3165
Sök

740 turbo 88 - svårstartad

8 Inlägg
22 mars 2010
Trådstartare
#1
Hejsan

skulle vilja ha lite hjälp med bilen.
Den är svårstartad när den är kall
man får nöta ett tag, sedan så går den igång å dör på än gång
när man sedan gjort så ett tag så går den väl igång men inte på alla cylindrar
å rör man gasen då så dör den,så man får vänta ett tag så kan man sedan använda bilen

tändelar som stift, kablar, rotor och fördelarlocket är bytt

tacksam för hjälp
// Kalle


Nismo
758 Inlägg
22 mars 2010
#2
Prova o byt lambdan smile

8 Inlägg
22 mars 2010
Trådstartare
#3
Kan det vara så enkelt tror du?

// Kalle


44 Inlägg
23 mars 2010
#4
Vad köpte du för tändstift ?


8 Inlägg
23 mars 2010
Trådstartare
#5
NGK BPR6E från autoexperten
det är dem som kommer upp när man skriver in regnr

//kallle
Senast redigerat av Nilsen89 (23 mars 2010)


151 Inlägg
23 mars 2010
#6
tja. Låter som att bränsle trycket  färsvinner när den stått ett tag. min var lika dan. bytte btr en för den höll inte tätt så trycket försvann efter den stått ett tag. så fick gno varje gång den var kall:P  Mvh


151 Inlägg
23 mars 2010
#7
Grundstrom skrev:
Prova o byt lambdan smile

Lambdan används inte fören motorn börjar bli varm.


Motherfucker
39 Inlägg
23 mars 2010
#8
Sitter en kallstartsventil i mitten av insuget som sprutar in extra bensin när motorn är kall, annars har du en motortemperatur givare som kan vara trasig, sitter på toppen under insuget, är den som är närmast torpedväggen smile

8 Inlägg
23 mars 2010
Trådstartare
#9
volvo740glt16v skrev:
tja. Låter som att bränsle trycket  färsvinner när den stått ett tag. min var lika dan. bytte btr en för den höll inte tätt så trycket försvann efter den stått ett tag. så fick gno varje gång den var kall:P  Mvh

ska man köpa en ställbar då elr köpa en orginal?
kan man köpa på en skrot?

//Kalle


8 Inlägg
23 mars 2010
Trådstartare
#10
Granat skrev:
Sitter en kallstartsventil i mitten av insuget som sprutar in extra bensin när motorn är kall, annars har du en motortemperatur givare som kan vara trasig, sitter på toppen under insuget, är den som är närmast torpedväggen smile

är det bara å dra ut den å kolla så de kommer soppa?
Hur vet ja om den givarn alltså, det är väl två under insuget och du menar den högra som är närmast torpedväggen?

//Kalle


Motherfucker
39 Inlägg
23 mars 2010
#11
Ta bort tändkabeln som går ifrån tändspolen, lossa kallstartsventilen och kör på startmotorn så ska det komma en ''konformad' stråle.
Tempgivaren ska du mäta motståndet i, kommer inte ihåg hur högt det ska vara riktigt men kanske står i någon 740 bok wink Olika motstånd beroende på temperatur så mät den inne i ett rum där du vet hur varmt det är smile

8 Inlägg
23 mars 2010
Trådstartare
#12
Granat skrev:
Ta bort tändkabeln som går ifrån tändspolen, lossa kallstartsventilen och kör på startmotorn så ska det komma en ''konformad' stråle.
Tempgivaren ska du mäta motståndet i, kommer inte ihåg hur högt det ska vara riktigt men kanske står i någon 740 bok wink Olika motstånd beroende på temperatur så mät den inne i ett rum där du vet hur varmt det är smile

Okej, får prova det imorgon smile
men det är den högra givarn under typ 3:e insugsröret?
// Kalle


8 Inlägg
28 mars 2010
Trådstartare
#13
Nu har jag kollat spridarn, det kommer inget ur den.
Men gjorde en tillfällig lösning så kopplade den till vipp brytare å då gick den igång när den var kall, fick trycka nån gång på gasen.
men stänger man av bilen så får man knappt igång fan igen, drog ja ur lmm så gick den igång

vad fan kan de då vara?

// Kalle


140 Inlägg
30 mars 2010
#14
hur gick den när du kopplade ur lmm då? dåligt/bra? förklara gärna

8 Inlägg
30 mars 2010
Trådstartare
#15
Den ligger runt 0,5 på varvmätaren så lite lågt, detta är på tomgång har inte kört utan den.
Låter som om den typ bara går på 3 cylindrar också
men så var det innan, när man försökte starta innan jag drog om kallstart spridarn till vippbrytarn

ska väl till läggas kanske också att, kablar som går till kallstart spridarn är klippta för att kunna sätta ditt vippbrytarn.

Men jag fattar ingenting alls just nu :s


44 Inlägg
30 mars 2010
#16
Kontrollera så Intercoolern inte har släppt i gavlarna. Kontrollera även backventilen till bromsservot (den lilla vita saken med en grov vaccumslang tillkopplat) så inte den har "blåst toppen" av sig. Brukar ge sig vid lite hård körning med lite hörge ladd.

Typiska standard fel på 740 turbosar när dom går dåligt med ok tändning och bränsle.

Det är värt att kolla upp iaf. Även om den går bra när den är varm.



Sök