Hur få loss spindelleden ur spindeln? (Renault Megane Scenic -01)

peegee Forummoderator
16 april 2010 · 2 924 Inlägg

Jag håller på att byta spindelleder på en Renault Scenic (Megane) -01 men får inte ur den ur spindeln...

Jag har lossat de 2st M12 bultar+låsmutter som håller fast spindelleden i länkarmen + genomgående bulten+skruv som klämmer fast leden i spindeln men skiten sitter fast ändå... se bilder;

https://www1.garaget.org/gallery/archive/3743/906212_iehwa3.jpg

Jag har försökt bända isär med huggmejsel där klämbulten klämmer ihop spindeln över leden men det är så tjockt material så verkar inte ge nåt resultat där heller?

https://www1.garaget.org/gallery/archive/3743/906208_oz0u6i.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/3743/906205_19pamz.jpg


Jag har provat med att bryta ut(ner) den med en brytgaffel (avsedd för ex spindelleder) men får den inte att rubba på sig 1 mm ens...

http://www3.biltema.se/ProductImages/19/large/19-1240_l.jpg



https://www1.garaget.org/gallery/archive/3743/906214_wyqgd6.jpg
Nya spindelleden


https://www1.garaget.org/gallery/archive/3743/906216_gu1cnu.jpg
Nya spindelleden

Nåt bra tips hur jag ska göra??? roll

Eller tips om någon kulledsavdragare som löser problemet?

Det gör ju inget om gamla spindelleden går sönder men vill ju inte ha en halv spindelled kvar i spindeln, känns jobbigare...

~ Life is short, have FUN! ~
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
kenth66
16 april 2010 · 1 212 Inlägg

rostlösare under natten, dagen eft hårt mothåll och på med hammare. sedan brytgaffeln.
kenth66

ps jobbiga bilar att jobba med.ds

vad fan! hela stolpen behöver inte vara grön, kör....
Volvo V40 2,0T "Min andre svarte" (2003)
Dacia duster "Laureate" (2015)
peegee Forummoderator
16 april 2010 · 2 924 Inlägg

kenth66 skrev:
rostlösare under natten, dagen eft hårt mothåll och på med hammare. sedan brytgaffeln.
kenth66

ps jobbiga bilar att jobba med.ds

Tack,
förvisso har jag provat rostlösning redan under ett par timmar men kanske inte tillräckligt länge å med tillräckligt bra rostlösare... roll

Har googlat på det som en tok å bara funnit att det ska vara lätt att byta spindelleder på dessa bilar... hyffsat utförliga beskrivningar brukar det ju finnas nånstans om det är svårt men inte här... hmm roll

Förresten hur/vart ska man använda mothåll/hammare menar du?

~ Life is short, have FUN! ~
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
weian Concordia res parvae crescent
16 april 2010 · 924 Inlägg

som sagt rostlösning!

sen så ska du inte bryta/bända mä gaffeln.
sätt dit den mot spindeln sen så e de bara att börja veva mä lilla släggan mot botten av gaffeln.

tillslut så släpper de.

akta handen bara, det gör ont om man missar gaffeln tongue

I'm 667 neighbur of the beast
www.rushracing.se
Volvo V40 T4 "SilverPilen" (2003)
kenth66
16 april 2010 · 1 212 Inlägg

som ovan, helt ok. kommer att släppa.
rensa abs kransen när du ändå håller på.
kenth66

vad fan! hela stolpen behöver inte vara grön, kör....
Dacia duster "Laureate" (2015)
Volvo V40 2,0T "Min andre svarte" (2003)
Bagarn
16 april 2010 · 689 Inlägg

Slå in en huggmejsel (modell större) i springan så de vidgas har alltid funkat för mig iaf smile

kenth66
16 april 2010 · 1 212 Inlägg

gör inte så!! blir bara ett helvete att få nya spindeln på plats........
kenth66

vad fan! hela stolpen behöver inte vara grön, kör....
Dacia duster "Laureate" (2015)
Volvo V40 2,0T "Min andre svarte" (2003)
Bagarn
16 april 2010 · 689 Inlägg

kenth66 skrev:
gör inte så!! blir bara ett helvete att få nya spindeln på plats........
kenth66

Jaså, hur då? Har aldrig varit med om men jag går alltid tillväga på det sättet, ibland använder jag även injektionsvärmaren när de sitter allt för djävligt

hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
16 april 2010 · 1 594 Inlägg

Bagarn skrev:
Slå in en huggmejsel (modell större) i springan så de vidgas har alltid funkat för mig iaf smile

Prexis! jag brukar köra den som går på tryckluft och ösa på utav bara h-vete och det har alltid funkat fö mig oxå.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
jonas 740
16 april 2010 · 429 Inlägg

Dra till med en stor hämmare på spindlen där spindelleden är uppskjuten några gånger, hårt! Då viberar det och "spänningen" släpper så man får bort den lättare.
Sen tar du något lämpligt spätt eller kraftigt don mot gummit/kulan på leden och slår bort den med hjälp av hammaren...

Fjanta med rostlösning och vänta i flera timmer när man kan få bort den på några sekunder tongue hehe
(så gör jag inte på jobbet som vi ha har andra verktyg till de men så hade jag gjort om jag inte hade haft andra verktyg...)
Förstör du något nu så anklaga inte mig som jag inte håller i hammaren wink

Volvo 940 T5 "S90 Refinement" (1991)
myran Foto/Bilnörd
16 april 2010 · 1 541 Inlägg

sätt ett spätt imellan led och spindel.. bänd försiktigt neråt samtidigt som du klappar på spinden med en blyklubba med ett par rejäla slag i godset precis där leden sitter fast.

Bör lossna efter 2-3 välriktade slag med hyfsat kraft.



Edit: som någon annan skrev.. gör rent abs kransen. såg lagom skitig ut smile

Senast redigerat av myran (16 april 2010)

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
Bagarn
16 april 2010 · 689 Inlägg

Rengör även andra abs-kransen då så du inte får massa abs-strul efteråt för dom känner olika tongue

kenth66
16 april 2010 · 1 212 Inlägg

vet att allt löser sig med våld. att värma upp är en fördel om man har bråttom.
bändning är inte att rekommendera, kanske för garage bruk men inte för en bil som skall hålla några mil till.
kenth66

vad fan! hela stolpen behöver inte vara grön, kör....
Volvo V40 2,0T "Min andre svarte" (2003)
Dacia duster "Laureate" (2015)
jonas 740
16 april 2010 · 429 Inlägg

kenth66 skrev:
vet att allt löser sig med våld. att värma upp är en fördel om man har bråttom.
bändning är inte att rekommendera, kanske för garage bruk men inte för en bil som skall hålla några mil till.
kenth66

Jasså? Förklara gärna varför man inte ska vålda bort såna delar och vad som händer efter några mil.

Volvo 940 T5 "S90 Refinement" (1991)
kenth66
16 april 2010 · 1 212 Inlägg

JAPP? kanske det finns några andra som kan förklara för dig!!
jäkligt kul att jag skruvat med alla mina bilar sedan 16:års åldern, många lever ännu idag.
kenth66

vad fan! hela stolpen behöver inte vara grön, kör....
Dacia duster "Laureate" (2015)
Volvo V40 2,0T "Min andre svarte" (2003)
mange_240
16 april 2010 · 1 562 Inlägg

ja det där med huggmejseln brukar fungera fin fint iaf.

jonas 740
16 april 2010 · 429 Inlägg

kenth66 skrev:
JAPP? kanske det finns några andra som kan förklara för dig!!
jäkligt kul att jag skruvat med alla mina bilar sedan 16:års åldern, många lever ännu idag.
kenth66

Lever de bilarna för att du har värmt lite innan du bytte spindelled? tongue
Jag behöver ingen förklaring men rätt roligt att du snackar om något du inte vet eller kan förklara.
Skruvar med bilar dagligen som jag jobbar som bilmekaniker så vet vad man ska o inte göra... och finns folk på jobbet som har hållt på med bilar i 40år och han sa till mig dräm till med hammaren med några kraftiga slag så släpper den lättare.
Så under hans 40år har han gjort fel och levererat farliga bilar till kunder efter reperation?

Volvo 940 T5 "S90 Refinement" (1991)
Vr6grabbarna
16 april 2010 · 234 Inlägg

jonas 740 skrev:

kenth66 skrev:
JAPP? kanske det finns några andra som kan förklara för dig!!
jäkligt kul att jag skruvat med alla mina bilar sedan 16:års åldern, många lever ännu idag.
kenth66

Lever de bilarna för att du har värmt lite innan du bytte spindelled? tongue
Jag behöver ingen förklaring men rätt roligt att du snackar om något du inte vet eller kan förklara.
Skruvar med bilar dagligen som jag jobbar som bilmekaniker så vet vad man ska o inte göra... och finns folk på jobbet som har hållt på med bilar i 40år och han sa till mig dräm till med hammaren med några kraftiga slag så släpper den lättare.
Så under hans 40år har han gjort fel och levererat farliga bilar till kunder efter reperation?

HAha klockrent svar big_smile

kenth66
16 april 2010 · 1 212 Inlägg

rostlösare under natten, dagen eft hårt mothåll och på med hammare. sedan brytgaffeln.
kenth66
vet att allt löser sig med våld. att värma upp är en fördel om man har bråttom.
bändning är inte att rekommendera, kanske för garage bruk men inte för en bil som skall hålla några mil till.
kenth66

kanske en miss i tråden från min sida, det jag har påpekat är att man ej skall bända upp för att lossa spindelled. hammare och slag, som jag skrev i början av tråden är sättet som man lossar dessa på. rostlösning hjälper då man ej har bråttom.
kenth66//66 ger min ålder med bilar

vad fan! hela stolpen behöver inte vara grön, kör....
Volvo V40 2,0T "Min andre svarte" (2003)
Dacia duster "Laureate" (2015)
bbb
17 april 2010 · 6 Inlägg

montera tebax leden i länkarmen sen så måste man vara 2 pers en bänder med ett spätt mellan länkarmen och framvagnsbalken sen så tar man ett koppardorn och en hammare och sopar till på leden !

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang