3417
Sök

Någon som "åkt" för toning med 50% VLT?

Thorssa
16 april 2010
Fick igenom min A3 med 50% genomsläpp fram tre år i rad i besiktningen, blev aldrig stoppad av polisen.

Fetast i stan !!
991 Inlägg
16 april 2010
germ424 skrev:
det e helt löjligt egentligen ju, varför får man ha en svart visir på en mc hjälm då för, om man inte får ens ha sidorutorna tonade

Om inte jag missminner mig så är det inte lagligt att ha svart visir på en mc hjälm heller ....  rätta mig och jag har fel någon .

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice

Eigenbrötler
1 237 Inlägg
16 april 2010
Jag kan inte fatta varför alla är så kåta på att tona dess jävla rutor. Det finns snart hundratals trådar där folk gissar fram o tillbaka om vad som är lagligt och inte.

Antingen är ni rädda för att visa hur ni ser ut, eller så vill ni ha mörkare i bilen, det är iallafall mina gissningar.

Om man antar att toning är olagligt, och om man antar att svart visir på hjälm är lagligt, utmana polisen lite då? ta på en hjälm med svart visir och strunta i att tona rutorna.

Jag personligen har aldrig haft toning på någon bil, och har inga problem med ljuset då det finns solbrillor, och jag skäms inte för att visa vem jag är. så som jag ser det är det helt meningslöst med toningsfilm.

Fast en tanke till dök upp nu... värmen? det kanske är därför ni vill ha toningsfilm på bilarna? börja med att lacka bilen vit för att bli av med det problemet, behövar jag ens nämna att min bruksbil är vit? wink

Sorry for the rant, men man var ju tvungen att skriva av sig.

1337
1 343 Inlägg
16 april 2010
NiKeMaN skrev:
Lagen säger även " Detta krav innebär att man inte får förse en vindruta eller en framruta med s.k. solfilm eller färgskikt i efterhand.

Film eller färgskikt som ger störande reflexer eller bländar andra trafikanter är inte tillåtna på någon av bilens rutor. "

Således kvittar det om man har riktigt riktigt jätteljus film eller kolsvart. Ser dom att det är tonat åker man dit på det i vilket fall.

Det är inte sant.
Det är 75% som gäller. Inte ens polisen själva klarar denna gräns idag då dom också har film på framrutor, så det är en löjlig regel.

I'm not a fighter, I'm a lover!

1337
1 343 Inlägg
16 april 2010
Rafjo skrev:
kompisen fick 1600 i böter och ombesiktning  han hade 25%

Fick han 1600kr så har han blivit lurad.
Det är 500kr i böter och inget annat.

106 Inlägg
16 april 2010
jag har fått en femhundring för tonade fram rutor och ombes men jag fick köra därifrån med toningen de fattar jag inte

Dansar Aldrig Nykter
Onödig Vikt Är Inte Nödvändig Vikt

1337
1 343 Inlägg
16 april 2010
RACE_JOCKE skrev:
jag har fått en femhundring för tonade fram rutor och ombes men jag fick köra därifrån med toningen de fattar jag inte

Men du får ju göra en kontrollbesiktning inom en månad annars blir det körförbud.
Brukar vara så dom gör..

465 Inlägg
16 april 2010
jag åkte dit på tonade rutor bara ngn vecka efter att jag fick körkortet.. 600kr i böter + att jag fick riva bort det på plats.. inte värt att köra med det, sen blir det så jäkla ''svårt'' att köra när det är mörkt ute.. ser ju inte ut så mkt lixom tongue

mvh laaantz

1337
1 343 Inlägg
16 april 2010
alltid 500kr i böter för solfilm.

241A Fordon försett med delar/tillbehör som har förbjudits
av Vägverket eller Transportstyrelsen .............................. 500:-

689 Inlägg
16 april 2010
SoL skrev:
Jag kan inte fatta varför alla är så kåta på att tona dess jävla rutor. Det finns snart hundratals trådar där folk gissar fram o tillbaka om vad som är lagligt och inte.

Antingen är ni rädda för att visa hur ni ser ut, eller så vill ni ha mörkare i bilen, det är iallafall mina gissningar.

Om man antar att toning är olagligt, och om man antar att svart visir på hjälm är lagligt, utmana polisen lite då? ta på en hjälm med svart visir och strunta i att tona rutorna.

Jag personligen har aldrig haft toning på någon bil, och har inga problem med ljuset då det finns solbrillor, och jag skäms inte för att visa vem jag är. så som jag ser det är det helt meningslöst med toningsfilm.

Fast en tanke till dök upp nu... värmen? det kanske är därför ni vill ha toningsfilm på bilarna? börja med att lacka bilen vit för att bli av med det problemet, behövar jag ens nämna att min bruksbil är vit? wink

Sorry for the rant, men man var ju tvungen att skriva av sig.

Du glömde en sak. Vissa har det för att det är snyggt.

78 Inlägg
16 april 2010
Xtravagant skrev:
NiKeMaN skrev:
Lagen säger även " Detta krav innebär att man inte får förse en vindruta eller en framruta med s.k. solfilm eller färgskikt i efterhand.

Film eller färgskikt som ger störande reflexer eller bländar andra trafikanter är inte tillåtna på någon av bilens rutor. "

Således kvittar det om man har riktigt riktigt jätteljus film eller kolsvart. Ser dom att det är tonat åker man dit på det i vilket fall.

Det är inte sant.
Det är 75% som gäller. Inte ens polisen själva klarar denna gräns idag då dom också har film på framrutor, så det är en löjlig regel.

Man får inte sätta på nån sorts film på framrutorna som ändrar ljusförhållandena och jag tror inte snuten sätter dit toningsfilm heller... Varför skulle dom göra de när de e olagligt?!?
Ända sättet som gör de möjligt att få ha tonade framrutor är om du har en jävla tur och importerar en bil som är godkänd me toning fram i de landet.. De gjorde min polare och han får ha svarta rutor fram för bilen reggades me de =P eller om du har en bil me uppdelad sidoruta fram så du har en liten ruta vid backspegeln för då räknas den som första rutan smile

1337
1 343 Inlägg
17 april 2010
ttompa skrev:
Xtravagant skrev:
NiKeMaN skrev:

Det är inte sant.

Man får inte sätta på nån sorts film på framrutorna som ändrar ljusförhållandena och jag tror inte snuten sätter dit toningsfilm heller... Varför skulle dom göra de när de e olagligt?!?
Ända sättet som gör de möjligt att få ha tonade framrutor är om du har en jävla tur och importerar en bil som är godkänd me toning fram i de landet.. De gjorde min polare och han får ha svarta rutor fram för bilen reggades me de =P eller om du har en bil me uppdelad sidoruta fram så du har en liten ruta vid backspegeln för då räknas den som första rutan smile

Helt fel!
Di får lov att ha solfilm OM det uppfyller kraven.
Detta har diskuterats i flera trådar tidigare.
Läser man lagen så kan man se att solfilm som klarar gränsen på 75% ochh inte ger störande reflexer är fullt lagligt. Och det är som jag säger att även polisen har film på sina framrutor.
Orginalruta på en volvo idag släpper genom ca 75-80% från fabrik, med filmen som sitter på deras rutor så släpper dom inte genom mer än 65%- 70%.. Detta gör att även polisens rutor blir olagliga.

Med stöd av lagen och med ganska stor erfarenhet i ämnet så kan jag säga att det är såhär det ligger till.
När det gäller färgade rutor som reg bes och fått det godkänt måste jag säga att det låter mycket konstigt.
Men jag vet inte 100 om det fungerar så.
Däremot vet jag att om man köper orginaltonade rutor till en bil från tex Ryssland så blir bilen INTE godkänd bara för det är "orginalruta"..

70 Inlägg
17 april 2010
Nu är väl det här en tokdum fråga, men jag har alltid upplevt de som att toningen är rätt svår att få loss, har polisen lånat ut någon form av verktyg som man lyckas få loss den med så att man kan rycka den på plats? Många gånger känns det nästan omöjligt att få loss toning (någon gång jag ryckt loss på sidorutor bara för att toningen varit så himla kass..)

78 Inlägg
17 april 2010
Xtravagant skrev:
ttompa skrev:
Xtravagant skrev:

Det är inte sant.

Helt fel!
Läser man lagen så kan man se att solfilm som klarar gränsen på 75% ochh inte ger störande reflexer är fullt lagligt. Och det är som jag säger att även polisen har film på sina framrutor.
Orginalruta på en volvo idag släpper genom ca 75-80% från fabrik, med filmen som sitter på deras rutor så släpper dom inte genom mer än 65%- 70%.. Detta gör att även polisens rutor blir olagliga.

Med stöd av lagen och med ganska stor erfarenhet i ämnet så kan jag säga att det är såhär det ligger till.
När det gäller färgade rutor som reg bes och fått det godkänt måste jag säga att det låter mycket konstigt.
Däremot vet jag att om man köper orginaltonade rutor till en bil från tex Ryssland så blir bilen INTE godkänd bara för det är "orginalruta"..

Citat från transportstyrelsen (lagen):
"Tonade bilrutor
Vindrutor måste ha en ljusgenomsläpplighet av minst 75 procent. Andra rutor i förarens siktfält ska ha en ljusgenomsläpplighet av minst 70 procent. Kravet gäller både inifrån och utifrån. Detta krav innebär att man INTE får förse en vindruta eller en framruta med s.k. solfilm eller färgskikt i efterhand.

Film eller färgskikt som ger störande reflexer eller bländar andra trafikanter är inte tillåtna på någon av bilens rutor."

Så om de står i lagen att man inte får ha de hur tänker du då? =S
Nä beställer du utländska rutor som du sätter på en svensk bil då är de olagligt men köper du däremot en hel bil som har orginaltoning från de landet där den är helbilsgodkänd finns de chans att du får ha de...
Finns förövrigt ingen film som klara gränsen för de spelar ingen roll om du sätter en helt genomskinlig film på en orginallaminerad ruta så blir de andra parametrar som gör att de inte klarar av gränsen men de spelar ju ingen roll heller då man inte får ha s.k. solfilm eller färgskikt monterat i efterhand... Och jag är fortfarande mycket skeptisk till ditt påstående att snuten monterar solfilm på framrutorna.. men den frågan blir besvarad snart då jag har en kompis som åker runt i deras bilar...

78 Inlägg
17 april 2010
Förövrigt så får du egentligen inte ändra något alls på en bil som är nyare än 97 (helbilsgodkännande) så då spelar de ingen roll om du har en bil med 100% ljusgenomsläpp fram så får du ändå inte tona med en film som har 70% genomsläpp... (om man ska vara paragrafryttare) smile

78 Inlägg
18 april 2010
Och polisen har INTE solfilm på sidorutorna fram... Svar från en polis i sthlm... ;P

1337
1 343 Inlägg
18 april 2010
ttompa skrev:
Och polisen har INTE solfilm på sidorutorna fram... Svar från en polis i sthlm... ;P

Polisen i sthlm har film på sina främre rutor svar ja.
Ta en nyckel och repa insidan av glaset så ska du se.
Fantastiskt roligt att ni säger emot mig trots att jag monterar det med mina egna händer på polisens bilar.
Därför vet jag att de INTE klarar gränsen och att det sitter film på framrutorna..

Så för bådas skull kan du sluta diskutera detta med mig då jag vet eftersom det är jag som monterar det och du sitter och gissar.

1337
1 343 Inlägg
18 april 2010
ttompa skrev:
Xtravagant skrev:
ttompa skrev:

Helt fel!

Citat från transportstyrelsen (lagen):
"Tonade bilrutor
Vindrutor måste ha en ljusgenomsläpplighet av minst 75 procent. Andra rutor i förarens siktfält ska ha en ljusgenomsläpplighet av minst 70 procent. Kravet gäller både inifrån och utifrån. Detta krav innebär att man INTE får förse en vindruta eller en framruta med s.k. solfilm eller färgskikt i efterhand.

Film eller färgskikt som ger störande reflexer eller bländar andra trafikanter är inte tillåtna på någon av bilens rutor."

Så om de står i lagen att man inte får ha de hur tänker du då? =S
Nä beställer du utländska rutor som du sätter på en svensk bil då är de olagligt men köper du däremot en hel bil som har orginaltoning från de landet där den är helbilsgodkänd finns de chans att du får ha de...
Finns förövrigt ingen film som klara gränsen för de spelar ingen roll om du sätter en helt genomskinlig film på en orginallaminerad ruta så blir de andra parametrar som gör att de inte klarar av gränsen men de spelar ju ingen roll heller då man inte får ha s.k. solfilm eller färgskikt monterat i efterhand... Och jag är fortfarande mycket skeptisk till ditt påstående att snuten monterar solfilm på framrutorna.. men den frågan blir besvarad snart då jag har en kompis som åker runt i deras bilar...

Nu läser du inte texten så noga.
Vad det står är att filmen måste släppa genom minst det antalet % som sägs.
OM det gör det så är filmen fullt laglig..
Sen lägger dom till att film som ger reflexer inte är lagligt.
Detta pga att man inte får använda "spegelfilm" oavsett ljushet på filmen.
Så snälla sluta diskutera detta då det varit i flera trådar redan.

Över 75% på sidorutorna och filmen är godkänd, det är vad texten och lagen säger..

Oavsett om en bil är godkänd med mörka rutor utomlands så blir den ofta inte det i sverige.
Sen är det inga problem att montera film på en helbilsgodkänd bil.. har inget med det att göra.
Folk hänger upp sig så hemskt på att bilen skulle vara helbilsgodkänd.
Innebär det att man inte får plocka av emblemen på bilen bak då?
Tänk om bilen blir skitig, då är inte bilen godkänd längre för den är inte godkänd med lera.

Så löjligt, småsaker som är reglerat i helbilsgodkännandet.
Byter man godkända delar mot andra godkända delar så är det absolut inga problem..
Så det med helbilsgodkända bilar är hysteri..

Så vi sllutar med gissningsleken och låter tråden återgå till vad det var menat till.
Vad som gäller står i min text redan.
Senast redigerat av Xtravagant (18 april 2010)

Ocean Race NR:1
475 Inlägg
18 april 2010
Xtravagant skrev:
ttompa skrev:

Polisen i sthlm har film på sina främre rutor svar ja.
Ta en nyckel och repa insidan av glaset så ska du se.
Fantastiskt roligt att ni säger emot mig trots att jag monterar det med mina egna händer på polisens bilar.
Därför vet jag att de INTE klarar gränsen och att det sitter film på framrutorna..

Så för bådas skull kan du sluta diskutera detta med mig då jag vet eftersom det är jag som monterar det och du sitter och gissar.

Kan styrka detta som ni dskurterar om att polisen har solfilm/skyddsfilm på framdörrarna, då jag brukar få montera ett antal i månaden!

mvh
Jörgen

Solfilms montör
En av dom bästa i Sverige samt Europa

Sök