1792
Sök

Höga avgasvärden 855 t5?

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
8 mars 2010
Trådstartare
hejsan, skall besikta snart och var in på grannverkstaden för jag tänkte kolla avgasvärderna..

lambdan låg på ca 8,85-0.9 och Hc var skyhög, fick inte med mej pappret men dom låg väldigt högt..
katten är rensad, sitter felet där? eller är det för att den går fett som det blir höga värden.,?
väldigt tacksam för svar..
kan tillägga att från senaste besiktning så har jag då rensat katten, bytt till 19t turbo och 968 spridare., dock inte llm, men det är påväg..
Mvh Daniel
Senast redigerat av tal0n (8 mars 2010)

VD Hammar
613 Inlägg
8 mars 2010
kan vara både spridarna och katten, men testa byt till orginal spridarna först

MVH Johan

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
8 mars 2010
hade fuckade avgasvärden på 940 turbon jag hade förut alla va skyhöga förutom lambdan
och då blev de ny katt så gick den igenom bes igen

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
8 mars 2010
Om du har rensat katten finns det ju inget i den. Alltså är den bara som ett rör?
Är väll rätt klart då att den inte funkar?

Och Höga lamdavärden beror på för mkt syre i avgaserna. Vanligaste orsakerna är hål i avgassystemet. Men då skulle dom inte ens gjort testet. Alltså är bilprovningen blind och gjorde testet ändå, eller så får din motor alldeles för mkt syre.
Senast redigerat av LeafBox (8 mars 2010)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
8 mars 2010
Trådstartare
LeafBox skrev:
Om du har rensat katten finns det ju inget i den. Alltså är den bara som ett rör?
Är väll rätt klart då att den inte funkar?

Och Höga lamdavärden beror på för mkt syre i avgaserna. Vanligaste orsakerna är hål i avgassystemet. Men då skulle dom inte ens gjort testet. Alltså är bilprovningen blind och gjorde testet ändå, eller så får din motor alldeles för mkt syre.

jo att den inte funkar vet jag men jag undrar är om det bidrar till att värderna blir högre?
hål i avgassystemet är det inte men fett går det så antar att det är därför?
och var inte bilprovningen det var verkstaden grannen tongue

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
8 mars 2010
Trådstartare
opela skrev:
kan vara både spridarna och katten, men testa byt till orginal spridarna först

testade att byta till orginalspridarna men då gick den orent, får väl för lite soppa då skulle ja tro då turbon fortfarande sitter kvar..

402 Inlägg
8 mars 2010
Du skriver lambda 8.85-0.9? antar att du menar 0.85-0.9? Ett lågt lambda värde tyder på att den går fett, inte så konstigt om du kör 968:or med standard lmm-hus och inte mappat heller? Kör du sen med rensad katt så spyr den väl ut dom "feta" bränsleresterna helt orenade därav taskiga värden. Testa med orig-spridare igen, att den kan gå oredigt är för att det adaptiva motorsystemet behöver några mils körning för att ställa om sej till det gamla igen. Att du har en annan turbo spelar inte så stor roll just för avgasvärdena på låg och mellanfart, men alla förändringar kräver mappning eller ett anpassat chipp för att det ska funka ihop.mvh

719 Inlägg
8 mars 2010
Vilken programvara kör du? (chipp) läste steg3 på din sida och den är väll inte så lämplig till gröna spridare.

Kolla efter läckande vaccum slangar.

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
8 mars 2010
Trådstartare
Pinnenpabacken skrev:
Du skriver lambda 8.85-0.9? antar att du menar 0.85-0.9? Ett lågt lambda värde tyder på att den går fett, inte så konstigt om du kör 968:or med standard lmm-hus och inte mappat heller? Kör du sen med rensad katt så spyr den väl ut dom "feta" bränsleresterna helt orenade därav taskiga värden. Testa med orig-spridare igen, att den kan gå oredigt är för att det adaptiva motorsystemet behöver några mils körning för att ställa om sej till det gamla igen. Att du har en annan turbo spelar inte så stor roll just för avgasvärdena på låg och mellanfart, men alla förändringar kräver mappning eller ett anpassat chipp för att det ska funka ihop.mvh

jo skrev lite fel tongue 0,85-0.90 såklart.. testade med orginalspridarna men då gick den konstigt, hacka å small typ när man gasade.., du säger att den ska ställa om sig igen., men den gick ju bra direkt när jag bytte till 968or ?.., men beställde enn 960llm hus nyss och lite silikonslang och alu rör så ska bygga om det på imorn eller på onsdag när jag får sakerna., hade ju ett eget hemmabygt 3"llm hus som jag testade men misstänker att det var lite fel placering på mätarn, dvs lite snett eller nått.. tongue

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
8 mars 2010
Trådstartare
Vitamin skrev:
Vilken programvara kör du? (chipp) läste steg3 på din sida och den är väll inte så lämplig till gröna spridare.

är iof steg 3(bsr), men byter man spridare och llm så behövs väl inte ett nytt chip/mapp., är såklart inte opimalt men som jag förstått många som gör så., ökar llm hus lika många % som spridare?
som sagt, riktigt 960hus är beställt nu smile
Senast redigerat av tal0n (8 mars 2010)

402 Inlägg
8 mars 2010
tal0n skrev:
Vitamin skrev:

är iof steg 3(bsr), men byter man spridare och llm så behövs väl inte ett nytt chip/mapp., är såklart inte opimalt men som jag förstått många som gör så., ökar llm hus lika många % som spridare?

Till gröna spridare är det optimala ett hus som är 77mm inv, 960lmm (som jag kör med) är 70mm inv, och jag kör ljusblå 391cc vilket funkar kanon. Man ökar AREAN procentuellt lika mycket som man ökar spridarna i procent. Vad gäller BSR-chipp så ska man inte ändra ett smack, varken turbo, spridare eller annat, då funkar de inget vidare det är den uppfattningen jag fått iaf.

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
8 mars 2010
Trådstartare
Pinnenpabacken skrev:
tal0n skrev:
Vitamin skrev:

Till gröna spridare är det optimala ett hus som är 77mm inv, 960lmm (som jag kör med) är 70mm inv, och jag kör ljusblå 391cc vilket funkar kanon. Man ökar AREAN procentuellt lika mycket som man ökar spridarna i procent. Vad gäller BSR-chipp så ska man inte ändra ett smack, varken turbo, spridare eller annat, då funkar de inget vidare det är den uppfattningen jag fått iaf.

kör man med orginal soppatryck, 3bar så flödar dom ju 410 eller nått., och då blir 960 som är cirkus 72mm invändigt fin fint., om jag inte räknar fel? tongue

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
11 mars 2010
Trådstartare
fick till avgasvärdena idag, fick ta och sätta dit en katt, fick tag i en NY orginal downpipe och lambda sond för 2500:-, smocka upp det och alla värderna vart på 0, förutom lambdan som hamnade på 1,01.,  men det är väl ok tycker ja., så nu äre besiktning snart då bara tongue

Sök