fyllde på 1 liter olja till, startade bilen och lampan till motor oljan lyste fortfarande och bilen lät nu konstigt igen, motorn hackade lite.
Jag lät den stå på tomgång ett tag, sen hoppade farsan in och började att tok gasa bilen och det rann nån svart sörja från avgasröret och motorn lät fortfarande konstigt.
Sedan så slocknade olje lampan, men så tändes lampan för "försämrade avgasvärden"
efter ett litet tag med gasandes så började motorn låta ännu sämre, svårt att förklara men det lät ungefär som "boff boff boff" osv i motorn, sen så la bilen av.
Bilen går fortfarande att starta men den låter hel mysko..

Några ideér på vad det kan vara för fel?
//Glenn

Offroad Racing
3 122 Inlägg
4 mars 2010
Grattis, du har numera en totalrasad motor. är byte eller renovering som gäller.

När oljelampan lyser har man inget oljetryck, (om det inte är fel på givaren) motorn måste ovillkorligen omedelbart stängas av o inte startas igen innan man lokaliserat och åtgärdat felet. Gör man inte detta skadas alla rörliga delar i motorn pga brist på smörjning.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Motborgare
1 099 Inlägg
4 mars 2010
Tokgasade med lysande oljelampa. Inte så bra, på en skala.

Den svarta sörjan som kom ut där bak och hade sönder katalysatorn var nog halvförbränd motorolja.

Är du meksugen, leta reda på ett shortblock.

-- K

4 Inlägg
4 mars 2010
Trådstartare
Jahapp, det lät ju trevligt.
Får tacka för svar från er, har bokat en tid på verkstan på måndag nu.
Får se vad dom säger då, hehe.

//Glenn

Sök