Volvo 740 vibrerar

josefiin90
16 mars 2010 · 40 Inlägg

hej har en volvo 740 glt 16 valvet.

Råkade glida in i baken på en bil så det tog tvärstop.
Bilen blev inte så skada en lykta sönder och sen en bula i huven.
Men sen jag gled in i baken på den så har bilen vibrerat otroligt mkt.
Har bytat stödlager, växellådskudde,knutkors och gjort framvagnsinställning. Men den vibrerar fortfarande??
Vad är felet då? Är kadanen skev eller något i med att den e balanserad eller e det något i bakaxlen? behöver verkligen hjälp!! eller nått annat?

Mvh josse

Volvo V70 2,5t "Glidaren" (1998)
alsunna
16 mars 2010 · 140 Inlägg

du har ingen som helst möjlighet att lokalisera vibrationerna? fram mitten eller bak?

josefiin90
16 mars 2010 · 40 Inlägg

det vibrerar ju undertill iallafall kan jag säga men det e svårt på ett sett att lokalisera var det kommer ifrån.. å kardanen har vi haft nere 3 gånger nu å den sitter rätt å allt. men det känns ju som att det är under en när man kör men kan ju även vara längre bak..e svårt att beskriva var det kommer ifrån.
Å motorkuddarna e inte dåpliga heller för dom har vi kollat..:Ssad

Volvo V70 2,5t "Glidaren" (1998)
tilltugg
16 mars 2010 · 26 Inlägg

josefiin90 skrev:
det vibrerar ju undertill iallafall kan jag säga men det e svårt på ett sett att lokalisera var det kommer ifrån.. å kardanen har vi haft nere 3 gånger nu å den sitter rätt å allt. men det känns ju som att det är under en när man kör men kan ju även vara längre bak..e svårt att beskriva var det kommer ifrån.
Å motorkuddarna e inte dåpliga heller för dom har vi kollat..:Ssad

Jag hade en 740 som började vibrera ibland.. det blev så illa att jag blev tvungen att kolla så alla hjulmuttrar satt åt som de skulle.. men så upptäckte jag att bilen rullade aaaaningen för tungt.. Då var det bromsklossarna fram som inte riktigt släppte taget om skivan så de låg an litegrann. Jag fick bort det genom att pumpa ordentligt med bromsen under körning.

Jag tänkte att du kanske försökte bromsa som en riktig galning så du har 'tryckt fast' en broms och den inte riktigt går tillbaks. Samlas mycket rost och smuts i det området plus att cylindrar osv blir slitna med tiden.

Låter långsökt att du skulle ha gjort stridsvagnen ramsned av den lilla smällen. smile

"With a gun barrel between your teeth, you speak only in vowels"
TurboBackman
17 mars 2010 · 44 Inlägg

Börja med att balancera alla hjul. Kontrollera så fälgarna inte är skeva och så att däcken inte släppt i väven på något ställe.

Skulle tippa på att det är där problemet ligger sålänge kardanen är ihopmonterad på rätt sätt.

Volvo 240 GLT "Bötten" (1991)
josefiin90
17 mars 2010 · 40 Inlägg

tilltugg skrev:

josefiin90 skrev:
det vibrerar ju undertill iallafall kan jag säga men det e svårt på ett sett att lokalisera var det kommer ifrån.. å kardanen har vi haft nere 3 gånger nu å den sitter rätt å allt. men det känns ju som att det är under en när man kör men kan ju även vara längre bak..e svårt att beskriva var det kommer ifrån.
Å motorkuddarna e inte dåpliga heller för dom har vi kollat..:Ssad

Jag hade en 740 som började vibrera ibland.. det blev så illa att jag blev tvungen att kolla så alla hjulmuttrar satt åt som de skulle.. men så upptäckte jag att bilen rullade aaaaningen för tungt.. Då var det bromsklossarna fram som inte riktigt släppte taget om skivan så de låg an litegrann. Jag fick bort det genom att pumpa ordentligt med bromsen under körning.

Jag tänkte att du kanske försökte bromsa som en riktig galning så du har 'tryckt fast' en broms och den inte riktigt går tillbaks. Samlas mycket rost och smuts i det området plus att cylindrar osv blir slitna med tiden.

Låter långsökt att du skulle ha gjort stridsvagnen ramsned av den lilla smällen. smile

okey jag får försöka med det..tongue

Volvo V70 2,5t "Glidaren" (1998)
josefiin90
17 mars 2010 · 40 Inlägg

TurboBackman skrev:
Börja med att balancera alla hjul. Kontrollera så fälgarna inte är skeva och så att däcken inte släppt i väven på något ställe.

Skulle tippa på att det är där problemet ligger sålänge kardanen är ihopmonterad på rätt sätt.

alla hjul e balanserade och dom hjulen jag har nu hade jag inte när jag smällde. så jag tror inte det e det felet.P

Volvo V70 2,5t "Glidaren" (1998)
TurboBackman
17 mars 2010 · 44 Inlägg

Är hardyskivan hel och fin då ?

Volvo 240 GLT "Bötten" (1991)
Beeenny
17 mars 2010 · 982 Inlägg

du kan inte ha slagit av ett motorfäste eller motorkudde? hände mig en gång i nån 740 när ja smällde in den i en trottoar bara smile

tilltugg
17 mars 2010 · 26 Inlägg

josefiin90 skrev:

TurboBackman skrev:
Börja med att balancera alla hjul. Kontrollera så fälgarna inte är skeva och så att däcken inte släppt i väven på något ställe.

Skulle tippa på att det är där problemet ligger sålänge kardanen är ihopmonterad på rätt sätt.

alla hjul e balanserade och dom hjulen jag har nu hade jag inte när jag smällde. så jag tror inte det e det felet.P

Som TurboBackman också sa så är det inte omöjligt att få såkallad 'separation' i något däck. Märks inte alltid vid balansering - däcksnubben måste visuellt se på däcket hur pass 'runt' det är. (Om de inte har lyxigare grejor än vi hade i gummiverkstan i alla fall.) Ett relativt enkelt sätt att utesluta däcken är att byta plats på fram- och bakdäcken. Generellt så brukar symptomen ändra karaktär då bilen är känsligare i framvagnen. Sitter det dåliga däcket bak nu så torde det kännas i ratten mer om du sätter det framtill och skakningarna överlag känns annorlunda. Om du tänker prova det, så inspektera däcken vartefter.. om du har en separation så kan man ofta (men inte alltid) se att däcket är aningen 'deformerat', alltså har en kamel-puckel-tendens nånstans på slitbanan.

**edit** Men om bilen vibrerade exakt likadant med de andra däcken du hade på när du smällde så är det förstås troligtvis något helt annat..

Senast redigerat av tilltugg (17 mars 2010)

"With a gun barrel between your teeth, you speak only in vowels"
alsunna
17 mars 2010 · 140 Inlägg

hon skriver ju att hon har på helt andra däck än när hon gled in i backen på den andra bilen. kanske får testa att byta kardanen om ni har något tillhands.

josefiin90
17 mars 2010 · 40 Inlägg

TurboBackman skrev:
Är hardyskivan hel och fin då ?

jag har ingen hardskiva:S

Volvo V70 2,5t "Glidaren" (1998)
josefiin90
17 mars 2010 · 40 Inlägg

Beeenny skrev:
du kan inte ha slagit av ett motorfäste eller motorkudde? hände mig en gång i nån 740 när ja smällde in den i en trottoar bara smile

ja vi har funderat på det me men så kollade vi det och allt ser helt ut:S

Volvo V70 2,5t "Glidaren" (1998)
josefiin90
17 mars 2010 · 40 Inlägg

alsunna skrev:
hon skriver ju att hon har på helt andra däck än när hon gled in i backen på den andra bilen. kanske får testa att byta kardanen om ni har något tillhands.

j
a jag har en kardan  till så jag får välla byta den dåhmm men jag har hört att det kan vara bussningar och sånt i bakaxlen. e det någon som vet om det e svårt att byta?

Volvo V70 2,5t "Glidaren" (1998)
alsunna
17 mars 2010 · 140 Inlägg

skulle testa att byta kardanen först då jag tycker det låter lättast, har dock aldrig bytt busningar i bakaxel:/

MCMLXXXII Alltiallo - Styrlapp BE CE
17 mars 2010 · 559 Inlägg

Bussningarna i bakvagnen är inte speciellt svåra att byta på 740.

Ska kolla om jag hittar den. Nu fungerar den. Klicka på bilden för att få den större.
http://www.geting.se/image.php/229218-Bakvagn_volvo_740.jpg

Vh Thomas

Senast redigerat av MCMLXXXII (17 mars 2010)

Mvh Thomas
XeptiQ Whatever :)
17 mars 2010 · 1 652 Inlägg

de ska intill vara jätte svårt att " slå av " en motor kudde..

Men jag tror att de är ditt Stödlagar för kardan. den finner du typ i mitten under bilen. hissa upp och dra kardan --> höger -->vänster. känner du glapp så byt.. men när den är på G att ge sig så vibbrerar de värre än en vibbrator ^^ de är inga små vibbrationer när den sjunger sista versen.


Länge sen du bytta bromsskivorna bak? De fenomenet kan bli att bilen vill skaka loss lite med. Hade skeva på min 16v och då skaka hela bilen.  om inte så är de någon/några bussningar som fått sig en sjysst smäll.

Beeenny skrev:
du kan inte ha slagit av ett motorfäste eller motorkudde? hände mig en gång i nån 740 när ja smällde in den i en trottoar bara smile

Senast redigerat av XeptiQ (17 mars 2010)

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
josefiin90
17 mars 2010 · 40 Inlägg

MCMLXXXII skrev:
Bussningarna i bakvagnen är inte speciellt svåra att byta på 740.

Ska kolla om jag hittar den. Nu fungerar den. Klicka på bilden för att få den större.
http://www.geting.se/image.php/229218-Bakvagn_volvo_740.jpg

Vh Thomas

tack;)

Volvo V70 2,5t "Glidaren" (1998)
josefiin90
17 mars 2010 · 40 Inlägg

XeptiQ skrev:
de ska intill vara jätte svårt att " slå av " en motor kudde..

Men jag tror att de är ditt Stödlagar för kardan. den finner du typ i mitten under bilen. hissa upp och dra kardan --> höger -->vänster. känner du glapp så byt.. men när den är på G att ge sig så vibbrerar de värre än en vibbrator ^^ de är inga små vibbrationer när den sjunger sista versen.


Länge sen du bytta bromsskivorna bak? De fenomenet kan bli att bilen vill skaka loss lite med. Hade skeva på min 16v och då skaka hela bilen.  om inte så är de någon/några bussningar som fått sig en sjysst smäll.

Beeenny skrev:
du kan inte ha slagit av ett motorfäste eller motorkudde? hände mig en gång i nån 740 när ja smällde in den i en trottoar bara smile

stödlagret, knutkorsen och växellåds kudden e redan bytt...allt som har att göra med kardanen e bytt förutom själva kardanen... menn jag tycker det låter skumt att den skulle blivit skev för det va inte alls någon stor smäll:S

Volvo V70 2,5t "Glidaren" (1998)
josefiin90
17 mars 2010 · 40 Inlägg

alsunna skrev:
skulle testa att byta kardanen först då jag tycker det låter lättast, har dock aldrig bytt busningar i bakaxel:/

okey jag får välla byta den å sen kolla om det blir bättre..cool

Volvo V70 2,5t "Glidaren" (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang