Problem med Golf 1,8 CL -94! Topplockspackning bytt. Ventilhaveri?

Jimsalabim Reservdelsman
27 mars 2010 · 61 Inlägg

Det började med att motorn värmenöp i vintras. Efter det så gick motorn som den ska men det kom ingen värme i bilen och den kokade snabbt.
Så vi tog beslutet att lyfta på toppen. En bekant till mig har spricktestat toppen och planat den och det var som vi misstänkte att toppen blivit lite sned.
Ny topplockspackning och nya bultar. Allt monterat, bytt olja och i med ny kylarvätska.
Kamdrevet stod i rätt läge (OT-pilen) och dags för start... utan en tanke på hur vevaxeln står :-(
Motorn startade och gick jättebra....i en minut ungefär... sen ändrade den läge och verkade bara gå på 3cylindrar och så la den av. Provade starta igen och den går riktigt dåligt.
Ringde till en vän som frågade hur vevaxeln står gentemot kamdrevet... (DAMN!!!)
Så jag satte dessa rätt och provade att starta. Den går men bara väldigt dåligt på tomgång. Gasar man så lägger den av. Så min kompis tog hit en komp-testare och den visade (från vänster till höger) 12kg, 12kg, 9kg, 12kg. Något knas med nummer tre alltså. Ventil krökt??
Dela gärna med er om era idéer!

BMW 325d (2007)
jonas 740
27 mars 2010 · 429 Inlägg

Är en ventil krökt så har man ingen kompresion alls som den ventilen inte kan ligga helt plant när den är stängd.
Så felet ligger nog någon annan stans. Kollat efter om den drar tjuvluft? kopplat in allt där allt ska vara?
Annars så fär man testa koppla bort lambdasond, tempgivare osv. och se hur bilen reagerar.

Volvo 940 T5 "S90 Refinement" (1991)
Jimsalabim Reservdelsman
27 mars 2010 · 61 Inlägg

Ok. Ventiltätningar då annars? Kan dom ställa till det?
Ska kolla om det drar tjuvluft någonstans...

BMW 325d (2007)
uhlin
27 mars 2010 · 2 834 Inlägg

jonas 740 skrev:
Är en ventil krökt så har man ingen kompresion alls som den ventilen inte kan ligga helt plant när den är stängd.
Så felet ligger nog någon annan stans. Kollat efter om den drar tjuvluft? kopplat in allt där allt ska vara?
Annars så fär man testa koppla bort lambdasond, tempgivare osv. och se hur bilen reagerar.

Kan va en ventil, den behöver ju inte va helt krökt, bara det att den inte är riktigt tät.
Ventiltätningar har inget med detta att göra, likaså lambdasond, tempgivare inverkar inte på kompet.

Jag skulle göra ett nytt kompprov på den cyl som ligger lägre i kompet, ha i en skvätt olja i tändstifthålet och gör om kompprovet, stiger kompet då så är det kolvringar som är kass då den nöp för dig.

Annars tror jag mest på en ventil faktiskt

dawwe ...has left the building...
27 mars 2010 · 4 474 Inlägg

Låter ju skumt att den gick bra i ca 1 min för att sedan kröka en ventil, tror inte riktigt på det, rimligtvis borde ventilen ha krökts med en gång. En annan sak är att VW 1.8 -94 KAN vara en sk "non interference engine eller som tyskarna kallar det "freiläufer") vilket betyder att ventiler o kolvar kan inte "krocka" oavsett hur tokit man ställt kam resp vev. För att vara säker på om din bil har en sådan motor så googla på motorkoden, VW motorkoder brukar vara 2-3 bokstäver, tex RP (en sk "freiläufer", 1.8 som), ABS, ADY osv...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Jimsalabim Reservdelsman
29 mars 2010 · 61 Inlägg

uhlin skrev:

jonas 740 skrev:
Är en ventil krökt så har man ingen kompresion alls som den ventilen inte kan ligga helt plant när den är stängd.
Så felet ligger nog någon annan stans. Kollat efter om den drar tjuvluft? kopplat in allt där allt ska vara?
Annars så fär man testa koppla bort lambdasond, tempgivare osv. och se hur bilen reagerar.

Kan va en ventil, den behöver ju inte va helt krökt, bara det att den inte är riktigt tät.
Ventiltätningar har inget med detta att göra, likaså lambdasond, tempgivare inverkar inte på kompet.

Jag skulle göra ett nytt kompprov på den cyl som ligger lägre i kompet, ha i en skvätt olja i tändstifthålet och gör om kompprovet, stiger kompet då så är det kolvringar som är kass då den nöp för dig.

Annars tror jag mest på en ventil faktiskt

Bilen gick ju iofs bra efter att den värmenöp. Innan jag plockade av topplocket alltså. Problemet var ju att den kokade.
Ska låna hem en komp-mätare igen och göra nytt komp-prov.

BMW 325d (2007)
Jimsalabim Reservdelsman
29 mars 2010 · 61 Inlägg

dawwe skrev:
Låter ju skumt att den gick bra i ca 1 min för att sedan kröka en ventil, tror inte riktigt på det, rimligtvis borde ventilen ha krökts med en gång. En annan sak är att VW 1.8 -94 KAN vara en sk "non interference engine eller som tyskarna kallar det "freiläufer") vilket betyder att ventiler o kolvar kan inte "krocka" oavsett hur tokit man ställt kam resp vev. För att vara säker på om din bil har en sådan motor så googla på motorkoden, VW motorkoder brukar vara 2-3 bokstäver, tex RP (en sk "freiläufer", 1.8 som), ABS, ADY osv...

Ska kolla över motorkoden. Jag har hört något liknande jag med ang. det här att ventilerna ej kan krocka.
Hoppas det är något annat än en ventil då.

BMW 325d (2007)
kolvas
29 mars 2010 · 4 001 Inlägg

om jag inte minns helt fel så ska ventilerna klara sig på dom motorerna men det kan ju vara nåt mer som fått stryk eftersom den värmenöp, hur såg cylinderloppen ut? längsgående repor är inte speciellt bra...
Har du kollat stift, tändkablar osv?

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Jimsalabim Reservdelsman
29 mars 2010 · 61 Inlägg

kolvas skrev:
om jag inte minns helt fel så ska ventilerna klara sig på dom motorerna men det kan ju vara nåt mer som fått stryk eftersom den värmenöp, hur såg cylinderloppen ut? längsgående repor är inte speciellt bra...
Har du kollat stift, tändkablar osv?

Cylinderloppen såg riktigt bra ut. Inga längsgående repor.
Och som sagt så gick bilen jättebra innan jag rev motorn... så jag tror inte att själva "nypet" gjort någon skada...

BMW 325d (2007)
Jimsalabim Reservdelsman
30 mars 2010 · 61 Inlägg

Har ny bytt tändstift och ingen skillnad blev det. Motorn startar och går på 3cylindrar och är det möjligt att det kommer kylvätska ur avgasröret?? Har jag blåst topplockspackningen igen??

BMW 325d (2007)
kolvas
30 mars 2010 · 4 001 Inlägg

Jimsalabim skrev:
Har ny bytt tändstift och ingen skillnad blev det. Motorn startar och går på 3cylindrar och är det möjligt att det kommer kylvätska ur avgasröret?? Har jag blåst topplockspackningen igen??

visst kan det vara så, har du kollat upp så inte blocket är skadat/sjunkt/vridet efter värmenypningen??

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Jimsalabim Reservdelsman
30 mars 2010 · 61 Inlägg

kolvas skrev:

Jimsalabim skrev:
Har ny bytt tändstift och ingen skillnad blev det. Motorn startar och går på 3cylindrar och är det möjligt att det kommer kylvätska ur avgasröret?? Har jag blåst topplockspackningen igen??

visst kan det vara så, har du kollat upp så inte blocket är skadat/sjunkt/vridet efter värmenypningen??

Kan blocket oxå ta stryk av att motorn värmenypit? Det har jag inte kollat då jag bara trodde att toppen kunde ta stryk och eventuellt kolvringarna...

BMW 325d (2007)
jonas 740
31 mars 2010 · 429 Inlägg

uhlin skrev:

jonas 740 skrev:
Är en ventil krökt så har man ingen kompresion alls som den ventilen inte kan ligga helt plant när den är stängd.
Så felet ligger nog någon annan stans. Kollat efter om den drar tjuvluft? kopplat in allt där allt ska vara?
Annars så fär man testa koppla bort lambdasond, tempgivare osv. och se hur bilen reagerar.

Kan va en ventil, den behöver ju inte va helt krökt, bara det att den inte är riktigt tät.
Ventiltätningar har inget med detta att göra, likaså lambdasond, tempgivare inverkar inte på kompet.

Jag skulle göra ett nytt kompprov på den cyl som ligger lägre i kompet, ha i en skvätt olja i tändstifthålet och gör om kompprovet, stiger kompet då så är det kolvringar som är kass då den nöp för dig.

Annars tror jag mest på en ventil faktiskt

Tror nog jag vet vad som påvärkar kompretionen som jag jobbar som bilmekaniker...
På 9kg tryck så skulle den gå på den cylindern! Kvittar om den har lägra komp än de andra.
Men beror lite på hur lång tid han fick dra runt med startmotorn innan den kom upp i 9kg

Till trådskaparen:
Ta reda på vilken cylinder den inte går på, ryck en tändkabel i taget och då märker du vilken den inte reagerar på.
Sen kollar du om det kommer gnista (vilket det borde som du har rotor/fördelarlock)
Spruta in startgas när bilen går, går den då på alla så har du en kass spridare.

Volvo 940 T5 "S90 Refinement" (1991)
Jimsalabim Reservdelsman
31 mars 2010 · 61 Inlägg

jonas 740 skrev:

uhlin skrev:

jonas 740 skrev:
Är en ventil krökt så har man ingen kompresion alls som den ventilen inte kan ligga helt plant när den är stängd.
Så felet ligger nog någon annan stans. Kollat efter om den drar tjuvluft? kopplat in allt där allt ska vara?
Annars så fär man testa koppla bort lambdasond, tempgivare osv. och se hur bilen reagerar.

Kan va en ventil, den behöver ju inte va helt krökt, bara det att den inte är riktigt tät.
Ventiltätningar har inget med detta att göra, likaså lambdasond, tempgivare inverkar inte på kompet.

Jag skulle göra ett nytt kompprov på den cyl som ligger lägre i kompet, ha i en skvätt olja i tändstifthålet och gör om kompprovet, stiger kompet då så är det kolvringar som är kass då den nöp för dig.

Annars tror jag mest på en ventil faktiskt

Tror nog jag vet vad som påvärkar kompretionen som jag jobbar som bilmekaniker...
På 9kg tryck så skulle den gå på den cylindern! Kvittar om den har lägra komp än de andra.
Men beror lite på hur lång tid han fick dra runt med startmotorn innan den kom upp i 9kg

Till trådskaparen:
Ta reda på vilken cylinder den inte går på, ryck en tändkabel i taget och då märker du vilken den inte reagerar på.
Sen kollar du om det kommer gnista (vilket det borde som du har rotor/fördelarlock)
Spruta in startgas när bilen går, går den då på alla så har du en kass spridare.

Får hjälp av en polare som är bilmekaniker. Han har kompmätare så vi ska kolla en gång till.
På den här motorn sitter det en förgasare eller vad man ska kalla det... :-P

BMW 325d (2007)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang