1759
Sök

Volvo 940: Generatorn laddar dåligt?

629 Inlägg
23 mars 2010
Trådstartare
Hallå!
Då man inte direkt är någon expert på bil-el , så tänkte jag bara fråga er som kan bättre vad detta symptom är:

När bilen är avstängd och jag tar multimetern och mäter över polerna på batteriet får jag = 12 volt.
Nu till det som jag tror är illa: När bilen är igång laddar den 13.2 volt , är generatorn kass då?
För vad jag fattat ska den ladda 14 volt ungefär...

Bilen känns även orkeslös tycker jag, framför allt i starterna, och får den stå 1-2 veckor har batteriet laddat ur sig.
Ingen laddlampa eller dylik som säger att något är på tok dock...

Är det batteriet eller generatorn som är trasig? :S
Senast redigerat av Dagge88 (23 mars 2010)

Mröh

140 Inlägg
23 mars 2010
hmm 13.2 volt är nog lite klent ja, testa att skruva ut laddreläet och kola om kolena och släpringarna inne i generatorn är slitna. hmm jadu att bilen drar ur batteriet är ju inte bra men testa att plocka ur säkringarna och se om det blir samma sak, blir det ingen skillnad då så har du nog diodfel i generatorn som även kan förklara varför generatorn laddar så lite.

Pedal To The Metal
750 Inlägg
23 mars 2010
Batteriet är förmodligen kass om det inte står sej längre.  13.2 volt är klent med det klarar sej defenitivt på det.

Martin Karlsson -Plötsligt händer det

21 761 Inlägg
23 mars 2010
Först och främst ska batteriet laddas upp med en batteriladdare tills det blir fulladdat, sedan kan felsökningen börja. Kolla så att batterikablar och generatorkablar har bra kontakt och är fräscha, kika även hur kolen på laddregulatorn ser ut (som alsunna skrev).

Laddspänningen ska ligga på runt 14-14,4 V med motorn på tomgång och endast halvljuset påslaget, om allting fungerar korrekt. smile

Sök