Märkligt problem, bilen startar men går skit. Volvo 740-88A

Alle86 YEAH!!!
31 mars 2010 · 559 Inlägg

Tjena, har läst i alla möjliga trådar och trixat hit å dit men lutar mer att ge upp så detta är sista chansen innan fanskapet säljs i delar.. (läs hela texten innan du skriver)

det jag gjort me bilen,
bytt till en exakt likadan motor men gått hälften så långt. 15000 från 32000mil
alla tillhörigheten från nya motorn sitter kvar, såsom givare i toppen och blocket.
motorn har fungerat utmärkt innan den sattes i min bil, även den äldre motorn fungerade som den skulle.

efter bytet har ett lustigt problem uppstått har inte hittat lösningen ännu, detta har jag bytt/provat
tändstift, tändkablar, tändspole, fördelare med lock samt rotor
båda bränslepumparna fungerar, spridare (provat 3 uppsättningar inkl BTR) utan resultat
spridar relä har jag även kollat
LMM har jag provat med 4 olika som fungerar så det är inte den. likaså lambdan då den är ny
toppen är genomkollad utan spår av fel, ny topp packning efter kontrollen
alla slangar är täta, vid motorbytet byttes även vattenpump/olja/filter

problemet, lite svårstartad men efter ca 5 sekunder så startar den och går som den ska, TILLS jag rör gasen, då vill den tvär dö, kan få upp den på 2500rpm typ, trycker lite till så smattrar den å går neråt, råkar den dö å väntar i 3 sek så går motorn runt ett halvt varv å startar å går på tomgången som den ska, tills ja gasar igen å den går skit..

provade med bränslerelä och det gamla spjällhuset jag hade på¨förra motorn idag.. samma fel endå.


Finns de ngn klokare än mej så spamma med ideer om va det kan vara!!

mvh!

V o L v o
XeptiQ Whatever :)
31 mars 2010 · 1 652 Inlägg

Finns de ingen diagnostik urtag?

Men när du ändå hade av toppen, justerade du in ventilerna igen? fick du kamaxel rätt? likaså med vevaxlen?

låter som att den går TOK för fett.

Senast redigerat av XeptiQ (31 mars 2010)

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
Alle86 YEAH!!!
31 mars 2010 · 559 Inlägg

nej den har inte ett sådant uttag då detta är en 88A, uttaget kom 88B-89 och framåt.


aldrig hört att man ska behöva justera in dom igen efter man har bytt kamaxel, har inte behövt göra de innan, den är nollad enligt de markeringar de ska vara så det är mer än dubbelkollat, japp den går alldeles för fett, stiften är kolsvarta, måste va nått skitenkelt fel jag missat..

Senast redigerat av Alle86 (31 mars 2010)

V o L v o
Tinjection Stabil som fan
31 mars 2010 · 304 Inlägg

Jag har inte sjyssterat några ventiler när jag byttkamaxel, å min bil går naajs smile

VW_67
31 mars 2010 · 446 Inlägg

klart ventiler ska justeras om kamaxeln byts tongue

har motorerna samma motorstyrsystem? annars kan det ju vara så att du har fel styrenhet till den nya motorn.

aF
31 mars 2010 · 357 Inlägg

Du ska ta givarna från gamla motorn om du har kvar gamla styrsystemet.

XeptiQ Whatever :)
31 mars 2010 · 1 652 Inlägg

Alle86 skrev:
nej den har inte ett sådant uttag då detta är en 88A, uttaget kom 88B-89 och framåt.


aldrig hört att man ska behöva justera in dom igen efter man har bytt kamaxel, har inte behövt göra de innan, den är nollad enligt de markeringar de ska vara så det är mer än dubbelkollat, japp den går alldeles för fett, stiften är kolsvarta, måste va nått skitenkelt fel jag missat..

haha om du inte har ställt in dem efter kam lyftet så kan du ha ett problem bara där. i regel ska man alltid justera in dem igen, men men din motor big_smile

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
turboforssen Telge Drifting Team
31 mars 2010 · 5 398 Inlägg

XeptiQ skrev:

Alle86 skrev:
nej den har inte ett sådant uttag då detta är en 88A, uttaget kom 88B-89 och framåt.


aldrig hört att man ska behöva justera in dom igen efter man har bytt kamaxel, har inte behövt göra de innan, den är nollad enligt de markeringar de ska vara så det är mer än dubbelkollat, japp den går alldeles för fett, stiften är kolsvarta, måste va nått skitenkelt fel jag missat..

haha om du inte har ställt in dem efter kam lyftet så kan du ha ett problem bara där. i regel ska man alltid justera in dem igen, men men din motor big_smile

om man bara byter mellan original kammar så behövs det inge ventiljustering
visst det är inge fel att göra men det ska inte va orsaken till problemet

därimot kan det va så att du fått kamremmen lite fel å då kan den gå på tomgången men bli orklös vid gas

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
Alle86 YEAH!!!
31 mars 2010 · 559 Inlägg

hur ställer man in ventiler då? nån "hur man gör "tråd?

kamremmen har jag kollat flera gånger å den står som den ska enligt makeringar.
märkte en kul sak idag när ja fick den att gå på tomgång va att jag tryckte åt vakumslangen till BTRen å då kunde ja varva lite mer utan att de smattrade å hade sig, så ja satte spännband å drog åt, tog en runda å kunde inte varva ut redigt, den typ hackade framåt å orkar inte vid full pedal

V o L v o
Accelsson
2 april 2010 · 240 Inlägg

Jag kan ju flika in att Volvo antagligen gjorde så man kunde justera ventilerna bara för att någon kanske skulle trimma och byta kamaxel om 20 år..

Tror ni att alla original kamaxlar är EXAKT lika dana så skulle ni nog behöva se över verklighetsuppfattningen lite grand..

Street Knight
BMW 320d (2011)
snurbo_diesel Egen företagare
2 april 2010 · 864 Inlägg

Det är antagligen tempgivaren som styr insprutet som är kass, var ute för exakt samma grej under veckan, eller rättare sagt en kompis som var ute för detta.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se
Alle86 YEAH!!!
5 april 2010 · 559 Inlägg

okaj, aja byter till M-kam imon, kvarstår felet lär de va den givaren för det är den enda prylen jag inte provat att byta, wish me luck!

V o L v o
Sharky
5 april 2010 · 10 287 Inlägg

Volvos kammar till 8V rödblock är i alla fall så pass exakta att man mycket sällan behöver justera spelet.
/Göran



Accelsson skrev:
Tror ni att alla original kamaxlar är EXAKT lika dana så skulle ni nog behöva se över verklighetsuppfattningen lite grand..

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
E-30
5 april 2010 · 1 050 Inlägg

Kompisen hade ett liknande fel efter ett motorbyte, han höll på o felsökte i två månader. Sedan av en händelse så satte han dit styrboxen från donatorbilen och vipps så fungerade allt perfekt.

Alla sätt är bra...utom de dåliga.
BMW E90 LCI 330ix. "E90" (2009)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang