3574
Sök

Hall-elementet pajar flera gånger på min gamla Passat

150 Inlägg
5 juni 2006
Trådstartare
Vet inte om detta är rätt forum för gamla VW passater, men jag testar...

Jag har en gammal Passat från 1983. En bra bruksbil som sällan har gått sönder. Men, för ett tag sen dog bilen när jag  höll på att starta den, dvs körde startmotorn. Den tände till och var sedan stendöd. Efter diverse felsökning kom jag på att det var hall-elementet, dvs den lilla mojängen som ersätter brytarspetsar på bilar med brytarlös tändning. Jag bytte hall-grunka, ställde tändningen och allt funkade som det skulle. Men efter ca 100 km körning dog bilen igen, på exakt samma sätt. Någon som har en aning om vad felet kan ligga? Eftersom det hänt 2 ggr på kort tid så borde det vara något annat som spökar.

/B

Mekar på en Mondeo TDCi -06 och en gammal Ducato husbil från 1999.

21 761 Inlägg
5 juni 2006
Jag tror att det måste röra sig om kortslutning någonstans. Kolla alla strömkablar som har med tändningen att göra, vad jag vet så ska det normalt sett inte hända sådana saker. Det enda man ska behöva byta på dessa system är rotor och fördelarlock, hallgivaren ska hålla länge.

150 Inlägg
5 juni 2006
Trådstartare
Hå hå ja ja. Värsta sortens fel. Elfel som visar sig ibland och kostar 400:- (plus att man måste bli bogserad) när dom visar sig. Och sladdarna går in under instrumentbrädan, in och ut i diverse krympslangs-konstalationer. Urk! Föredrar fastrostade avgassystem eller t.o.m att byta koppling.

21 761 Inlägg
5 juni 2006
Lägg märke till att jag skrev "tror". Har själv aldrig råkat ut för något sådant men tycker ändå att det lutar åt det hållet.

150 Inlägg
6 juni 2006
Trådstartare
Jo, men jag tror också. Det är det enda jag kan komma på, men jag ville bara se om någon annan haft samma problem och hittat det. Hittar jag inte någon trasig sladd får jag väl byta hela tändsystemet på en gång: styrdosa, tändkablar, lock, spole. Det var så skönt med brytarspetsar och konding på gamla bilen....

21 761 Inlägg
6 juni 2006
Ja, med brytarspetsar så ser man vad som händer iaf.

150 Inlägg
5 juli 2006
Trådstartare
Ping

Någon som har idé om vad felet kan vara? Varför pajar hallgivare egentligen? Är det spolen? Urk!

Sök