Hm jag kör alltid med parkeringsljus på dagen har aldrig blivit stoppad plus att jag har kört det på natten med fan iförsig polisen vände för att det såg skumt ut antar väl att dom skulle se om bilen var stulen men det var det ej så dom vända sedan efter några min bilfärd
en gammal volvo har inte varselljus, den ända bilen jag kan komma på på rak är med varsel ljus är mercedes (stavning) det är parkering gamla volvos har... även vi nedsatt synfält (dimma kraftig snö/regn) får man antingen köra med halv eller dim, inte båda...
Volvo 240 har varselljus, Volvo 140 har inte det. Varselljuset i 240 sitter i samma lampa som parkeringsljuset, det är dubbla trådar i den lampan(21/5W). Det är också varselljusautomatik i 240 som tänds när man slår på tändningen, man får vrida på halvljuset manuellt på ljusknappen. Jag skrev också i tidigare inlägg att det gällde 240.
Har också för mig att man aldrig får kombinera dim+halvljus, även vid dålig sikt.
en gammal volvo har inte varselljus, den ända bilen jag kan komma på på rak är med varsel ljus är mercedes (stavning) det är parkering gamla volvos har... även vi nedsatt synfält (dimma kraftig snö/regn) får man antingen köra med halv eller dim, inte båda...
Volvo 240 har varselljus, Volvo 140 har inte det. Varselljuset i 240 sitter i samma lampa som parkeringsljuset, det är dubbla trådar i den lampan(21/5W). Det är också varselljusautomatik i 240 som tänds när man slår på tändningen, man får vrida på halvljuset manuellt på ljusknappen. Jag skrev också i tidigare inlägg att det gällde 240.
Har också för mig att man aldrig får kombinera dim+halvljus, även vid dålig sikt.
pratade med en bekant polis, man får ha dimljus+parkeringsljus så klart. Enligt honom får man även ha varselljus+dimljus men aldrig halv+dimljus om inte du kör på en sträcka där du inte riskerar att blända andra trafikanter , tex på natten.
pratade med en bekant polis, man får ha dimljus+parkeringsljus så klart. Enligt honom får man även ha varselljus+dimljus men aldrig halv+dimljus om inte du kör på en sträcka där du inte riskerar att blända andra trafikanter , tex på natten.
de stämmer ner till punkt 3: halv+dim får du ha vid kraftig t.ex dimma.
Då litar vi på dig var dock så jag menade, för vid kraftig dimma riskerar du inte att blända någon annan trafikant
Dimljus å parkeringsljus eller dimljus å varselljus e tillåtet på dagtid under ljusa förhållanden. (Varselljus= gamla volvos som t.ex. 240, 740 har små lampor längst ut å högst upp i lyktorna) Aldrig dimljus å halvljus ihop om det inte råder kraftig dimma ute (detta gäller både kväll å dag). Du får dock köra en bil me endast parkeringsljus på dagen. Hoppas att du har fått en bra förklaring.
Man får aldrig ha dimljus o halvljus ihop, inte ens när det är mörkt ute o dimmigt eller regnigt eller snöigt.. Då ska man ha halvljus, eller ifall man verkligen tycker att man ser bättre vid regn,snö eller dimma så är det tillåtet med dimljus+ parkeringsljus även vid mörker..
Men man får inte köra med bara parkeringsljuset tänt...
Parkering kan jag ha fel på.. men vad har du fått de ifrån att man inte få ha dim+halvljus vid dimma?? Parkering+dim vid mörker får du inte ha oavsett dimma eller inte.
Man får aldrig kombinera dimljus+halvljus inte ens vid mörker när man tycker att de skulle krävas, då gäller enbart halvljus, men tycker man att man ser bättre vid dimma,snöfall eller regn får man ha dimljus+parkering även vid mörker.
Då litar vi på dig var dock så jag menade, för vid kraftig dimma riskerar du inte att blända någon annan trafikant
Den punktern angående att inte blända andra, man får ha dimljuset+halvljuset när man bara använder helljus endast då får dimlju+halvlju användas samtidigt för då ska de inte finnas någon risk för bländning!!
dimljus och parkeringsljus, varselljuset får endast anvädas ensamt precis som halvljuset, har själv fått böter och tillsägning av polis om att dimljus varselljus ej är godkänt
När jag skrev upp, för drygt ett halvår sedan fick vi lära oss att halv+dim får aldrig användas. Dimljus får endast förekomma tillsammans med helljus eller parkeringsljus.
florerar denna tråd än.. tycker det borde finns miljoner svar,, så många trådar som funnits om detta.. och alla ger samma samma svar... halv+ dim = nope.. Dim + park = OK när det är ljust
Får man köra med dimljus och parkerings ljus på en saab 9-5 mod 06 och uppåt? Nån som har fått böter eller någon som har snackat med en polis? Mvh Henning
Får man köra med dimljus och parkerings ljus på en saab 9-5 mod 06 och uppåt? Nån som har fått böter eller någon som har snackat med en polis? Mvh Henning