855t5 misständer vid gaspådrag..?

mattestig volvo tic frälst
6 april 2010 · 357 Inlägg

så gick min också fast mycket värre än du beskriver tongue efter ca: 4000varv så började den skjuta och blöddra samt om man gasade upp den osv.. på min bil berodde det på 3 saker... största felet var läckage på tryckslang och en vaakumslang som i stort sett gått helt av pga. torrsprickningar. det felet hittade jag lätt eftersom den tappade ladd och gick från 1,5bar till ca.0,9bar enligt mätaren bytte den och den gick bättre men ej helt bra. bytte tändstiften då en elektrod hade gått sönder på ena stiftet. laddtrycket vandrade fortfarande lite pga. T-kors på WG som justerades med en slangklämma yikes allt är åtgärdat och den går som en klocka numera wink alltid lika roligt att hitta ''tattarlösningar'' av tidigare ägare tongue

jag skulle tro att du har ett läckage på en slang i ditt fall. fladdrar nålen på laddtrycksmätaren eller liknande vid gaspådrag när den blöddrar?

Volvo 760 tic "ADON Mega60in" (1985)
tal0n Mekaniker/Däckmontör
6 april 2010 · 1 140 Inlägg

mattestig skrev:
så gick min också fast mycket värre än du beskriver tongue efter ca: 4000varv så började den skjuta och blöddra samt om man gasade upp den osv.. på min bil berodde det på 3 saker... största felet var läckage på tryckslang och en vaakumslang som i stort sett gått helt av pga. torrsprickningar. det felet hittade jag lätt eftersom den tappade ladd och gick från 1,5bar till ca.0,9bar enligt mätaren bytte den och den gick bättre men ej helt bra. bytte tändstiften då en elektrod hade gått sönder på ena stiftet. laddtrycket vandrade fortfarande lite pga. T-kors på WG som justerades med en slangklämma yikes allt är åtgärdat och den går som en klocka numera wink alltid lika roligt att hitta ''tattarlösningar'' av tidigare ägare tongue

jag skulle tro att du har ett läckage på en slang i ditt fall. fladdrar nålen på laddtrycksmätaren eller liknande vid gaspådrag när den blöddrar?

hejsan, nej den vandrar inte eller fladdrar ingenting, det som blir att efter att den sagt typ brbrbrbrpoff så går den ner ca 0,2 bar, sedan börjar den om, läckande slang har jag haft förut och då svajjar den ju liksom fram och tillbaka, men inte blöddrar och så då.. men iomed att stiften är vita och att den går sämre och sämre nu typ så tror jag pumpen håller på att packa ihop, så skall prova byta den..
sedan är stiften helt nya, kollae även elektroderna igår och dom är fina..
Mvh

mattestig volvo tic frälst
7 april 2010 · 357 Inlägg

okej. fast nu började min gå sämre och sämre igen och sen började den vitryka. skumt om blockpackningen skulle gå tänkte jag eftersom jag har skärringspackning. plockade bort toppen. blockpackningen var hel och fin sen kollade jag i förbränningsrummet och det hade spruckit i godset mellan ventilerna och vid en tändstiftsgånga:/ och avgasventilerna var vita så de har gått varma hmm inte ett märke efter spikningar dock. antagligen för litet spel på avgasventilerna + att den extra feta bränsleblandningen som blev vid luftläckaget troligen har hjälpt till hmm jag hoppas att det inte är så illa för dig...

Volvo 760 tic "ADON Mega60in" (1985)
tal0n Mekaniker/Däckmontör
7 april 2010 · 1 140 Inlägg

mattestig skrev:
okej. fast nu började min gå sämre och sämre igen och sen började den vitryka. skumt om blockpackningen skulle gå tänkte jag eftersom jag har skärringspackning. plockade bort toppen. blockpackningen var hel och fin sen kollade jag i förbränningsrummet och det hade spruckit i godset mellan ventilerna och vid en tändstiftsgånga:/ och avgasventilerna var vita så de har gått varma hmm inte ett märke efter spikningar dock. antagligen för litet spel på avgasventilerna + att den extra feta bränsleblandningen som blev vid luftläckaget troligen har hjälpt till hmm jag hoppas att det inte är så illa för dig...

lät ju inge vidare för dej., men jag väntar med att riva någon topp tills imorn när jag får walbro pumpen iaf., ska testa med den först för jag tror fort att det är min pump nu som är dålig tongue...
men skall testa den först imorn sen får man börja kolla annat om den inte går bra då tongue

MR_EVIL gasa tills de rasar!
7 april 2010 · 225 Inlägg

hade samma problem på min...

jag köpte nya stift och knackade ihop elektroden lite så den tänder lättare. sen bytte jag tändkablar sen funkade det igen...
va inte så innan ja chipade...
men blir ju helt annat med chip

Volkswagen Alltrack 2,0 Tdi "Lowbutnotslow" (2019)
Crille88
7 april 2010 · 1 353 Inlägg

mattestig skrev:
okej. fast nu började min gå sämre och sämre igen och sen började den vitryka. skumt om blockpackningen skulle gå tänkte jag eftersom jag har skärringspackning. plockade bort toppen. blockpackningen var hel och fin sen kollade jag i förbränningsrummet och det hade spruckit i godset mellan ventilerna och vid en tändstiftsgånga:/ och avgasventilerna var vita så de har gått varma hmm inte ett märke efter spikningar dock. antagligen för litet spel på avgasventilerna + att den extra feta bränsleblandningen som blev vid luftläckaget troligen har hjälpt till hmm jag hoppas att det inte är så illa för dig...

kompis de e inte ens samma bil, de e hydraliska tryckare i 850 och inget man kan justera.

Seat Leon Cupra R "Limited Edition nr 496 av 799" (2018)
mattestig volvo tic frälst
8 april 2010 · 357 Inlägg

Crille88 skrev:

mattestig skrev:
okej. fast nu började min gå sämre och sämre igen och sen började den vitryka. skumt om blockpackningen skulle gå tänkte jag eftersom jag har skärringspackning. plockade bort toppen. blockpackningen var hel och fin sen kollade jag i förbränningsrummet och det hade spruckit i godset mellan ventilerna och vid en tändstiftsgånga:/ och avgasventilerna var vita så de har gått varma hmm inte ett märke efter spikningar dock. antagligen för litet spel på avgasventilerna + att den extra feta bränsleblandningen som blev vid luftläckaget troligen har hjälpt till hmm jag hoppas att det inte är så illa för dig...

kompis de e inte ens samma bil, de e hydraliska tryckare i 850 och inget man kan justera.

nej men det verkar som att hans bil får för mycket bensin som min och det kan ställa till med en del vid dom mängderna som blir och det beror inte på något ventilspel tongue

Volvo 760 tic "ADON Mega60in" (1985)
tal0n Mekaniker/Däckmontör
8 april 2010 · 1 140 Inlägg

Idag så fick jag min nya soppapump, walbro 255l/h, monterade skiten, gick jätterbra, klart på 1 timme typ sen får jag en sväng, ut på en raka och drog på, brbrbrbrbrbrpoff brbrbrbrbrpoff. FAN tänkte jag och åkte hem och sura typ 1 minut innan jag kom på att jag gjorde ju en service i höstas då jag bytte alla tänddelar, kablar rotor och fördelare, allt detta köptes på Skruvat.se.. och jag tänkte att fan nya tändkablar kan det väl inte vara nå fel på?, men då provade jag att sätta dit mina gamla tändkablar och provkörde och bilen går som den skall..
så tänddelar på skruvat ska ja då fan aldrig mer köpa iaf.. jävla dyng saker.. men fick mej iaf en riktig pump nu big_smile tongue

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang