1807
Sök

855 T5 torkar problem

129 Inlägg
15 mars 2010
Trådstartare
hejsan, har införskaffat en volvo
det som inte funkar nu är när man har haft vindrutetorkaren på och ska slå av den så stannar den mitt på rutan hmm har bytt spaken,
bak rute spolaren funkar inte heller,
nån som kan länka nån sida där de står vart alla säkringar går till
Senast redigerat av DJ_Philip (16 mars 2010)

8 267 Inlägg
15 mars 2010
annars står det va säkringarna är till på insidan av säkringslocket. Och att torkarna stannar kan bero på attreläet inte funkar som det ska.

129 Inlägg
15 mars 2010
Trådstartare
Marlboroman skrev:
annars står det va säkringarna är till på insidan av säkringslocket. Och att torkarna stannar kan bero på attreläet inte funkar som det ska.

vilket relä är det, har du nån anning om det, nä men tänkte på om det fanns lite mer utförligt vad alla säkringar går till.

mvh philip

211 Inlägg
15 mars 2010
nr 33 är torkaren och spolaren bak. men går den funkar inget av dom. är relät säkert

211 Inlägg
15 mars 2010
läste nog fel. trodde det var både spolare och torkare bak. NR 33 är för bak. men vinritetorkaren är det nog relät eftersom den stänger för tidigt gade det vart säkringen så hade den nog inte startat alls.

Bakspolaren är nog bara tät eller så är pumpen paj/glapp. Kläm och dra lite i den så får du se om den kommer igång. Lossa slangen till munstycket och se om det kommer vätska då så märker du snart vad det är som inte funkar.

Fick du inte nån insruktionsbok till bilen där står det vart säkringarna går.
Senast redigerat av baloo83 (15 mars 2010)

129 Inlägg
15 mars 2010
Trådstartare
baloo83 skrev:
läste nog fel. trodde det var både spolare och torkare bak. NR 33 är för bak. men vinritetorkaren är det nog relät eftersom den stänger för tidigt gade det vart säkringen så hade den nog inte startat alls.

Bakspolaren är nog bara tät eller så är pumpen paj/glapp. Kläm och dra lite i den så får du se om den kommer igång. Lossa slangen till munstycket och se om det kommer vätska då så märker du snart vad det är som inte funkar.

Fick du inte nån insruktionsbok till bilen där står det vart säkringarna går.

nej fick inte med nån instruktionsbok,
det är

1 framrute torkarna som bara stannar mitt på rutan
2 bakrute spolaren

bara för att få reda på vad som jag har problem med

så problem 2 för själva bakrutetorkaren funkar men inte spolarn, är det Reläet ? hör ingen motor, vart sitter pumpen.

211 Inlägg
15 mars 2010
Vet inte var pumpen sitter har ingen på min. Vissa bilar har extrabehållare med pump i bagaget typ men den kan ha slang från vanliga spolar behållaren, vet inte exakt hur det är på volvo.
Går torkaren BAK men inte spolaren BAK är det nog stopp i nån slang/munstycket eller så är pumpen trasig. (skulle jag tro) Försök starta spolarna och be nån lyssna för det surrar ju en del av en spolarmotor.

Framrutetorkaren som stannar mitt på har nog nått reläfel. Vet tyvärr inte vart den sitter, har min repbok ute i bilen men kommer jag ihåg det imorrn så kan jag skriva det då.

129 Inlägg
15 mars 2010
Trådstartare
baloo83 skrev:
Vet inte var pumpen sitter har ingen på min. Vissa bilar har extrabehållare med pump i bagaget typ men den kan ha slang från vanliga spolar behållaren, vet inte exakt hur det är på volvo.
Går torkaren BAK men inte spolaren BAK är det nog stopp i nån slang/munstycket eller så är pumpen trasig. (skulle jag tro) Försök starta spolarna och be nån lyssna för det surrar ju en del av en spolarmotor.

Framrutetorkaren som stannar mitt på har nog nått reläfel. Vet tyvärr inte vart den sitter, har min repbok ute i bilen men kommer jag ihåg det imorrn så kan jag skriva det då.

bakrute torkaren går fint, det är bara pumpen som inte går, med andra ord kommer ingen spolarvätska

tack så mycket, btw sitter relä lådan under säkrings centralen

211 Inlägg
15 mars 2010
Inte helt säker på var det relät sitter. Aldrig behövt byta på denna bilen men antingen under ratten eller närmare spolar behållarn. Men jag vågar inte lova nått. Finns ju en del relä under underinstrumentpanelen under ratten värt att kolla där. Ska kolla reparations boken imorrn och om ingen annan hunnit svara får du rätt svar då.

Och spolarna bak: starta spolarn och lyssna om det är nån motor som startar (troligen runt spolarvätskebehållaren) om det är så att den startar är det säkert stopp i nån slang eller troligtvis i munstycket.
Och jag vet inte om det finns nån behållare i bagaget på 850 så kolla om den finns där för jag är inte säker.

8 894 Inlägg
16 mars 2010
För att inte få tråden låst så redigera rubriken enligt anvisningarna.
http://www.garaget.org/forum/misc.php?a … nvisningar

Fotograf på tierpidag.se

876 Inlägg
16 mars 2010
hade samma problem på min "arbetsbil" det var bara 1 säkring dvs jag hade 2 st säkringar och den ena var trasig...

446 Inlägg
16 mars 2010
att torkaren stannar mitt på rutan beror på att den inte har någon "återström" som man kallar det.. lossa kontaktstycket på torkarmotorn och kolla om du har spänning på ett av stiften med tändning på, men torkare av..

Sök