Kraftigt oljeläkage 744 Gl

krulle
5 mars 2010 · 25 Inlägg

Nu är det så att farsan kört "sönder" deras extra bil, det är en volvo 744 Gl från 86 tror jag.

Den började läcka olja riktigt rejält, den har bara gått ca 15000mil så kändes lite skumt.
Idag när jag kollade så ser man ju att det kommer från bak kant (vid torpeden) känns som
att ett "lock" av ngt slag släppt helt, då det är en väldigt stor o blank yta, samt att man ser 2st tomma
skruvhål...

Har en bild här, nån som kan säga vad som hänt/saknas för del smile




https://www1.garaget.org/gallery/archive/48008/871042_bmhick.jpg

Pan
5 mars 2010 ·

krulle skrev:
Nu är det så att farsan kört "sönder" deras extra bil, det är en volvo 744 Gl från 86 tror jag.

Den började läcka olja riktigt rejält, den har bara gått ca 15000mil så kändes lite skumt.
Idag när jag kollade så ser man ju att det kommer från bak kant (vid torpeden) känns som
att ett "lock" av ngt slag släppt helt, då det är en väldigt stor o blank yta, samt att man ser 2st tomma
skruvhål...

Har en bild här, nån som kan säga vad som hänt/saknas för del smile




http://www1.garaget.org/gallery/archive/48008/871042_bmhick.jpg

Ska sitta ett täcklock där ja big_smile Inte så konstigt det läcker olja rinner ju rakt ur från toppen. Bara åka till mekonomen eller liknanade och köpa ett nytt.

mvh

EDIT: Sitter ett lock i hårdplast som du knackar in smile Det sura är att det kan nog vara svårt att komma åt att knacka in locket :S

Senast redigerat av Pan (5 mars 2010)

NITROUS f.d. BMW-missbrukare
5 mars 2010 · 3 180 Inlägg

ska somsagt sitta ett täcklock där bak. vid bytet kan ni ju passa på att göra rent vevhusventilationsslangen/burken om det är fullt i mojja.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
BMW 323Ci (1997)
Audi 80 (1992)
krulle
5 mars 2010 · 25 Inlägg

Så det ska bara sitta ett lock i hårdplast vid hålet för kammen?
Tyckte allt såg så sjukt blankt ut så jag trodde det skulle va ngt större som skruvas fast men så är det alltså inte? Vart sitter den sk vevhusburken? smile

NITROUS f.d. BMW-missbrukare
5 mars 2010 · 3 180 Inlägg

krulle skrev:
Så det ska bara sitta ett lock i hårdplast vid hålet för kammen?
Tyckte allt såg så sjukt blankt ut så jag trodde det skulle va ngt större som skruvas fast men så är det alltså inte? Vart sitter den sk vevhusburken? smile

japp ett plastlock som bara sätts dit, du kan ju ta lite packningsklet runt också så det håller helt tätt. vevhusburken sitter under insuget, en svart burk med en slang kopplad till.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
BMW 323Ci (1997)
Audi 80 (1992)
krulle
5 mars 2010 · 25 Inlägg

Tack så jätte mycket för hjälpen, nytt lock beställt smile
Bara o passa på att göra rent den lilla burken oxå.

rredline
5 mars 2010 · 39 Inlägg

Samma sak har hänt mig med en gammal bil, orsaken är att vevhusventilationen är igensatt någonstans vilket orsakar ett undertryck i motorn, det brukar allt som oftast resultera i att täckåpan på toppens baksida smäller loss och all olja far ut:O lossa ventilkåpan och lossa kamlageröverfallet som sitter i bakänden lite, sätt dit de nya locket o spänn:D fettavskiljaren är den svarta "burken" som nämnts tidigare i tråden, sitter med två 10:ans bultar rätt ner i blocket, av me den o skölj ur den rejält me avfettning o tryckluft, sen är den good to go:D

____Old Volvos never DIE they only go FASTER____
Volvo 940 "Generalen" (1991)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang