Tomgångsproblem m.m. Volvo 460, B20F, -94

Daniel_The_Dude
4 mars 2010 · 20 Inlägg

Hej hej!

Tomgången började för ett tag sedan att krångla. Först när jag startade bilen så låg den på 900 rpm, vilket den egentligen ska vara när motorn är varm. Och efter motorn blivit varm hängde den sig på runt 1200 rpm. Rent allmänt tycker jag bilen går lite tyngre och trögare än vanligt. Ett tag senare bytte jag styrenhet för den var sönder och då tändes motorlampan i bilen.

Felkoderna var dåt:

2-2-3 (signal från tomgångsventil)

3-1-3 betyder (kolfilterventil eller -krets)

Så då skaffade jag en begagnad tomgångsmotor och slängde dit. Nollade felkoderna och tog av batteriet en bra stund. När jag sen testade bilen efter en stund hade jag plötsligt, när bilen var lite halvljummen, ingen tomgång överhuvudtaget. Man måste gasa för att få igång den. Sen när bilen blivit varm har jag en tomgång på cirka 150 rpm. Och motorlampan lyser fortfarande.

Så då kollade jag felkoderna igen och fick, förutom samma som förra gången, dessutom felkod 1-2-2 (lufttempgivarsignal)

Blir lite fundersam över detta. Jag testade både före och efter bytet av styrenhet och tomgångsmotor att rycka ur sladdarna till både lufttempgivaren och tomgångsmotorn, men märker ingen skillnad på motorns gång alls. Är inte det konstigt?

Därför undrar jag om nån känner igen detta? Kanske är den nya tomgångsmotorn sönder också...? Hur kan man kolla detta? Hur ska man förövrigt gå tillväga för att mäta upp sladdarna på rätt sätt och se om en signal ens kommer fram?

Hoppas verkligen nån har lite tips och/eller idéer att delge mig! Det är besiktning på gång så paniken är en lite i hälarna just nu... neutral

MVH, Daniel

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang