1834
Sök

B230A hugger på tändningen?

Gammal och grinig
362 Inlägg
21 mars 2010
Trådstartare
Hej!

Efter några koppar kaffe, några svordommar, ett rembyte på snöslungan och en förstörd plastskyffel fick jag idag fram min kära bil från vinterdvala, och visst brummade hon igång med lite extra ström, men ett fel som har funnits sen jag skaffade bilen, och som jag idag faktist började tänka på, är att när den står på tomgång så hostar motorn var 20 sekund, som om hon inte tänder! Tändlinan är i princip ny, men felet består.

Det är på tomgång, och på motorvägskörning en längre sträcka, som den hostar förbi ett slag, motorn har rullat 13100 mil ungefär sen -85, helt omekad annat än service och tändsystems-upp-piffning (nya tändkablar, tändspole, hattar, stift, nyinställd tändning) i princip, så jag tycker att den borde vara ganska fräsh, men nu undrar jag vad det kan vara som gör att den "spikar" på det här sättet?

Tackar för svar!

(oseriösa svar så som "åk till skrot o rostig plåt AB och lämna in den" uppskattas inte)

21 761 Inlägg
21 mars 2010
Är även rotor och fördelarlock bytta?

Kolla upp förgasaren också, tex gummimembranet. Visserligen låter det som enbart tändningsfel, men det skadar inte att se över förgasaren. Hallgivaren vid fördelaren bör kikas på, kabeln kan ibland skavas sönder. smile

Gammal och grinig
362 Inlägg
21 mars 2010
Trådstartare
Okej, jag får kika helt enkelt smile

Sök