Volvo 745 -90 Hc och co för hög?

iamawesome
17 mars 2010 · 174 Inlägg

Fick att hc-halt, co-halt och lambda värde förhöjd tomgång felaktigt på besiktning, kan de va katalysatorn?

islurren1
17 mars 2010 ·

Du har inget litet avgasläckage?

alsunna
17 mars 2010 · 140 Inlägg

låter absolut som missen har tappat sina liv:P

iamawesome
17 mars 2010 · 174 Inlägg

har inte kollat så mycket på de än, får in den i garaget imöra. den hade vöre inne på bilverksta och dom sa att de va katten, men en vet ju aldrig heller, kan ju va lambdan lr lmm åhmm

alsunna
17 mars 2010 · 140 Inlägg

nja båda sakerna var för sig gör ju att bilen borde gå märkbart sämre.

iamawesome
17 mars 2010 · 174 Inlägg

Jo men bilen går ju som vanligt hmm märks knappast på gången

alsunna
17 mars 2010 · 140 Inlägg

jepp det är just därför man har sagt till dig att katten är slut, när den är slut så är det just co och hc som blir högre.

tal0n Mekaniker/Däckmontör
18 mars 2010 · 1 140 Inlägg

besikade 855t5an förra veckan, alla värden var dåliga, jag bytte katt och det vart perfekt, gick inte alls nå dåligt innan när jag hade dåliga värden heller.., men som sagt, kolla så att allt är jeätätt så det inte läker någonstans först smile

iamawesome
18 mars 2010 · 174 Inlägg

Okayy,, tackar för bra svar! ska kolla de idag=)

iamawesome
18 mars 2010 · 174 Inlägg

Kikade under bilen idag, så tätt å fint ut! skrämmde även fram 3 felkoder på bränslesystemet.

113:bränslemängdanpassning- för mager/fet
212:uppvärmd lambdasond
232:bränslemängdanpassning tomgång för mager/fet

Tycker dessa lutar mer åt lambdasonden lr vad tror ni. lmm kan ju även va skrot

alsunna
18 mars 2010 · 140 Inlägg

hmm jadu, mest troligen lambdasonden som gjort sitt då ja:/

tal0n Mekaniker/Däckmontör
18 mars 2010 · 1 140 Inlägg

efter dessa felkoder så kan jag nästan garantera att lambdan är slut., börja med att byta den smile

ajonasson
19 mars 2010 · 583 Inlägg

För att folk skall kunna ge mer exakta bedömningar skriv ut alla avgasvärden.

mvh
Anders

Even with cruise control.. you still have to steer.
iamawesome
19 mars 2010 · 174 Inlägg

tar avgasvärden till veckan men då fixar de sig nog smile

iamawesome
29 mars 2010 · 174 Inlägg

Blir så trött på biler just nu,, tog avgas test förra veckan och värdena var helt åt hel**te, co:n var på hela 10 %%%%%%ochd en får va 0,3 yikes, hc:n var lika skrot den.. men sen så bytte jag lmm:en och var ut å körde tur bilen lite och då blev värdena kanonfina! Gjorde samma idag med samma lmm men värdena var då lika kassa...

Började fundera om de verkligen var lmm:en för när ja bytte den så tog jag även av minsukabel till batteriet så då kan de ju ha raderat felet och gått bra för stunden men kommit tillbaka igen.

Passa även på att mäta lambdasonden och den var hel skumm men troligtvis död då den bara låg på ca 0,6volt hela tiden!! Ingen som har varit med om detta fenomen förut? Bilen går ju förövrigt helt ok men får testa att byta sonden imorrn då jag har besiktning på onsda:/

alsunna
30 mars 2010 · 140 Inlägg

hmm knepigt knepigt:/ vet inte hur bra multimeter du har men en lambdasond ska ju pendla mellan 0,1-0,9 volt och inte ligga på ett fast värde, men har man inte en tillräckligt snabb multimeter så lägger den sig ju på ett fast värde ändå, tycker ju den borde ändra sig något ändå. var mest en tankeställare men den är nog illa tvungen att bytas ut. hoppas det löser sig iaf

iamawesome
30 mars 2010 · 174 Inlägg

alsunna skrev:
hmm knepigt knepigt:/ vet inte hur bra multimeter du har men en lambdasond ska ju pendla mellan 0,1-0,9 volt och inte ligga på ett fast värde, men har man inte en tillräckligt snabb multimeter så lägger den sig ju på ett fast värde ändå, tycker ju den borde ändra sig något ändå. var mest en tankeställare men den är nog illa tvungen att bytas ut. hoppas det löser sig iaf

Jag kör med ett oscilloskop;) så jag ser hur svägningarna rör sig å de var inte mycket du, men Bytte sonden idag å värdena blev bra tillslut smile får se vad besiktningen säger imorn men värdena såg riktigt fina och godkända ut, bare de vill sig imorn;)

alsunna
30 mars 2010 · 140 Inlägg

hahah jaoo då ska det nog vara mycket till innan det blir såpass segtXD gött det ordnat sig iaf:)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang