2065
Sök

Volvo 850 T5 frågor!!

Lastbilchaufför
53 Inlägg
6 april 2010
Trådstartare
Hej! ja har tittat på en volvo 850 T5 med trasig växellåda å trasigtoplockspackning... är de svår bytt ? vad måste man göra mer än att bara byta topplockspackning ? ..  ja är inte så bra på att skruva bil:/ .. Men de följer med en växellåda från en v70!..

VÄLDIGT TACKSAM För svar !

8 266 Inlägg
6 april 2010
Svårt är väl en defintionsfråga. Är man van och skruva och har lite hum om vad man gör så är det väl inte så svårt. Men det är en hel del jobb.

Lastbilchaufför
53 Inlägg
6 april 2010
Trådstartare
aha okej ja kunde väl ge mig fan på de.. sad

546 Inlägg
6 april 2010
man ska väl ner med motorn ochså? lr har ja fatta det fel?

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
6 april 2010
ja eller upp med motorn då, eller om du byter allt när motorn är i, men du läre nog skicka iväg toppen och mäta upp den så den inte är skev.. enklast om man inte är så duktig på att skruva är  väl att lyfta ur hela motorn med låda, så man kommer åt riktigt, men sen passar väl inte en v70 låda riktigt? är väl olika slavcylindrar och sånt va`?

161 Inlägg
2 maj 2010
Har en liknande fråga, en Volvo 854 T5 - 94a och hade tänkt att byta växellåda till en v70R (gamla v70).
Måste man byta ut drivlina m.m eller passar den ?

//Mvh Greeken smile

8 266 Inlägg
2 maj 2010
Greeken skrev:
Har en liknande fråga, en Volvo 854 T5 - 94a och hade tänkt att byta växellåda till en v70R (gamla v70).
Måste man byta ut drivlina m.m eller passar den ?

//Mvh Greeken smile

Synd att lägga jobb på att byta ner sig till en sämre (om än diffad) låda. Förutom lådan så behöver du höger drivaxel till en sån låda. Och då har jag förutsatt att du byter till en låda från en framhjulsdriven R. Ska du sätta i awd-låda så lär du byta motorn med och bygga om allt till awd vilket inte är nån liten operation.

161 Inlägg
2 maj 2010
nej det är ju från en framhjulsriven v70. Ska man hellre satsa på en 850R låda då menar du?

1 562 Inlägg
2 maj 2010
majztY skrev:
Hej! ja har tittat på en volvo 850 T5 med trasig växellåda å trasigtoplockspackning... är de svår bytt ? vad måste man göra mer än att bara byta topplockspackning ? ..  ja är inte så bra på att skruva bil:/ .. Men de följer med en växellåda från en v70!..

VÄLDIGT TACKSAM För svar !

om du inte har kunskapen att göra allt själv kan det sluta dyrt. titta hellre på en bil som fungerar.

8 266 Inlägg
2 maj 2010
Greeken skrev:
nej det är ju från en framhjulsriven v70. Ska man hellre satsa på en 850R låda då menar du?

Ingen R-låda alls om du vill ha hållbarhet. Såvida du inte vill bygga om till awd och en M66AWD-låda med allt vad det innebär. R-lådorna till dem framhjulsdrivna bilarna är klenare än dem vanliga lådorna. Dem är ju diffade vilket ju inte är fel, men på grund av diffen som bara är specad till 408Nm så tål dem inte lika mycket som lådan i en turbo. Och vill man ha diff så byter man ut den man har mot en quife i den låda man redan har.
Senast redigerat av Marlboroman (2 maj 2010)

161 Inlägg
2 maj 2010
Jaha okej, för jag tror lådan i min håller på att rasa, så då är det bättre att renovera den då? Eller byta ut hela lådan från en annan 850 turbo? smile

8 266 Inlägg
2 maj 2010
Greeken skrev:
Jaha okej, för jag tror lådan i min håller på att rasa, så då är det bättre att renovera den då? Eller byta ut hela lådan från en annan 850 turbo? smile

Byt låda, det är det billigaste och avgjort enklaste. Att renovera är inget man gör hur som helst och att köpa en renoverad låda kostar en 15000:- i alla fall.

161 Inlägg
2 maj 2010
Jaha, då ska jag inte köpa kompisens v70R låda utan försöka hitta någon krockad t5a...

Sök