6299
Sök

Saab 9-3 -99 Kylarvatten försvinner...

Snäll pöjk
703 Inlägg
29 mars 2010
Trådstartare
#1
Hej!
Råkade ut för ett problem häromdagen då Sid-displayen varnade för att kylarvattnet var slut. Jag körde då i ca 1 mil för att komma fram dit jag var påväg. Jag tänkte att detta inte va speciellt konstigt då det alltid gått åt lite kylarvatten och att jag trott någon slang läckt. Detta för att det alltid är blött på motorn (ungefär vid grenröret).

När jag stannade bilen stod fläkten på högvarv, vilket den aldrig gjort tidigare. Jag öppnade huven och allt kylarvatten var borta. Det va till och med tomt i slangarna vilket man kunde känna på de grövre. Motorn va varm som fan och bilen rökte en del. Jag kollade oljestickan och konstaterade att det inte bara kunde vara olja i motorn, isåfall jävligt tunn. Däremot var det svart färg på den men konsistens som vatten.

Jag har förhoppningar om att problemet inte är toppen vilket det troligast är...

För ett tag sedan hällde jag i någon tätning i kylarvätskebehållaren för att göra kanalerna täta eftersom jag visste att det någonstans läckte då det varit blött konstant vid grenrören(typ). Det som jag hälde i (vad fan det heter) var som vatten och jag tänkte inte mer på det.. Men allt nästan runnit ner i behållaren rann det ner stora klumpar, som gegga. Jag slutade givetvis hälla ner mer på en gång. Men dum som man är tömde man inte skiten utan har kört med detta.

Det kan inte vara så att detta kanske har täppt till i kylarsystemet och lett till att packningen har gett sig?

Jag kan också tillägga att bilen nu i vintras blivit något svårstartad även då den är varm, inte detsamma som tidigare.

Vad tror ni att felet kan vara och varför?

mvh

Ack vet jag förgasarmotorer!

5 198 Inlägg
29 mars 2010
#2
usch.. nå klet ska aldrig tömma i nån bil det kan sätta igen hål som INTE ska sättas igen.. troligtvis så har du en blåst topplockspackning.. åk till en verkstad be dom ta kompprov och avgastesta i expansionskärlet.

Snäll pöjk
703 Inlägg
29 mars 2010
Trådstartare
#3
Kan det så kallade "kletet" vara felet till att packningen gått?

Ack vet jag förgasarmotorer!

Japan Quality
670 Inlägg
29 mars 2010
#4
Tempmätaren bör ju ha skjutit i höjden om det är dåligt med vatten/glykol i kylaren. Hur ny/gammal är kylaren?

P.Sköld
Honda il potere dei sogni

5 198 Inlägg
29 mars 2010
#5
det är väl bara en lampa som indikerar om det blir för lite vatten eller om den blir för het väl ?

5 198 Inlägg
29 mars 2010
#6
finns flera orsaker till att packningen går.

Snäll pöjk
703 Inlägg
29 mars 2010
Trådstartare
#7
Tempen låg på medel under hela körningen. Det kom en varningstext med displayen.. Tyvärr så fungerar inte min sid-display (döda pixlar). Jag körde inte direkt våldsamt heller. Kom upp i ca 140 vid en omkörning annars 100 hela vägen.

Dock vet jag inte hur ny/gammal kylaren är.. Köpte den i höstas så har inte haft bilen i ett år ännu.

Ack vet jag förgasarmotorer!

Japan Quality
670 Inlägg
29 mars 2010
#8
Fläkten går på högvarv för att motorn är på väg att börja koka. Men åk o gör ett kompprov som föreslås här ovan.

P.Sköld
Honda il potere dei sogni

Snäll pöjk
703 Inlägg
29 mars 2010
Trådstartare
#9
Har varit ute och skruvat lite nu. Monterade bort alla slangar ifrån motorn för att se om någon var sönder innan jag tar bilen till verkstaden. Mycket riktigt är det en slang som har gett sig. Troligtvis har inget vatten kommit in i motoroljan heller då jag använt mig av mycket tunn olja tidigare vilket jag kom på efteråt. Jämförde oljan på stickan och oljan som var kvar i dunken, konsistensen var sig lik.

Imon blir det till att inhandla ett slangpaket och montera en ny så att man kan ta sig till Elmia iår med bilen smile

Tack alla!

Ack vet jag förgasarmotorer!

26 Inlägg
29 mars 2010
#10
Det var ju gött att du hittade felet, så slapp du betala dyra kostnader smile


Snäll pöjk
703 Inlägg
30 mars 2010
Trådstartare
#11
Bytt all kylarslangar ikväll. Om någon undrar går det i ca 4 liter i kylsystemet tongue
Problem som uppkom också då kylarvattnet försvann var att luftkonditioneringen inte fungerade, blåste bara kalluft inne i bilen. Detta troligtvis eftersom det var den slangen som går in i torpedväggen som var sprucken.

Bilen går som den ska nu i alla fall smile

Bästa råd från mig: Checka igenom alla slangar (om man har förutsättningar till detta) innan man lämnar in till verkstad för provtryckning, det bästa är att montera bort alla, då ser man bättre smile

Ack vet jag förgasarmotorer!


Sök