3493
Sök

Någon som "åkt" för toning med 50% VLT?

78 Inlägg
20 april 2010
Oves_Bror skrev:
Satt och läste igenom tråden och känner att jag måste blanda mig i lite grann wink

Har provat och mätt lite rutor med en sån apparat som bilprovningen använder, vad det nu heter?
Och vi provade på lite random bilar som fanns bland arbetskamrater.
Och främre sidorutorna på dom allra flesta bilar har nån typ av toning i glaset från fabrik, och lägger vi därtill lite normalt slitage på en bil som är typ 10 år(microrevor från isskrapor och dyl) så är dom allra flesta och balanserar på gränsen till vad som är godkänt.
Det va tillochmed några vi kollade som låg på 65-68 % alltså helt original rutor.

Så att tro att man kan montera nån film överhuvudtaget och klara 70% tvivlar jag starkt på!
Sen om man kollar "nyare" bilar så ligger ju många tillverkare precis på gränsen till vad som är lagligt redan när bilarna är nya.

Men nu mäter inte bilprovningen rutor längre utan kan det konstateras att främre sidorutorna är försedda med nån typ av film, transparent eller tonad så är det underkänt.
Bara att knalla in på närmaste station och dubbelkolla om nån tvivlar, sen att många slinker igenom ändå med tonade rutor det är ju en annan sak....

Tack, Precis vad jag vill ha sagt du kan inte tona en framruta utan att få för lite ljusgenomsläpp...

78 Inlägg
20 april 2010
Ja jag tror de e rätt många som tycker de borde va lagligt smile men man får väl hoppas de blir nån ändring på de =S
Och till alla som fortfarande funderar på om ni kan tona framrutorna lagligt så går inte de för de blir för lite ljusgenomsläpp oavsett vad solfilmsförsäljaren än försöker lura i er smile
men de går ju forfarande att försöka komma undan med det ändå eftersom det är jävligt snyggt  wink

130 Inlägg
21 april 2010
ThisIsBlackSunshine skrev:
borde ju va helt lagligt, med solfilm runt om, även på framrutan, jag menar..man får ju ha solbrillor på sig? hur mörka som helst smile

ja kör du med solbrillor på kvällarna med:lol:

1337
1 343 Inlägg
21 april 2010
ttompa skrev:
Oves_Bror skrev:
Satt och läste igenom tråden och känner att jag måste blanda mig i lite grann wink

Har provat och mätt lite rutor med en sån apparat som bilprovningen använder, vad det nu heter?
Och vi provade på lite random bilar som fanns bland arbetskamrater.
Och främre sidorutorna på dom allra flesta bilar har nån typ av toning i glaset från fabrik, och lägger vi därtill lite normalt slitage på en bil som är typ 10 år(microrevor från isskrapor och dyl) så är dom allra flesta och balanserar på gränsen till vad som är godkänt.
Det va tillochmed några vi kollade som låg på 65-68 % alltså helt original rutor.

Så att tro att man kan montera nån film överhuvudtaget och klara 70% tvivlar jag starkt på!
Sen om man kollar "nyare" bilar så ligger ju många tillverkare precis på gränsen till vad som är lagligt redan när bilarna är nya.

Men nu mäter inte bilprovningen rutor längre utan kan det konstateras att främre sidorutorna är försedda med nån typ av film, transparent eller tonad så är det underkänt.
Bara att knalla in på närmaste station och dubbelkolla om nån tvivlar, sen att många slinker igenom ändå med tonade rutor det är ju en annan sak....

Tack, Precis vad jag vill ha sagt du kan inte tona en framruta utan att få för lite ljusgenomsläpp...

haha.
Du menar att landets alla polisbilar är olagliga? Det är det du säger med ditt uttalande.
Sen så har jag extremt svårt att se att smårepor skulle påverka ljusgenomsläppet.

I'm not a fighter, I'm a lover!

78 Inlägg
21 april 2010
Xtravagant skrev:
NiKeMaN skrev:
Lagen säger även " Detta krav innebär att man inte får förse en vindruta eller en framruta med s.k. solfilm eller färgskikt i efterhand.

Film eller färgskikt som ger störande reflexer eller bländar andra trafikanter är inte tillåtna på någon av bilens rutor. "

Således kvittar det om man har riktigt riktigt jätteljus film eller kolsvart. Ser dom att det är tonat åker man dit på det i vilket fall.

Det är inte sant.
Det är 75% som gäller. Inte ens polisen själva klarar denna gräns idag då dom också har film på framrutor, så det är en löjlig regel.

Nä du xtravagant, du har själv sagt de så lägg ner dina teorier om att du kan tona en framruta lagligt nu...
De e bara dumt att argumentera mot sig själv...
De går INTE att TONA en sidoruta fram lagligt.

1337
1 343 Inlägg
21 april 2010
ttompa skrev:
Xtravagant skrev:
NiKeMaN skrev:
Lagen säger även " Detta krav innebär att man inte får förse en vindruta eller en framruta med s.k. solfilm eller färgskikt i efterhand.

Film eller färgskikt som ger störande reflexer eller bländar andra trafikanter är inte tillåtna på någon av bilens rutor. "

Således kvittar det om man har riktigt riktigt jätteljus film eller kolsvart. Ser dom att det är tonat åker man dit på det i vilket fall.

Det är inte sant.
Det är 75% som gäller. Inte ens polisen själva klarar denna gräns idag då dom också har film på framrutor, så det är en löjlig regel.

Nä du xtravagant, du har själv sagt de så lägg ner dina teorier om att du kan tona en framruta lagligt nu...

Du är felinformerad min vän.
Tror du inte att jag som jobbar med det har lite mer kunskap om vad som går och inte går?
Ni säger att man inte får / kan montera film på framrutor lagligt.
Jag säger att alla polisbilar har det plus att det är fullt möjligt att lägga film så man håller sig över 75%.
Du kan ju räkna på det själv.

Filmen jag har släpper genom 94% ljus.
Enkel matematik så ser du att det är fullt möjligt.

94% ljusgenomsläpp
16% total värmeavvisning
99,9% UV block
Tjocklek ca 0,2mm

Du är överbevisad att det är FULLT lagligt att montera denna film på framrutor.
Den typen polisen har på framrutorna är INTE laglig, men det är en annan sak.

78 Inlägg
21 april 2010
Spelar ingen roll va du har för film,du har en kille här ovan som mätt och knappt orginaltonade rutor klarar gränsen så lägg ner...

leg. Dåre
64 Inlägg
22 april 2010
Xtravagant skrev:
ttompa skrev:
Xtravagant skrev:

Det är inte sant.

Du är felinformerad min vän.
Tror du inte att jag som jobbar med det har lite mer kunskap om vad som går och inte går?
Ni säger att man inte får / kan montera film på framrutor lagligt.
Jag säger att alla polisbilar har det plus att det är fullt möjligt att lägga film så man håller sig över 75%.
Du kan ju räkna på det själv.

Filmen jag har släpper genom 94% ljus.
Enkel matematik så ser du att det är fullt möjligt.

94% ljusgenomsläpp
16% total värmeavvisning
99,9% UV block
Tjocklek ca 0,2mm

Du är överbevisad att det är FULLT lagligt att montera denna film på framrutor.
Den typen polisen har på framrutorna är INTE laglig, men det är en annan sak.

Jag kan då säga att inga polis bilar som jag har skruvat med har nån film på framrutorna iaf. iof så är det gävle/ sandviken bilarna jag pratar om nu men det är väll möjligt att det finns nån som har film på rutorna men inte på alla dom som jag har skruvat med iaf! jag jobbar på en volvo plåtverkstad och har god kontakt med killarna på polisgaraget här i gävle (en av dom är min granne) och kan säga att inga bilar har film på framrutorna i det garaget iaf!

Entreprenör
1 286 Inlägg
22 april 2010
Men sluta gnäll om polisen har skyddsfilm eller inte.

Man får INTE montera solfilm på sidoframrutorna eller på framrutan på sin bil.
Sluta komma med vilseledande information "Xtravagant".

// Niklas Johansson

78 Inlägg
22 april 2010
tycker xtravangant är rätt rolig i sina uttalanden ändå när man läser igenom hela tråden... han ger sig inte även fast han har fel och motbevisar sig själv.. smile det här är inte enda tråden han försöker övertala folk att de är lagligt... hoppas bara inte folk tror på hans påståenden =S
Vissa klarar sig och vissa klarar sig inte med tonade framrutor, och olagligt är de...

1337
1 343 Inlägg
24 april 2010
ttompa skrev:
tycker xtravangant är rätt rolig i sina uttalanden ändå när man läser igenom hela tråden... han ger sig inte även fast han har fel och motbevisar sig själv.. smile det här är inte enda tråden han försöker övertala folk att de är lagligt... hoppas bara inte folk tror på hans påståenden =S
Vissa klarar sig och vissa klarar sig inte med tonade framrutor, och olagligt är de...

Finns det ingen som är läskunnig här?
75% ljusgenomsläpp gäller.
Ligger man över är det lagligt. Det är vad lagen säger.
Då utgår jag från samma källa som ni andre.

Jag har en film som klarar det gränsen.

NiKeMaN skrev:
Men sluta gnäll om polisen har skyddsfilm eller inte.

Man får INTE montera solfilm på sidoframrutorna eller på framrutan på sin bil.
Sluta komma med vilseledande information "Xtravagant".

Fattar inte var ni får ert totala förbud ifrån. Det är fortfarande 75% som gäller.
Sen kan ni ju hänga upp er på ordet solfilm om ni vill.
Vad är definitionen på en solfilm? det står inte.

Är det inte bättre att ni lämnar över detta till folk med erfarenhet och kunskap?
Känns som det finns för mycket "förståsigpåare" inom solfilm.
Jag skulle aldrig drömma om att ifrågasätta en annan persons jobb som har mycket kunskap.

Istället för att sitta och skriva till mig som småbarn kan ni ju ringa runt till säkra källor och fråga.
Snabbast svar är att fråga tex: Är det lagligt om jag sätter på en solfilm som klarar gränsen på 75%?..
Då får ni rätt information och slipper göra bort er mer i denna tråden..

I början trodde jag ni skoja när ni skrev att all film var olagligt, nu förstår jag att så inte är fallet.
Men så är det alltid på forum, folk som tror sig veta och sprider det vidare..

Så sluta upp med dem dumheterna och ta reda på riktig fakta.

Ringa en solfilmsfirma eller en lokalpolis och fråga: Får man ha solfilm på framrutorna?
Klart dom säger nej, vem orkar diskutera om 75% och si och så.
Nej vad ni ska fråga är: Är det lagligt om jag sätter på en solfilm som klarar gränsen på 75%?
då kommer ni få helt andra svar.

78 Inlägg
26 april 2010
De går inte att tona sidoframrutorna och få de lagligt!

GM B-Body Nörd
370 Inlägg
26 april 2010
ttompa skrev:

Jag har frågat bilprovningen och dom säger att enda gången som man får ha det är om bilen är flyttgods importerad och solfilmen är monterad i det land som bilen kommer ifrån och att det är lagligt i det landet.

För då får man dispans på det.  MEN, dom kan inte kolla i efter hand vilka dispanser man har så jag kan tona rutorna på mazdan och åka till bilprovningen och säga att det är tonat i usa och att jag har dispans på det, för att det är lagligt med tonade sidorutor fram i usa lol
Senast redigerat av theBIGburner (26 april 2010)

CHEVROLET, a high quality product from General Motors
Pioneer CDJ 2000 nexus + DJM 2000 nexus + RMX 500 + HDJ 2000 W + S-DJ08

205 Inlägg
26 april 2010
94% filmen funkar. Mätt och den klarar gränsen.

Sluta gissa och grina ttompa.

78 Inlägg
26 april 2010
theBIGburner skrev:
ttompa skrev:

Jag har frågat bilprovningen och dom säger att enda gången som man får ha det är om bilen är flyttgods importerad och solfilmen är monterad i det land som bilen kommer ifrån och att det är lagligt i det landet.

För då får man dispans på det.  MEN, dom kan inte kolla i efter hand vilka dispanser man har så jag kan tona rutorna på mazdan och åka till bilprovningen och säga att det är tonat i usa och att jag har dispans på det, för att det är lagligt med tonade sidorutor fram i usa lol

Ja de visste ja.. de har jag skrivit tiigare i tråden, ja om bilen är importerad från usa går de kanske lura dom att din mazda var tonad därifrån...

Nån som har nån länk eller nå till den där toningsfilmen som är laglig?

309 Inlägg
26 april 2010
Går det att ställa en fråga här mitt bland allt tjafs?
Jag läste att det var 500 kronor böter för toning "med solfilm". Vad ligger bötesbeloppet på om man har det proffstonat? Funderar på att proffstona fram också nämligen..

Att köra turbo är beroendeframkallande...

133 Inlägg
26 april 2010
det är ingen skillnad..
_Nas_ skrev:
Jag läste att det var 500 kronor böter för toning "med solfilm". Vad ligger bötesbeloppet på om man har det proffstonat? Funderar på att proffstona fram också nämligen..

309 Inlägg
26 april 2010
iceman 850 skrev:
det är ingen skillnad..
_Nas_ skrev:

Okej tack.

Jag antar att det varierar från polis till polis om man får åka hem med toningen eller om det blir körförbud direkt på bilen. För det är ju ganska svårt att riva en proffstoning på plats.

Men tack för snabbt svar!

Ocean Race NR:1
475 Inlägg
26 april 2010
Du får aldrig körförbud med solfilm på framdörrarvindruta

Solfilms montör
En av dom bästa i Sverige samt Europa

309 Inlägg
26 april 2010
SOLFILM skrev:
Du får aldrig körförbud med solfilm på framdörrarvindruta

Det där var också väldigt skönt att veta. Nu har jag inga fler frågor. Tackar för mig smile

Sök