ttompa skrev:
Xtravagant skrev:
ttompa skrev:
Man får inte sätta på nån sorts film på framrutorna som ändrar ljusförhållandena och jag tror inte snuten sätter dit toningsfilm heller... Varför skulle dom göra de när de e olagligt?!?
Ända sättet som gör de möjligt att få ha tonade framrutor är om du har en jävla tur och importerar en bil som är godkänd me toning fram i de landet.. De gjorde min polare och han får ha svarta rutor fram för bilen reggades me de =P eller om du har en bil me uppdelad sidoruta fram så du har en liten ruta vid backspegeln för då räknas den som första rutan

Helt fel!
Di får lov att ha solfilm OM det uppfyller kraven.
Detta har diskuterats i flera trådar tidigare.
Läser man lagen så kan man se att solfilm som klarar gränsen på 75% ochh inte ger störande reflexer är fullt lagligt. Och det är som jag säger att även polisen har film på sina framrutor.
Orginalruta på en volvo idag släpper genom ca 75-80% från fabrik, med filmen som sitter på deras rutor så släpper dom inte genom mer än 65%- 70%.. Detta gör att även polisens rutor blir olagliga.
Med stöd av lagen och med ganska stor erfarenhet i ämnet så kan jag säga att det är såhär det ligger till.
När det gäller färgade rutor som reg bes och fått det godkänt måste jag säga att det låter mycket konstigt.
Men jag vet inte 100 om det fungerar så.
Däremot vet jag att om man köper orginaltonade rutor till en bil från tex Ryssland så blir bilen INTE godkänd bara för det är "orginalruta"..
Citat från transportstyrelsen (lagen):
"Tonade bilrutor
Vindrutor måste ha en ljusgenomsläpplighet av minst 75 procent. Andra rutor i förarens siktfält ska ha en ljusgenomsläpplighet av minst 70 procent. Kravet gäller både inifrån och utifrån. Detta krav innebär att man INTE får förse en vindruta eller en framruta med s.k. solfilm eller färgskikt i efterhand.Film eller färgskikt som ger störande reflexer eller bländar andra trafikanter är inte tillåtna på någon av bilens rutor."
Så om de står i lagen att man inte får ha de hur tänker du då? =S
Nä beställer du utländska rutor som du sätter på en svensk bil då är de olagligt men köper du däremot en hel bil som har orginaltoning från de landet där den är helbilsgodkänd finns de chans att du får ha de...
Finns förövrigt ingen film som klara gränsen för de spelar ingen roll om du sätter en helt genomskinlig film på en orginallaminerad ruta så blir de andra parametrar som gör att de inte klarar av gränsen men de spelar ju ingen roll heller då man inte får ha s.k. solfilm eller färgskikt monterat i efterhand... Och jag är fortfarande mycket skeptisk till ditt påstående att snuten monterar solfilm på framrutorna.. men den frågan blir besvarad snart då jag har en kompis som åker runt i deras bilar...
Nu läser du inte texten så noga.
Vad det står är att filmen måste släppa genom minst det antalet % som sägs.
OM det gör det så är filmen fullt laglig..
Sen lägger dom till att film som ger reflexer inte är lagligt.
Detta pga att man inte får använda "spegelfilm" oavsett ljushet på filmen.
Så snälla sluta diskutera detta då det varit i flera trådar redan.
Över 75% på sidorutorna och filmen är godkänd, det är vad texten och lagen säger..
Oavsett om en bil är godkänd med mörka rutor utomlands så blir den ofta inte det i sverige.
Sen är det inga problem att montera film på en helbilsgodkänd bil.. har inget med det att göra.
Folk hänger upp sig så hemskt på att bilen skulle vara helbilsgodkänd.
Innebär det att man inte får plocka av emblemen på bilen bak då?
Tänk om bilen blir skitig, då är inte bilen godkänd längre för den är inte godkänd med lera.
Så löjligt, småsaker som är reglerat i helbilsgodkännandet.
Byter man godkända delar mot andra godkända delar så är det absolut inga problem..
Så det med helbilsgodkända bilar är hysteri..
Så vi sllutar med gissningsleken och låter tråden återgå till vad det var menat till.
Vad som gäller står i min text redan.