Hur mycket luft? 18tums däck

Masterworks
21 april 2010 ·

snurbo_diesel skrev:
Detta är ju självklart inte nått som ska göras av vanliga privatpersoner utan av kunnig personal på däck verkstad.

Men kom igen nu, du skadar däcket och det kan explodera, beror ju inte på vem som pumpar det!!!

joelimmo
21 april 2010 · 1 380 Inlägg

man trycker endast i 1 bar mer i däcken när man krängt däck så att däcket ska smälla på ordentligt sen släpper man ur luft till det tryck som ska vara i däcket !

så länge det inte är stora offroad däck eller lastbils däck då trycker man nog i mera ! men det vet jag inget om så ska inte uttala mig om det tongue

Senast redigerat av joelimmo (21 april 2010)

BMW E28 (1982)
Falcy
23 maj 2010 · 193 Inlägg

IMPRAZERN skrev:
eh, 3 bar är sjukt mycket tycker jag.. blir det för mycket luft i så blir det ju en liten "bulle" på däcket och sne sliter.. 2.5-2.6 är väl okej smile Alla däckställen säger mycket för det ska sne slitas och sen så ska man komma tillbaka och köpa nya däck..

Du har fel.

Flera faktorer spelar in hur däcket kommer slitas.
Dessa faktorer är bl.a, lufttryck, körsätt, hjulvinklar, hur kass chassit är, hur mycket last du har.

3bar är sjukt mycket på en liten Atos på 155/70/13, men på en stor Volvo eller Saab med 17, 18, 19 eller kanske t.om 20" fälgar behövs ett rejält tryck i däcket tack vare att man oftast då kör med lägre profil på gummit.


andreasevo7 skrev:
det dom säger på däckfirmor är
18 2,8 bar
17 2,7 bar
16 2,6 bar
15 2,5 bar

ni kanske ser mönstret

Ja, jag ser ett fullständigt felaktigt mönster. Vilken profil däcket har är av större betydelse än storleken i tum.

E85 TD04 Biopower, Mackanized.
Körglädje och bränsleekonomi går inte att kombinera.
Saab 9-5 2.3t "Spritskåpet" (2001)
Streethawk Billjuds Wannabe
23 maj 2010 · 1 771 Inlägg

snurbo_diesel skrev:

Masterworks skrev:

snurbo_diesel skrev:

Det vet jag också att det är det man har i  ett lastbilsdäck, men det går att blåsa i 8-9 bar i ett bildäck när det monteras INTE för att köras med det trycket.
Vi kör med 4 bar i skogsmaskinen.

Ge upp nu innan nån gör det du säger och blir dödad!
Fattar du inte att det är livsfarligt att fylla ett personbilsdäck med 8 - 9 bar?

Men snälla nån, jag har ju varit med och gjort det, har du inte sett dom där grejerna dom har idag som är fyllda med luft som de sätter i däck kanten och öppnar en kran så blåser det på lyft som satan, kommer inte ihåg vad dom heter nu. http://www.carpart.se/verkstadutrustnin … terare.htm översta artikeln där, dom är det ett djävulskt tryck i, nu åker ju endel på sida om däcket, men mycket åker in i däcket.
Åk till närmaste däck verkstad och fråga om du vill....

Chockluften laddas med omkring 5-6 bar (iaf den jag använde) och skickar sedan ut allting på en gång men det är för att få sidorna på plats, i alla däcken jag använde den på kom det bara i 1½-2 bar vilket är hästlängder ifrån 8-9 bar. Och efter 4½-5½ så börjar risken att däcket smäller.

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.
Olssonz
25 maj 2010 · 815 Inlägg

Någon kanske kan hjälpa mig att få rätt tryck. Jag har 17" 225-45 på min Opel Vectra. Kör ofta med last på 100-300kg. Vad tycker ni jag ska ha för lufttryck?

Crazy_Mike MOGAMBO
25 maj 2010 · 149 Inlägg

De beror ganska mycke på va för typ av däck man kränger...Ni kan ju försöka få ett Ferrari Challange däck me 1 bar över de dom ska åka på!!!De kan ni glömma!!Man måste ju minst dra i runt 7-8 bar för att de ska komma upp..Oavsett va ni säger!!Sen behöver man ju långt ifrån så mycke i alla däck man kränger!! Att man trycker i "lite" extra när man pumpar är oftast pga att däcket ska "krypa" upp på fälgen o därmed få ett runt däck istället för ett o-runt som man balanserar o kunden kommer tillbaka o säger att de skakar...Då dom flesta säger att dina däck e balanserade!!Men man säger inget om att däcket är o-runt!!  De handlar lite om kvalité men samtidigt finns de gränser och man ska aldrig äventyra säkerheten!!

För övrigt kör ja 2,4 bar i mina 245/30-20...Perfekt slitage o går underbart!!
Luft tryck ska man nästan testa sig fram till!!


Ha en trevlig Kväll!!


MVH Micke

Volkswagen Passat "Diesel Power" (2006)
dundersmurfen smurfidunder
25 maj 2010 · 327 Inlägg

Om man är nyfiken på hur däcket slits beroende på trycket kan man testa lite...

Måla med en vit krita och köra ett litet stycke, då ser man var kritan slitits mest. Ändra tryck och testa igen...

Kolla på drivhjulen, lägga en rejäl lakrits rakt fram. Studera märkena på marken, var är det svartast? big_smile

Personligen anser jag att det är bättre att köra med lite för mycket luft, minskar slittaget och rullar lättare. Greppet kan väl diskuteras med det beror ju på vad för grepp man vill ha eller stabilitet...

Senast redigerat av dundersmurfen (25 maj 2010)

Mappar bilar med eftermarknadssprut billigt i bromsbänk
Jonas_C30
25 maj 2010 · 108 Inlägg

Har 215/45 18 och kör med 2,8 och de funkar hur bra som helst.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang