Glödstift trasigt? hur kollar man?

Robban75
23 mars 2010 · 12 Inlägg

Som rubriken säger, finns det något ENKELT sett att kolla om glödstiften är dåliga?
Tacksam för svar och gärna en beskrivning, på hur man gör.

engolf
23 mars 2010 · 3 235 Inlägg

Skruva ur de och koppla 12 volt.
Annars kan du testa mäta motstånd med multimeter, inget motstånd=dåligt stift.

Robban75
23 mars 2010 · 12 Inlägg

Hur kopplar man multimetern, och ska bilen vara igång?
Finns inget annat sätt att kolla?

Senast redigerat av Robban75 (23 mars 2010)

Mack Forum- och sitemoderator
23 mars 2010 · 26 136 Inlägg

Byt till nya stift och kolla om problemen försvinner..?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Robban75
23 mars 2010 · 12 Inlägg

Jo det kan man ju göra, om man har gott om pengar och inte behöver bry sig om kostnader.
Vill inte kasta pengar i sjön så att säga.

vofloo
23 mars 2010 · 739 Inlägg

jadu ta bort dem gammla o kolla? hur dem ser ut?

volvoentusiasten
23 mars 2010 · 4 005 Inlägg

Om du tex vet att två tändstift fungerar bra så kan du byta plats med dem som inte fungerar. Det är väl billigast.

Annars brukar man dra ur tändstiften och lägga dem på tex grenrör eller likn och titta om du får gnista.

Finns även lite tändstiftguider med bilder på "vad säger tändstiftet dig" smile

steken_yeah
23 mars 2010 · 121 Inlägg

mm men nu var de ju GLÖDSTIFT det gällde...

Ja e inte trög...ja har bara otur när ja tänker:)
volvoentusiasten
23 mars 2010 · 4 005 Inlägg

steken_yeah skrev:
mm men nu var de ju GLÖDSTIFT det gällde...

hahahaha fail på mig. smile

engolf
23 mars 2010 · 3 235 Inlägg

Nej, motorn ska inte vara igång. Du lägger den svarta ledningen på multimetern på den delen som sitter i blocket, och den röda högst uppe på stiftet (där det får plus). Om det sitter en skena som  kopplar ihop alla stift måste du ta bort den först. Jag vet inte vilket motstånd det ska vara, men om du inte får någåt är det stiftet dåligt.
Håller med föregående: byt alla samtidigt, annars är risken stor att de du inte bytt lägger av kort efter.

Robban75
24 mars 2010 · 12 Inlägg

Ok, får ta och kolla glödstiften helt enkelt då, nu när man vet hur.

alpmicke
8 november 2010 · 4 Inlägg

O ohm är kortis,strax över noll vet ej exakt,man får köpa ett nytt och kolla

BMW 525 D (2002)
Mr_B
8 november 2010 · 330 Inlägg

Mätte mina i dag, fick 1.0-1.1 med multimetern ställd på 200 ohm. Eftersom alla 5 gav mer eller mindre samma värde förutsatte jag att de var ok. (Eftersom jag är så lyckligt förunnad att jag har en service handbok, kan jag tilllägga att 0.75-1.5ohm är rätt vid "drivstemperatur".)
Tyvärr, eftersom skiten fortfarande inte startar.

Om det gjorde dig klokare så grattis. Själv har jag ingen aning om vad det betyder. Mitt test, och mina värden gäller en C250D-99.
B!

Senast redigerat av Mr_B (8 november 2010)

PMPerformance
8 november 2010 · 2 266 Inlägg

hur lätt kan du skruva ur dom? för då kan du kolla om funkar direkt på batteriet dom blir röda jävligt fort längst ut på toppen.
är de inte de så får du mäta om du har 12 volt ut till glödstift skenan för då kan de vara glödreälet som gett upp

svetsdiff !!!
alpmicke
10 november 2010 · 4 Inlägg

0,7 ohm ska det vara,bytte mina i dag,satt bökit till enl meken

BMW 525 D (2002)
Mr_B
15 november 2010 · 330 Inlägg

Hoppas det var slutet på dina bekymmer. Mina har knappt börjat än, tror jag. Värdena på mina glödstift är inom värdena för vad som är rätt enligt service handboken, och där gav jag upp. Mekanikern får ta över, och han har inte tid före i morgon. Det är då en vecka utan bil. Tur man är sjukpensionär, det hade ju varit ett problem att ta sig tio mil till jobbet eller så...
B!

pelpet
4 juli 2016 · 94 Inlägg

Lite trådlyft här.

Jag misstänker att ett eller flera av glödstiften på min Citroen C5 HDi 2.2 är kass. Problemen jag upplever är att bilen är väldigt trögstartad vid kyla. Är det -15 så är det knappt att den går igång trots nytt batteri. Har dieselvärmaren gått går det bättre, men nu har brännkammaren dött också. Tur att det är sommar.

p1351
I Lexia står det "Permanent fel: Krets förvärmningsrelä Relä med matning och tändstift som aldrig får matning"

Alltså verkar jag ha problem med antingen glödstiften eller glödreläet. Eller i värsta fall båda.
Glödstiften sitter illa till så det är tyvärr inte bara att skruva ur dem och kolla. Det är flera timmars jobb och EGR-rör och en massa bös som måste demonteras.

Var sitter glödreläet och är det enkelt att byta? Kan man kolla om det är glödreläet som är trasigt? Ett nytt verkar billigare än glödstift. Min förhoppning är att det är glödrelät som är dåligt, och att det är enkelt att byta.

Finns det något kontaktstycke närmare batteriet där man kan mäta av glödstiften istället för att mäta på själva stiften?

Tips och råd önskas.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang