Är det farligt att dra varvstopp?

MasterMint
12 april 2010 · 51 Inlägg

Tänkte kolla om någon här vet.

Missade att hinna växla till 4an när jag körde med en kompis så varvstoppet gick i på 3an. direkt efter började oljelampan lysa och bilen dog strax efteråt och går inte igång nu. startmotorn bara låter, när jag lägger i 1an och vrider om nyckeln hackar bilen till en gång men sedan händer ingenting mer utan det bara låter.

någon som vet vad som hänt? kan toppen farit? kolvar? vad kan vara felet. bilen är stendöd

BMW M3 "E36 3.0" (1994)
Hybriden
12 april 2010 · 677 Inlägg

MasterMint skrev:
Tänkte kolla om någon här vet.

Missade att hinna växla till 4an när jag körde med en kompis så varvstoppet gick i på 3an. direkt efter började oljelampan lysa och bilen dog strax efteråt och går inte igång nu. startmotorn bara låter, när jag lägger i 1an och vrider om nyckeln hackar bilen till en gång men sedan händer ingenting mer utan det bara låter.

någon som vet vad som hänt? kan toppen farit? kolvar? vad kan vara felet. bilen är stendöd

Kolla om du har komp, annars kan ventilerna slagit i och sallad sad

_Nas_
12 april 2010 · 309 Inlägg

Sheba skrev:
Har personligen aldrig förstått det roliga eller häftiga med att ligga på varvstoppet. Du får knappast ut max vrid eller effekt på varvstoppet, du sliter på motorn i onödan och 95% av alla som ser det kommer ju tycka att du är en idiot.

Det är ju liksom coolt ju cool. Har man inte effekten i sin motor så skruvar man på ett öppet filter o ligger på höga varv för att "bilen går bättre då".

Att köra turbo är beroendeframkallande...
KHRacing
12 april 2010 ·

Elda skrev:

KHRacing skrev:
Finns överhuvudtaget INGEN bil (någolunda orginal då) som man skall dra till strax innan varvstoppet för att uppnå maxeffekt på.
Alla vanliga fordon har en effektkurva som man vid extrem körning skall lära sig utantill.

Hejsan! jag vill bara säga att min bil har 175hk @ 6500 RPM och varvstopp ligger enligt utsago på 6700 varv.


med andra ord.

Du har fel.

EDIT: Detta är 100% orginal när den rullade av bandet, nu ser det nog lite annorlunda ut med större turbo andra kammar friare avgas mm...

oki då.. en bilmodell som presenterats ... av hur många på marknanden :-) ?

agadiffen
12 april 2010 · 739 Inlägg

vad är varvstoppet till för om man inte ska använda det:)

Audi a6 2,4 utan t "limo" (1998)
Volkswagen Golf 4 tdi "Post räsern" (2003)
940R
12 april 2010 · 1 567 Inlägg
What does a 9 volt battery and a girls asshole have in common?
You know it's wrong, but sooner or later your gonna put your tongue on it
im not drunk that's just torque steer 3 MPS
Kia Sportage GTline "GTline" (2016)
KHRacing
13 april 2010 ·

Elda skrev:
Åh jag håller med dig, få bilar har det så.

Men skriver man "INGEN" i versaler så tycker jag det är felaktigt och då skall såklart felen påpekas, speciellt när det gäller någon som du som oftast har rätt och därför rätteligen folk lyssnar på. ursäkta om språket är helt fucked up, men jag blir lite konstig när jag är trött roll

*skrattar*... jag skrev INGEN, för mig veterligen finns det inga & du bevisade mig fel.

nejdu, jag är verkligen ingen som kan mycket om lite..men däremot så vet/kan jag lite om mycket :-)

Tack för de snälla orden dock/
.........................................K

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang