Oljud ifrån motorn och sedan slutade servostyrningen fungera

the_eagle
3 april 2010 · 167 Inlägg

Hej!

Idag fick jag ett oljud ifrån motorn och sedan slutade servostyrningen fungera, när man satt i bilen lät det mer som om bilen "kokade", när jag öppnade motorhuven tyckte jag ljudet lät mer som ett "rasslande" men inte hela tiden, lät som det kom ifrån själva motorblocket. När jag sedan startade bilen igen så har servostyrningen slutat fungera, allt annat fungerar. Någon som vet vad det kan vara?
Frågan gäller bilen nedan.

Senast redigerat av the_eagle (3 april 2010)

Bmw 325iT 2006
Aero- Must be the Ganja
3 april 2010 · 68 Inlägg

låter nästan som drivremmen. lyser det någon varningslampa i instrumenteringen?

the_eagle
3 april 2010 · 167 Inlägg

nej, det är inte inte, har nyss bytt den. Då lyste även varningslampan för laddning, det gör den inte nu.

Bmw 325iT 2006
Jimpiz
3 april 2010 · 845 Inlägg

the_eagle skrev:
nej, det är inte inte, har nyss bytt den. Då lyste även varningslampan för laddning, det gör den inte nu.

Har inte du multirem på den? Om den gått av så borde ju laddlampan lysa, så om den laddar och allt så borde det inte vara den som är boven. har du kollat så du har olja i behållaren?

Saab 9-3SS (2008)
Aero- Must be the Ganja
3 april 2010 · 68 Inlägg

pumpen kanske skar då.. kolla så remmen sitter på ordentligt med mera. ta av drivremmen och känn på servopumpen..

the_eagle
3 april 2010 · 167 Inlägg

Nej, remmen sitter som den ska. Är inte så händig att jag vill lossa på remmen.
Men det måste väl vara servopumpen som skar ihop? Det var ett rasslande, var först rädd att motorn skulle skära ihop, det lät så.
Är det någon fara att köra med bilen?
Vad kan det kosta att byta servopump?

Bmw 325iT 2006
Aero- Must be the Ganja
3 april 2010 · 68 Inlägg

jag skulle inte kört med bilen, då kanske du får byta rem igen. jadu vad kostar det.. gör du det själv kan du säkert komma undan med under 1000kr (köp pump på skroten då)

baloo83
3 april 2010 · 211 Inlägg

kan du snurra på pumpen/remmen?

Fiat 500 (2010)
the_eagle
3 april 2010 · 167 Inlägg

Jag har inte snurrat på remmen för hand, men den snurrar utan problem när motorn är i gång.
Var tvungen att köra hem 8 mil med trasig servopump, remmen luktade inte brännt i alla fall och kändes inte direkt varm heller.
Vilken av hjulen är servon? Ska pröva att snurra på det imorgon.

Bmw 325iT 2006
BilJeJe
3 april 2013 · 5 Inlägg

Jag återupplivar tråden då jag under gårdagen råkade ut för exakt samma sak. Skulle köra ut från en parkeringslucka och rattade fullt åt vänster varpå det brakade till under huven. Jag stängde av bilen kvickt och när jag startade motorn igen så fungerade inte servostyrningen längre. Sedan upplevde jag oregelbundna missljud likt dem TS beskriver - rasslande/skrapande ljud - vilka för tankarna till kamrem- och motorhaveri. Vad som hör till är att ljudet kvarstår 15 till 20 sekunder efter det att motorn stängts av.

Jag var fast 5km hemifrån mitt i natten och hade inte möjlighet att ringa någon så jag chansade och körde hem vilket gick bra - inga varningslampor tändes. Dock är ljudet från motorn - vilket hörs tydligt i kupen - mycket otäckt. Vore väldigt intressant att höra hur det gick för TS förutsatt att denne fortfarande är aktiv på forumet.

I annat fall uppskattar jag alla synpunkter jag kan få som kan hjälpa till att ringa in orsaken. Jag har haft bilen i nästan ett år och har blivit extremt beroende av den - vill verkligen inte bli en simpel gångtrafikant igen:P

Jag kör en Opel Astra G 1,6 99. Kan kamremmen ha tagit skada då servon gick, eller är det någon annan del som har en tendens att ge ifrån sig ett oregelbundet rasslande/kokande ljud? Jag hade svårt att lokalisera ljudet, men liksom TS beskrev lät det som att det kom från motorblocket vilket fick mig att svettas. Jag är total novis vad gäller bilar och jag ber om ursäkt i fall att jag är otydlig.

Jag som inbillade mig att jag skulle ha råd med bil!

Tack på förhand!
/ BilJeJe

Senast redigerat av BilJeJe (3 april 2013)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang