6217
Sök

Lager gnissel 855t5? generator..

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
30 mars 2010
Trådstartare
hejsan, efter att jag tagit fram bilen efter vintern så är det nånting som gnisslar, typ nå lagerljud och det kommer från antingen generatorn eller från spännaren till generator remmen.. något som brukar bli dåligt?
sen frågan, jag bytte servon förra året och det är ju lite bökigt, kommer man åt att byta generatorn utan att ta bort servo pumpen?  underlättar ju en aning det..
och om det är spännaren, sitter det vanligt standard lager i den eller hur är det?

tackar för svar. Mvh Daniel

446 Inlägg
30 mars 2010
släpp på remmen och snurra på hjul och generator, så hör du var du ska åtgärda. visar det sig vara generatorn så kan du riva den och byta lager i den- standardlager som finns överallt... 6303 och 6202 om jag inte minns fel (riv och kolla), men passa på att renovera riktigt om du vill att den ska håla lika länge till.

lossa servopumpen om du behöver bort med generatorn, du behöver inte lossa några anslutningar utan bara flytta den åt sidan lite. klart på en halvtimme wink

att byta lager i spänn eller löprulle brukar sällan gå. lagret kärvar oftast fast och remskivan går sönder när man pressar.. men å andra sidan så är det ju värt ett försök om man vill snåla in lite! standardlager: japp, ofta 6201 där..

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
30 mars 2010
Trådstartare
läste även att det kan vara ac;n, den är bortkopplad då jag har bytt intercooler.. och om det är den så kan man väl köpa en ny rem från en bil utan ac, fast då är frågan om det är samma fäste på en bil med ac och utan? alltså aluminium fästet som allt sitter i?

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
30 mars 2010
Har åkt runt med ett jäkla oljud från generatorn i knappt ett halvår och uppskattningsvis 1000mil nu (folk har NÄSTAN trott det suttit kompressor pån tongue) Första gången jag rev ned remmen för att känna på generatorn så var det knappt kännbart så riv ned och se över den ändå.

Rock'n Roll

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
31 mars 2010
Trådstartare
okej då ska jag kolla det, men enklast är väl egenliten å köpa en beg på skroten? dvs om jag inte har tid just nu att byta lager själv?

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
31 mars 2010
Trådstartare
det var ac:n som lät iaf. köpte en ny rem för utan ac på volvo för 220:- och satte dit den så vart det tyst, skönt för trodde det var generatorn jag men ikke.. smile

Sök