1689
Sök

Turbo helt slut

143 Inlägg
21 mars 2010
Trådstartare
#1
Misstänker att turbon i en S70 2.5t är helt slut.

Har hört att man kan lossa nått lock i turbon och känna ifall det glappar mycket.

Ngt speciellt man ska tänka på när man skall kontollera detta???
Mvh.


Körv
3 535 Inlägg
21 mars 2010
#2
Ryker det mycket? Och isåfall vilken färg på röken?

Truckdriving Man

143 Inlägg
21 mars 2010
Trådstartare
#3
Bilen känns sedan ett par veckor som att det inte ens sitter en turbo i den.

Men det laddar c:a 0,5 och förut gick ladda den ca: 0.8

Bilen rycker väll inte direkt

Rökfärgen har jag inte ens tänkt på?
Hur borde det se ut??


632 Inlägg
21 mars 2010
#4
fulle skrev:
Bilen känns sedan ett par veckor som att det inte ens sitter en turbo i den.

Men det laddar c:a 0,5 och förut gick ladda den ca: 0.8

Bilen rycker väll inte direkt

Rökfärgen har jag inte ens tänkt på?
Hur borde det se ut??

Då är det nog inte turbon. Jag skulle kolla efter sprickor i slangar istället eller kanske se över magnetventilen.

Mvh!

Kärlek växer inte på träd, den är gul och stavas T-5R :).

143 Inlägg
21 mars 2010
Trådstartare
#5
Fire-Fox skrev:
fulle skrev:
Bilen känns sedan ett par veckor som att det inte ens sitter en turbo i den.

Men det laddar c:a 0,5 och förut gick ladda den ca: 0.8

Bilen rycker väll inte direkt

Rökfärgen har jag inte ens tänkt på?
Hur borde det se ut??

Då är det nog inte turbon. Jag skulle kolla efter sprickor i slangar istället eller kanske se över magnetventilen.

Mvh!

Ok. Vart sitter magnetventilen och undersöker jag om den är ok/ inte ok??

ursäkta min okunskap tongue


1 585 Inlägg
21 mars 2010
#6
fulle skrev:
Fire-Fox skrev:
fulle skrev:
Bilen känns sedan ett par veckor som att det inte ens sitter en turbo i den.

Men det laddar c:a 0,5 och förut gick ladda den ca: 0.8

Bilen rycker väll inte direkt

Rökfärgen har jag inte ens tänkt på?
Hur borde det se ut??

Då är det nog inte turbon. Jag skulle kolla efter sprickor i slangar istället eller kanske se över magnetventilen.

Mvh!

Ok. Vart sitter magnetventilen och undersöker jag om den är ok/ inte ok??

ursäkta min okunskap tongue

Magnetventilen sitter på sidan om luftburken en liten svart plast sak som det går 3st slangar till och ett kontaktstycke. Testa att koppla ur kontaktstycket som går till magnetventilen och kör sen en runda, har du samma laddtryck då som du hade innan så är troligtvis magnetventilen kass eller så är det något annat som är fel:P Kanske sprickor i någon slang eller att wg fjädern är för slapp vilket är ganska vanligt.
Senast redigerat av Jolle87 (21 mars 2010)

143 Inlägg
22 mars 2010
Trådstartare
#7
Ok, har nu kollat det där med magnetventilen, när den kopplades ur gick bilen ännu sämre.
sp det kan då räknas bort som fel?

Kollade öven slangar, hittade ett par väldigt torra men inte direkt några spruckna!!

några mer ideér??


1 327 Inlägg
22 mars 2010
#8
Hade kontaktfel i APC boxen på en äldre saab turbo. Då var det bara grundladdtryck på 0.4 bar. Med lite kontaktspray så laddade den fullt igen. Vet inte om det finns något liknande på s70.


158 Inlägg
24 mars 2010
#9
Min magnetventil var pajj och han ladda 0,4 hela tiden. Även när jag bsr trimma den. De märks när man har sulan i mattan och bilen svajjar i laddet, specielt i högre hastigheter. Bytte ventilen som gick på 510 kr så ladda han 0,9 direkt.


Sök