1858
Sök

Hur mycket ska kamremspännaren spännas? bmw 525a med m20b25

1 364 Inlägg
18 mars 2010
Trådstartare
ska på med ny kamrem nu problemet är bara att jag inte vet hur hårt ja ska spänna den andra bilar jag har bytt på innan har haft automatisk spännare med det har ju inte denna :S så hur vet jag hur hårt den ska spännas?

1 482 Inlägg
18 mars 2010
M20B25 har självspänd rem. dra runt motorn några varv så spänns den rätt. Om inte så har du fel på spännaren.

BLT Service
Theracords Music Label

...has left the building...
4 474 Inlägg
18 mars 2010
Gör så här: Dra runt motorn långsamt med känsla så remmen slackar in max vid rullen, rullen bör ligga an helt endast av fjädertrycket (spännrullens bultar skall vara löst dragna!). Är man lite ängslig kan man trycka rullen lätt mot rullen, dra åt bultarna & klart! En korrekt monterad rem vandrar ej, slår ej nån kåpa och viner inte...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

1 364 Inlägg
18 mars 2010
Trådstartare
Tack för svaren grabbar smile

Jag har tyvär inte den fjädern som sitter på spännaren var borta :S hm skumt... men kanske har fått det rätt endå smile

vred vevaxlen så att remen blev lös vid spännaren sen tryckte jag med en skruvmejsel på spännaren och drog åt bultarna, drog sedan runt motorn några varv medurs och kände på remmen känns rätt spänd och bra faktiskt!

kan även vrida den 90 grader åt sidan vilket verkar vara rätt?

Så tror ni att jag har gjort rätt? smile tacksam för svar!

Sök