josefiin90 skrev:
TurboBackman skrev:
Börja med att balancera alla hjul. Kontrollera så fälgarna inte är skeva och så att däcken inte släppt i väven på något ställe.
Skulle tippa på att det är där problemet ligger sålänge kardanen är ihopmonterad på rätt sätt.
alla hjul e balanserade och dom hjulen jag har nu hade jag inte när jag smällde. så jag tror inte det e det felet.P
Som TurboBackman också sa så är det inte omöjligt att få såkallad 'separation' i något däck. Märks inte alltid vid balansering - däcksnubben måste visuellt se på däcket hur pass 'runt' det är. (Om de inte har lyxigare grejor än vi hade i gummiverkstan i alla fall.) Ett relativt enkelt sätt att utesluta däcken är att byta plats på fram- och bakdäcken. Generellt så brukar symptomen ändra karaktär då bilen är känsligare i framvagnen. Sitter det dåliga däcket bak nu så torde det kännas i ratten mer om du sätter det framtill och skakningarna överlag känns annorlunda. Om du tänker prova det, så inspektera däcken vartefter.. om du har en separation så kan man ofta (men inte alltid) se att däcket är aningen 'deformerat', alltså har en kamel-puckel-tendens nånstans på slitbanan.
**edit** Men om bilen vibrerade exakt likadant med de andra däcken du hade på när du smällde så är det förstås troligtvis något helt annat..
Senast redigerat av tilltugg (17 mars 2010)
"With a gun barrel between your teeth, you speak only in vowels"