Plymouth De Luxe -37

lantis Plymouth De Luxe -37
6 april 2010 · 10 Inlägg

Tja, Jag har skaffat mig en Plymouth De Luxe -37a och har tänkt att få liv i den. Man kan kortfattat säga att jag har ärvt den och motorn är ny renoverad men jag vet inte om den har vart igång efter den blev renoverad. Motorn är en 8 - 27 rak 6a. Den har fin gnista på stiften och suger fram bränslet men vill inte starta. Jag märkte att hela insugnings röret var överfyllt med bränsle efter några försök att få ett tändande så jag vet inte om den suger in bensinen i cylindrarna. Jag märkte att tänd stiften sitter över ventilerna och detta har gjort mig väldigt fundersam på om detta kan stämma, har aldrig sätt nån motor innan där det sitter så, jag funderar på om det är fel topp eller om den kanske sitter åt fel håll. Han jag ärvde bilen av hade precis renoverat motorn, jag vet att han har slipat ventilerna och bytt lite lager osv så motorn har vart ner plockad.

Så frågan är kan det verkligen stämma att stiften skall sitta över ventilerna?

Sen så undrar jag om någon vet om det är 6 volts elsystem eller 12 volts, Jag har misstänkt att de är 6 volts så har köpt ett 6 volts batteri (de satt inget i den när jag fick den) men så har tanken slått mig att de kanske ska vara ett 12volts och att det är därför den inte vill starta?

Lantis föfan
hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
6 april 2010 · 1 594 Inlägg

Du kanske skulle läsa på lite om denna bil innan du börjar försöka starta upp den. En kärra från -37 är inte direkt som att starta en Volvo 740 eller Audi 100.
Till att börja dan med sitter det en sidventilare i Plyman, vilket innebär att ventilerna sitter "upp och ner"  och "under" tändstiften i förhållande till en modern toppventilsmotor. Gamla sidventilare har mycket låg kompression (din Plyma har 6.7: 1) Har den stått länge så finns risk för att kompringar har fastnat samt att ventiler gärna fastnar på sidventilare som inte startas med jämna mellanrum. Ur med stiften och komptesta alltså. Att motorn enligt utsago är renoverad är ingen garanti att den går och starta. Är inte säker men sitter det inte en extern tändinställning på den (nästan en regel på bilar som man kan starta med vev) Kolla vid fördelaren efter stag upp till instrumentering, tändningen ska justeras ner vid start.  Moderna stift tål inte att dränkas så byt dessa.
Till 99,9% är det 6 Volt elsystem men han dör inte om du kablar med 12 Volt vid startförsöket. Då blir det bra snurr på startmotor och FET gnista. AV MED KABLARNA bara såfort han springer igång. Är laddningen ok. så går han utan att ett batteri är inkopplat.

Edit: Smäller den igång och är tre-fyra eller fem cylindrig så försök att få varmköra den. ventilerna brukar lossna efter ett tag och cylindrarna kommer igån. Det är INGEN risk för ventil-kolv krock.

Senast redigerat av hotrodder (6 april 2010)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
lantis Plymouth De Luxe -37
6 april 2010 · 10 Inlägg

Har inte hunnit komma så långt som att komp testa den men ventilerna rör sig kanon fint på den. Det känns som att de är ett jävla komp i den när man vevar. Stiften är är nya på den, kommer inte ihåg betäckningen på stiften men det skall vara rätt stift, dom satt iaf i motorn när jag hämta den, hittade även en påse i bilen med lika dana stift fast dom var slut, så det skall vara rätt stift iaf. Allt i fördelaren ser även nytt ut, jag har inte vågat röra några inställningar ennu, han som hade bilen innan har haft den sen den var ny så han visste hur allt skulle vara inställt så jag har gått efter att allt skall vara någorlunda inställt.

Den är 6 cylindrig.

Om jag provar att köra med ett 12v batteri (enbart vid start) finns det ingen risk att kablarna smälter eller något sånt då? Är ingen höjdare på el hehe

Lantis föfan
lantis Plymouth De Luxe -37
8 april 2010 · 10 Inlägg

Jag har fått igång den nu, felet var att jag inte hade de blekaste om att bilen var plus jordad så att batteri kablarna satt fel. Sen så var tänd följden fel, han som hade bilen innan hade monterat tänd kablarna så jag antog att dom satt rätt pga han var väldigt duktig, felet var att han hade vänt kablarna på fördelarlocket fel så när han monterade dom hade han förmodligen vridit fördelar locket 180 grader fel. Men nu är maskinen igång för första gången på 40 år

Lantis föfan
Kavli Motborgare
8 april 2010 · 1 099 Inlägg

Grattis! Roligt med gamla flatheads!

-- K

Streetfreak
8 april 2010 · 693 Inlägg

Skoj med sidventils sexa och Plyma -37, grattis. Men är inte som köra en ny bil:)

Ford Thunderbird "Bullet Bird" (1962)
Knugcab
8 april 2010 · 5 111 Inlägg

Mysiga motorer. Viskar sig liksom bara fram. Kanske inte så modern bränsleeffektivitet. wink Lycka till med plyman...

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Kwek
8 april 2010 · 157 Inlägg

Släng gärna upp lite bilder på skönheten smile

Streetfreak
8 april 2010 · 693 Inlägg

jag vill med se bilder på Plyman!!

Ford Thunderbird "Bullet Bird" (1962)
lantis Plymouth De Luxe -37
8 april 2010 · 10 Inlägg

Tyvärr så har jag bara min mobil kamera så bilen är offline pga dålig bild kvalitet men jag lägger upp dom här i forumet så länge

http://yfrog.com/e7dsc00202xj
http://yfrog.com/16dsc00194abj

http://img511.imageshack.us/img511/4985/dsc00202x.jpg

http://img42.imageshack.us/img42/1859/dsc00194ab.jpg

Senast redigerat av lantis (8 april 2010)

Lantis föfan
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang